בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


קריאה כתיבה 1
שנת הלימודים תשס"ט
מורה: תמר אלי-גרזון
גילאים מומלצים: כיתה א'
נוכחות: נוכחות חובה. בחרת - התחייבת

שתי קבוצות: 1א, 1ב. השיעור מתקיים 3 פעמים בשבוע בכל קבוצה.
רציונל להוראת הקריאה והכתיבה:
הקריאה והכתיבה הנן מיומנויות אשר מאפשרות לילד (ולאדם) עצמאות וחופש. הן כלי להבנת הסביבה והעולם, לביטוי, להנאה, והן מאפשרות לאדם חיבור עם העבר, ההווה והעתיד. עבור ילדים שנמצאים בראשית רכישת מיומנויות הקריאה והכתיבה המעבר אל העולם האורייני מהווה מפתח להשתלבות בחברה והנה בסיס לחיברות. בבואי ללמד תחום זה בגילאים הצעירים אני רואה בחוויות החיברות ובחווית הלומד את עצמו מול העולם חוויות מעצבות, תפיסה זו משפיעה על דרך העבודה ועל הקצב.

מטרות:

פיתוח מסוגלות להתמודדות עם טקסט ברמה המתאימה לאוריינות של הילד.

הקניית מיומנויות הקריאה והכתיבה בצורה ספיראלית.

פיתוח ועידוד האהבה לקריאה ולכתיבה.

פיתוח תשתית של אוריינות לקראת הבנת הנקרא וכתיבה.

חוויה בונה של הדימוי העצמי לשיפור תהליך רכישת הקריאה.

קידום כל ילד על פי צרכיו אך תוך התחשבות בהתקדמות הקבוצה.

תכנית לשיעור קריאה למתחילים:

נלמד לקרוא: סימני האותיות והצלילים, סימני הניקוד והתנועות. נלמד לחבר להברות ולמילים.נחבר למשפטים, סיפורים קצרים, שירים קצרים, סיפורים ארוכים יותר, זאת לפי ההספק שלנו...

במהלך השיעורים: נקרא, נכתוב, נגזור, נצייר, נדביק ונשחק.כל תלמיד, יחד איתי, ישים לב מה הוא יודע ומה הדברים הבאים אותם ילמד.

אות - הכרת הסימן הגרפי של האות והגיית העיצור המתאים לסימני האותיות השונים. כולל אותיות סופיות, ההבדל בין אותיות דגושות לרפות (בּ ב כּ כ פּ פ ) וכן שׁ ו-שׂ.

ניקוד - הכרת הסימנים הגרפיים של הניקוד והגיית התנועה המתאימה.

הברה - עיצור ותנועה מחוברים - אות וניקוד כתב להברה. לימוד החיבור בין אות לניקוד.
מילה - חיבור ההגיים (עיצורים ותנועות) והבנה של משמעות.
כל אלו יוקנו ויתורגלו באופן מסודר.

במהלך הלמידה יעשה שימוש במשחקי קופסא ובמשחקים באתר אינטרנט של התכנית.
הלמידה תעשה תוך מתן דגש על מודעות הילד לידוע לו והצבת יעדים חדשים יחד אתו.

לאחר שלב בסיסי זה של פענוח הסימנים: אותיות, ניקוד וחיבורם להברות ולמילים תעשה עבודה על טקסטים החל ממילה - משפט - קטע סיפורי, שיר וכו'.

תוך כדי למידת אבני היסוד נעסוק גם בקטעי קריאה (הבנת הנשמע) בתכנים המותאמים לרמת ההבנה (ולא רק לרמת הקריאה) גם עליהם יהיו משימות הבנה.

השנה אנחנו מתחילים לעבוד לפי תכנית חדשה לרכישת הקריאה, התכנית היא של מט"ח ונקראת מפתח הקסם, בתכנית טקסטים איכותיים והיא מלווה באתר אינטרנט בו הילדים מוזמנים לתרגל.

תכנית להוראת כתיבה למתחילים:

נלמד לאחוז נכון בעיפרון, לחדד את העפרון ולמחוק.

צליל - נלמד להקשיב לצלילי הדיבור ולשמוע מהו העיצור ואיזה סימן יש לכתוב.

אות - נלמד את סימני האותיות , נלמד את צורתן בדפוס, כולל אותיות סופיות, ההבדל בין אותיות דגושות לרפות (בּ ב כּ כ פּ פ ) וכן שׁ ו-שׂ.
נלמד את הכוון הנכון לכתוב את האותיות, נלמד לכתוב בתוך השורה ובין שולי העמוד.

הברות - נלמד לצרף אותיות לכתיבת צרופים צליליים שונים.

מילה - נלמד לכתוב מילים קצרות וארוכות איזה שנרצה. נלמד גם להשאיר רווח בין מילה למילה.

נשתמש בכתיבה לדברים שנרצה: לכתוב הודעה, ברכה, רעיון, בדיחה, מכתב, סיפור שהמצאנו ועוד.

ציוד ראשוני:

(בינתיים אין צורך בחוברות עבודה - קודם יש לבחור אם מעוניינים להצטרף לשיעור הזה)


"מפתח הקסם" מס' 1 בהוצאת מט"ח.

מחברת 10 שורות - רצוי "מחברת חכמה", אם קונים "מחברת חכמה" לקנות "שורה לא מקווקוות". אם לא קונים מחברת חכמה חשוב שניתן יהיה לזהות את השורה המיועדת לכתיבה.

קלמר ובו :
3 עפרונות 2HB משושים או משולשים (ולא עגולים) איכותיים.

מחק.

מחדד (רצוי "עם בית" - כלומר מקום לחידודים).

עפרונות צבעוניים - חבילה של 6 צבעים מאיכות טובה.

מדגישונים ב-2 צבעים.

מקלון דבק.

מספריים (אם הילד שמאלי יש לקנות מספריים לשמאליים).

יש לסמן בשם את המחברת, הקלמר, וכלי הכתיבה (אפשר עם מדבקות לבנות קטנות עליהן כתוב שם התלמיד).

כללים לשיעורי קריאה - כתיבה 1:

על מי שרוצה להשתתף בשיעורים:


להתמיד ולהגיע לכל השיעורים.

להגיע לשיעור בזמן.

להביא את הציוד הנדרש (על פי הרשימה).

לבצע את המטלות בשיעור.

לבצע את המטלות בבית.

לעזור לסדר את הכיתה בסיום השיעור.

לבקש עזרה אם יש צורך.

לאכול לפני השיעור כי בשיעור לא אוכלים.

אפשר בהחלט להביא בקבוק מים לשיעור.

כדאי לבוא עם סבלנות ומצב רוח טוב.

אשמח לשמוע כל רעיון או הצעה שיש לכם להציע.










Graphics created by School Icons