סיכום וממבט לעתיד


עד כאן ניסינו להראות משהו על בתי ספר דמוקרטים, על המבנה שלהם ועל הנחות היסוד שבבסיסם. ראינו שלאורך המאה העשרים הוקמו בתי ספר כאלה שמטרתם היתה להעניק את זכויות האדם גם לילדים. הענקת זכויות אדם לילדים נתפסת לאורך כל המאה בכל התרבויות לשערוריה. זה נוגד את התפיסה המקובלת שקיים פער התפתחותי בין מבוגרים לילדים, ושהפער הזה מקנה למבוגרים זכויות יתר. במחשבה שלנו שניסינו להראות עליה בפרק האחרון ילדים אמנם שונים ממבוגרים, אבל השוני הזה מקנה לילדים כמה זכויות שאין למבוגרים, ולא להפך. לילדים יש זכות שמבוגרים ידאגו להם, מבוגרים רבים מעקמים את הזכות הזאת והופכים אותה למכשיר המשמש אותם לדיכוי ילדים, והשגת זכויות לעצמם.
מאבקם של בתי הספר הדמוקרטים הוא בדיוק זה: ילדים שונים ממבוגרים אך אינם נחותים ממבוגרים, ילדים הם בני אדם ולפיכך זכאים לזכויות האדם, ילדים זכאים לחרויות הבסיסיות שכל בן אנוש שואף לקבל, וזכאי לקבל.
מבחינות רבות מאבקנו אינו שונה ממאבקם של הפמיניסטיות, של הפנתרים השחורים, של תנועות שיחרור לאומיות, ושל כל קבוצה אחרת של בני אדם שחרותם נשללת מהם רק בגלל שהיא שונה מקבוצת אליטה שלטת ודכאנית כלשהי.
אבל יתכן שמאבקם של בתי הספר הדמוקרטים על זכותם של הילדים לחרויות האדם הבסיסיות הוא המאבק הקשה ביותר, ובעל הסיכוי הטוב ביותר לקדם את שאר המאבקים של שאר הקבוצות. יתכן שהמקור של שלילת הזכויות מאחרים השונים ממך נמצא במצבם הקיומי של הילדים. כל בני האדם נולדים לתוך מצב בו הם מכירים הכרה פנימית את החופש שלהם, אבל בכל שנות הילדות המבוגרים סביבם אינם רוצים לא לאשר להם את ההכרה הזו, ולא לאפשר להם לממש את החופש הזה. ואז כשהילדים גדלים והופכים לבעלי זכויות קשה להם שלא להמשיך לשלול זכויות מקבוצות אחרות של אנשים שונים מהם. במילים אחרות - החברה מעבירה את בניה תהליך חונכות ארוך שבו הצעירים מפנימים סדר חברתי מעוות של דיכוי האחר כשהצידוק לדיכוי הזה הוא עובדת היותו של האחר שונה ממך.
זכויותיהם וחרותם של הילדים אינם עניינו הבלעדי של בית הספר. ואנו איננו מאמינים במהפכה שתשנה את כל בתי הספר. מצבם של הילדים קשור קודם כל במשפחה, ואחר כך בכל שאר תחומי החיים: מעמדם כלפי החוק, מעמדם בתוך המערכת הרפואית, המערכת הכלכלית ושאר מערכות החיים.
יעודו החברתי של בית הספר הדמוקרטי הוא להזכיר לחברה שילדים זכאים לחרות, אנו מאמינים שבחברה שתצליח לשחרר את הילדים שלה סך כל הדיכוי החברתי יצטמצם.








snocI loohcS yb detaerc scihparG