בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


מהו בית ספר דמוקרטי?


זהו ניסיון להגדיר באופן ממצה את מהות המכלול הנקרא "בית ספר דמוקרטי".
בתי הספר הדמוקרטים אינם זהים. לכל אחד מהם זהות שונה, כפי שהיא מעוצבת על יד חברי קהילת בית הספר (תלמידים, הורים ומורים). הכתוב מטה מתאים לבית הספר של בקעת אונו, אך בשינויים קלים מתאים גם לשאר בתי הספר הדמוקרטיים.

ערכי היסוד של בית הספר הם:

1. שמירה על כבוד האדם, זכויותיו וחובותיו: לא "מדברים על זה" אלא מקיימים את זה בפועל. ההנחה היא שכל אחד מחברי קהילת בית הספר (תלמידים, הורים ומורים) הוא אדם בעל זכויות, שיש להגן עליהן.
בין השאר, מיושמים ערכי אמנת האו"ם לזכויות הילד: הזכות לחירות, לכבוד, לצדק, לפרטיות, לשונות, לחופש ביטוי, לחופש אמונה, לחופש המידע, היצירה והעיסוק.

2. סיוע לתלמידים בזיהוי והגשמת מטרותיהם: זאת הבעת האמון של בית הספר בתלמידיו. המבוגרים לא מחליטים עבור הילדים מה צריך לעניין אותם ומה הם צריכים לדעת. בית הספר מעודד סקרנות, מציע לתלמיד מגוון תחומי לימוד ומאפשר לו לבחור את מקצועות הלימוד ואופן הלימוד לפי נטיותיו ויכולתו. כל בחירה מתקבלת כלגיטימית.

3. למידה פלורליסטית וקבלת האחר: בית הספר הדמוקרטי דוגל לא רק בשילוב עניים עם עשירים, אלא גם בשילוב ילדים בגילאים שונים (הלימודים הם רב גילאיים), בעלי יכולות שונות, ממוצא ולאום שונים, מהשקפות פוליטיות ודתיות שונות וכדומה. החינוך הדמוקרטי רואה במפגש והכרות עם השונה יתרון חינוכי חשוב. מראש, מניח בית הספר הדמוקרטי שכל תלמיד הוא שונה (כי יש לו שאיפות ומטרות שונות, מלבד כל השאר), מכבד את השונות שלו ומלמד את כל "השונים" לחיות יחד כקהילה משותפת. כך יכול בית הספר הדמוקרטי לקלוט תלמידים בעלי ליקויי למידה שונים, שאינם משתלבים במערכת הרגילה, המעבירה את חלקם אף לחינוך המיוחד. בבית הספר הדמוקרטי מקבלים תלמידים אלו לגיטימציה בנוסף לעידוד להתקדם בתחומים האהובים עליהם וללמוד בשיטות הנוחות להם. אין סלקציה בקבלה לבית הספר.

יישום ערכי היסוד מתבטא בכל פעולות בית הספר ולא בחלק מייצג. הוא מתקיים בדרך של יצירת דיאלוג בין החברים השונים בקהילה. דיאלוג הוא תהליך של הקשבה לדברי האחר, הגוררת דיון בדברים על מנת לתקנם ולשנותם, לטובת כלל הקהילה או פרטים בה. זאת להבדיל מהחלטות חד צדדיות או מפגשים הכוללים נאומים בלבד, שלא סביר שיביאו לשינוי או שיפור כלשהו.

דרכי היישום העיקריות של ערכי בית הספר:

1. בבית הספר הדמוקרטי מתקיימות ארבע רשויות, בדומה למדינה דמוקרטית:

הפרלמנט, הוא הרשות המחוקקת, הקובעת את חוקי בית הספר: מה מותר ומה אסור, מהן הזכויות והחובות של חברי הקהילה, איך יתבצעו דברים בבית הספר ועוד. חברים בפרלמנט: כל התלמידים, כל ההורים וכל חברי צוות בית הספר. לכל אחד מהם קול יחיד, השווה לקולות האחרים!

ועדות, הן הרשות המבצעת. החל מועדת קישוט ועד לועדת כלכלה (הקובעת את חלוקת התקציבים של בית הספר). הועדות נבחרות על ידי הפרלמנט (כלומר - כולם) וכל אחת מהן יכולה לכלול ילדים, הורים וחברי צוות בית הספר, בעלי קולות שווים.

ועדות משמעת / גישור / ערעורים מהוות את הרשות השופטת. גם ועדות אלה נבחרות על ידי הפרלמנט. כל חבר בקהילת בית הספר יכול להגיש תלונה לועדה כזאת. הועדה תשמע את טענות שני הצדדים ותפסוק או תגשר. זהו כלי טוב והוגן לפתרון סכסוכים בין תלמידים ולמניעת שרירות לב של חברי צוות בית הספר (התלמידים רשאים להתלונן עליהם והועדה יכולה לעצור בעדם ואף להעניש).

ועדת ביקורת, המבקרת את פעולת הרשויות האחרות וכן תחומים נוספים באופן הפעלת בית הספר, על מנת לוודא את תקינות הפעולות ואת השמירה על זכויות חברי הקהילה.

2. בחירת מקצועות הלימודים ואופן הלימוד (יחידני, פרונטלי וכדומה) על ידי התלמידים. מצד אחד מכבד ומעודד בית הספר כל בחירה של התלמיד. מצד שני, בית הספר רואה את עצמו אחראי להציג מגוון מקצועות ושיטות לימוד, כמו גם לבנות את הקורסים בצורה מרתקת, כך שימשכו את התלמידים להתעניין בהם. באופן מיוחד נדרש בית הספר ליצור חלופות מרתקות ללימוד מיומנויות היסוד ולהתאים אותן ליכולות הספציפיות של התלמידים. קהילת בית הספר יכולה להשפיע על תכולת הלימודים בדרכים שונות (הפרלמנט או ועדה שלו).
הבחירה מסייעת לתלמיד לממש את הפוטנציאל שלו באופן מיטבי: לימוד באופן המתאים ליכולתו ורצונו, מאפשר לו להגיע להישגים מעבר למה שיכול היה תוך שימוש בשיטה ה"רגילה בלבד".

3. חונכות: כל ילד בוחר לו חונך מבין חברי צוות בית הספר (כלומר: אחד המורים). החונך מקיים פגישות אישיות עם כל ילד, שבהן הם משוחחים על נושאים המעניינים את הילד. זאת הזדמנות לילד ליצור קשר קרוב עם מבוגר בבית הספר. החונך יכול לסייע לילד בהתמודדויות שלו ובפתרון בעיות בהן הוא נתקל. החונך גם מדריך את הילד בנושאים לימודיים, אם הילד מעוניין.



בין היתרונות של קיום מוסד לימודים כזה ניתן למנות:

יחס הוגן יותר לתלמידים ושמירת זכויותיהם.

יצירת מערכת יחסים דיאלוגית, בוטחת ו"בגובה העיניים" בין המבוגרים לילדים בקהילה.

בית הספר פועל למען שאיפות תלמידיו, במקום למען שאיפות בית הספר.

הלימודים נתפסים כמרתקים ומסקרנים.

מאפשר לתלמידים למצות את יכולותיהם בתחומי ההתעניינות שלהם ולהשפיע על סביבתם.

התלמידים מתנסים בבחירה וקבלת החלטות ובעקבות זאת לומדים לקיחת אחריות על מעשיהם.

ירידה ברמת התסכול של התלמידים, הגוררת ירידה משמעותית ברמת האלימות.

הכשרת בוגרים בעלי בטחון ביכולותיהם ובעלי מחויבות וניסיון עשיר של מעורבות בקהילה.

נוצרת קהילה תומכת, שהיא חממה טובה להתפתחות הילדים.

ומעל הכל: ילדים מאושרים!

בתי הספר הדמוקרטיים הם אחד המפעלים החלוציים המשמעותיים של שנות ה-2000, הלוחמים למען זכויות הילדים ורווחתם.








Graphics created by School Icons