מפחדים מחופש
מאת: סטפני סרנטוס, חברת צוות ואמא בבית הספר קלירווטר בסיאטל ארה"ב

(המקור באנגלית)

מבוגרים רבים כל כך, כאשר שומעים על ביה"ס "קלירווטר" בפעם הראשונה, מוצאים שרעיון החופש מעניין, אבל הם בספק אם ילדיהם שלהם יוכלו להשתמש בחופש בחוכמה על מנת להחליט כיצד להעביר את זמנם.

"הילד שלי רק ישחק במשך כל היום", הם המילים אותן הם אומרים.

"אילו ילדי יוכל לשחק כל היום כולו, במשך שבועות ויותר, הוא (או היא) עלולים לא ללמוד אף פעם לכתוב או ללמוד מתמטיקה. הילד שלי יגיע לבגרות עם חוסר במיומנויות חיוניות," הם הפחדים אותם הם לא תמיד אומרים.

כחברת צוות במשך שש שנים ב"קלירווטר", אני שומעת את הדאגות האלו לעיתים קרובות. אני מודה שאני מארחת את סדרת הפחדים שלי עצמי.

כהורים נועדנו לפחד עבור ילדינו: האם הם ישרדו את הנפילות הקשורות ללמידה ללכת? האם יהיו מאושרים? האם ישברו שן נוספת? האם הם יצליחו בכל האתגרים בהם יפגשו בעולמם המתפתח?

לדבר אחד אינני דואגת האם ילדי, או תלמידים אחרים ב"קלירווטר", ישתמשו בחופש בחוכמה. בכל יום בו אני נמצאת ב"קלירווטר" אנו בטוחה יותר, מכיוון שאני רואה כיצד תלמידים משתמשים בחופש שלהם. בעוד אני כותבת מאמר זה במשרד, אני מקשיבה לקבוצת נערים בחדר השני. אני יכולה רק לשמוע את הקצב והגוון של הקולות שלהם. אלו הם קולות של אנשים עסוקים, אינטיליגנטים וחושבים. טווח הגילאים של הנערים נע בין 10 ל- 17 שנים. נשמע קול אקראי של איש צוות בחדר. אני שומעת המון שאלות הלוך וחזור – קולות של אנשים הפותרים בעיות ביחד. קולות אלו יכלו להישמע במקום עבודה המלא במקצוענים יצירתיים. אלו הם קולות של אנשים צעירים הנרגשים ממה שהם עושים, המוצאים דרך לעשות זאת ביחד והפותרים בעיות מסוג כלשהו. למרות שאני עדיין לא יודעת מה הם עושים או על מה הם מדברים, קולותיהם מבטיחים לי שהם יודעים כיצד להעביר את זמנם בחכמה.

כעת מספיק מהמילים נישאות דרך הקיר כך שאני יודעת שהנערים משחקים מג'יק, ההתכנסות, משחק קלפים המבוסס על אסטרטגיה ופנטסיה. אני יכולה לזהות את הקולות – חלק מהנערים שיחקו מג'יק ברצינות במשך שלושת החודשים האחרונים, נערים אחרים לא שיחקו מג'יק למעלה משנה. מסיבה מסוימת היום כולם חשו בצורך לשחק.

משחק זה יכול היה להיות הקישוט המרכזי בתכנית לימודים מתקדמת בבית ספר אחר, מוצג על ידי מורה על מנת לקדם קריאה, אוצר מילים, אלגברה וההתפתחות של כישורי חשיבה לוגית. תלמידי "קלירווטר" לומדים את הכישורים הללו – ודברים נוספים. אחד השחקנים משפר את יכולת הקריאה שלו, אחר לומד על הסדר החברתי בעולם החברים שלו, זוג תלמידים משחקים אחד נגד השני בפעם הראשונה – לומדים לדעת כיצד מוחו של השני פועל. כל הנערים הללו עסוקים במשימת אסטרטגיה מאתגרת. הם יוסיפו את מגוון הכישורים שרכשו היום למשימות אינטלקטואליות וחברתיות אחרות. משחק המג'יק הוא דרך מהנה לרכישת יכולות אקדמיות ויכולות הקשורות לפעילויות חשיבה, אבל זו אינה הסיבה בשלה משחקים במשחק ב"קלירווטר". ב"קלירווטר" משחקים מג'יק בשביל המשחק.

משחק הוא אחת הדרכים המשכנעות ביותר בהן יצורים אנושיים לומדים. רובנו, בהינתן לנו החופש לעשות מה שאנו רוצים בזמן שלנו, נבחר לשחק. אנו נבחר את סוג המשחק אשר יתמוך, יעסיק וימשוך אותנו. גינון, קריאה, ויכוח עם חברים, תפירה, רישום – אלו הם תחומי משחק. היום כמה תלמידים בוחרים לשחק מג'יק. בפעם אחרת הם יבחרו משהו אחר. תחומי העניין והפעילות שלהם כוללים קריאת סיפורים, דיון בפוליטיקה, תכנות על המחשב, החלקה על שלג, הוקי, כתיבה, מתמטיקה ומשחקי מחשב.

באמצאות משחק, למידה ודיבור, תלמידי "קלירווטר" לומדים על עצמם, רוכשים יכולות ומפתחים את כשרונותיהם. הורים עדיין דואגים. אנו מפחדים שסוגים מסוימים של משחק הם טובים אבל שאחרים מזיקים. לדוגמא, קריאה ותפירה הם מעולים, אבל משחקי מחשב ווידאו הם בעיה. זה ניתן להבנה, מכיוון שאנו מפחדים מדברים אותם איננו מבינים. לרוב ההורים חסר הניסיון במשחקי מחשב והם אינם תופסים מדוע ילדיהם נמשכים למשחק. הורים רבים מפחדים שמשחקי וידאו עלולים להיות ממכרים, לא בריאים או שיש בהם סכנה אחרת עליה הם לא יודעים. וזה עשוי להיות נכון. במציאות ילדים יתקלו במצבים מסוכנים ובהשפעות מסוכנות במהלך חייהם. איננו יודעים מה יקרה לילדינו כאשר הם יגדלו – איננו יודעים באמת מה עשוי לקרות לילדינו (או לעולם בו הם חיים) בשבוע הבא, או מחר.

הפחדים שלי לילדים הגדלים בזמננו הם מה שהוביל אותי לכיוון של "קלירווטר" ולא ממנו. כחברת צוות אני רואה תלמידים משתמשים בחופש בחוכמה. הם משתמשים בחופש ללמוד על עצמם, על חבריהם ועל העולם בו הם חיים. הם משתמשים בחופש כדי ללמוד איך לעשות בחירות אשר יתמכו בהתפתחותם הבריאה. אני שומעת תלמידים דנים אחד עם השני האם זה בריא או יעיל לשחק משחקי וידאו. אני מדברת עם תלמידים על מה שהם רוצים לעשות בחייהם לאחר "קלירווטר" – מקשיבה לפחדים שלהם ולגילוי האפשרויות. אני מתבוננת בתלמידים פותרים בעיות ומיישבים סכסוכים עם חבריהם. אני צופה ותומכת בהם כאשר הם רוכשים מיומנויות כמו מג'יק, קריאה, רכיבה, שיתוף, מתמטיקה ותקשורת. אני מחדשת ללא הרף את אמוני ביכולת שלהם להשתמש בחופש בחוכמה בעודם מכוונים את חינוכם ואת חייהם בעצמם.








Graphics created by School Icons