הקדמה: מספר מילים על פלורליזם בחינוך


יותר מעשר שנים אני קשור בבתי ספר דמוקרטים, הייתי תלמיד בבי"ס כזה, מורה בשלושה בתי ספר דמוקרטים, הייתי שותף בהקמה של בי"ס דמוקרטי, ולאחרונה אני מרכז תכנית הכשרה למורים בבתי ספר דמוקרטים. שתי בנותי לומדות בבית הספר הדמוקרטי בחדרה. בעמודים הבאים אני לא אסתיר את המחויבות שלי לסוג זה של בתי ספר, ולא אכסה על האמונה שלי בבתי ספר דמוקרטים. אבל קודם אני רוצה להבהיר נקודה אחת חשובה מאוד: בית הספר הדמוקרטי הוא לא בית הספר הטוב ביותר. יש הרבה סוגים של חינוך - חינוך דתי לאומי, חינוך אנתרופוסופי, חינוך למצוינות, חינוך ע"פ ערכי תנועת העבודה וכו'. כל גישה חינוכית כזו נשענת על אידיאולוגיה אחרת, והיישום החינוכי שלה שונה. אני מאמין בבתי ספר דמוקרטים, אבל אני מאמין קודם כל שזכותה של כל משפחה לבחור עבור עצמה את בית הספר בו היא מאמינה.

ברוב תחומי החיים אנו זכאים לבחור את דרכנו, אנו בוחרים בני זוג, מקצוע, היכן נגור, ואיזו מכונית לקנות, דווקא בתחום בתי הספר כמעט ואין לנו בחירה - ילדינו הולכים לבית ספר ממלכתי, או ממלכתי-דתי, על פי אזור המגורים שלנו. היום יש התחלה של ניסיונות במקומות שונים בארץ לשנות בתי ספר של החינוך הממלכתי לבתי ספר בעלי "אני מאמין" משלהם, ובמקביל פתיחת אזורי הרישום, אם ניסיונות אלו ימשכו, ויתבססו ייתכן שתהייה לנו בישראל מערכת חינוך פלורליסטית וכל משפחה תוכל לבחור מתוכה את בית הספר הרצוי לה.

בעמודים הבאים נספר את סיפורו של בית הספר הדמוקרטי, ננסה להביא דוגמאות של בתי ספר כאלה, ולהסביר את עיקרי הרעיונות שעומדים בבסיס בתי ספר אלו. הדברים שכתבתי מיועדים עבור קבוצות או יחידים המעונינים להקים בית ספר דמוקרטי או להעביר בתי ספר קיימים תהליך של דמוקרטיזציה; בחלק הרביעי ננסה לייעץ איך ליישם את העקרונות שיפורטו בחלקים הראשונים. החלק החמישי הוא קובץ של מאמרים שרובם הגדול מתייחס לסוגיות שונות הקשורות בחיי הקהילה של בית ספר דמוקרטי.

אני רוצה להודות ליעקב הכט מנהל בית הספר הדמוקרטי בחדרה, שללא תמיכתו ועידודו ספרון זה לא היה יכול להיכתב.

חדרה, 5991.








snocI loohcS yb detaerc scihparG