בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות הקיימים בלב כל ילד,
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב עצמאות, בחירה וחופש.



הקמת בית הספר בכפר סבא


בראשית היו אנשים שהיה להם חלום.

בשנת 1991, הוקמה העמותה הראשונה של הורים שחלמו ביחד על הקמת בית ספר פתוח בשרון. בין הדמויות הבולטות בעמותה היו ענת ודרור זמרי, אתי ונתי לם. חברי העמותה הקימו צוות חינוכי, צוות ארגוני, תכננו את המבנה הארכיטקטוני של בית הספר, יצרו קשרים עם הרשויות השונות, אך בסופו של דבר הנושא לא יצא אל הפועל בשל קשיי מימון.

הלהט להקמת בית ספר פתוח בשרון לא שכך. בשנת 1994 הקים אמנון חורי, תושב השרון, עמותה נוספת בשם חבצלת השרון, ששאפה להקים בית ספר הומניסטי בשרון. לימור אלוף שימשה באותה תקופה כמורה בבית הספר הדמוקרטי בחדרה. היא נענתה להזמנתו של אמנון חורי, ובליוויו של יעקב הכט (ממקימיו ומנהלו הראשון של בית הספר הדמוקרטי בחדרה), לקחה על עצמה להפוך את הרעיון למציאות ולהקים בית ספר דמוקרטי בשרון. מתחת לעץ האזדרכת בחצר ביתו של אמנון חורי נקבעו תנאי ההתקשרות שלימור קבעה: שיאפשרו לה לעבוד לבד, כדי שתוכל לעבוד לאט וללא עיכובים, וכן שתעבוד בהתנדבות וללא תמורה כספית.

בפסח שנת 1994 קיבל לידיו מר אמנון רובינשטיין, שר החינוך באותה תקופה, טיוטה ראשונה המפרטת את הרעיונות שביסוד בית הספר הדמוקרטי. השר הציץ בטיוטה והודיע ללימור שהוא תומך ברעיון. מאותו רגע, הוא ושני עוזריו, יוסי מלכה ואורית לרנר נתנו דחיפה חשובה לקידום הנושא.

בעיריית כפר סבא נמצאו שני תומכים עיקריים לרעיון - מנהל אגף החינוך, אמנון בר, ומחזיק תיק החינוך במועצת העיר, משה אביבי. בהמשך, קיבל הרעיון גם את תמיכת ועדת החינוך (פה אחד) והשיא היה תמיכה ברעיון במועצת העיר.

מאז פעלה כפר סבא בקדחתנות. הוקמה עמותה, שמייסדיה הם מאיר אלונים (מנכ"ל העיריה), ישראל מילוא (סגן ראש העיר), משה אביבי (מחזיק תיק החינוך במועצת העיר), זלי הלפמן (יו"ר ועד ההורים), אמנון בר (מנהל אגף החינוך), אביבה איילון (מנהלת המדור לחינוך יסודי) ושולמית ריב (מנהלת תוכנית ישי בכפר סבא). העמותה מלווה את הליך הקמת בית הספר ומסייעת כפי כולתה בפתרון בעיותיו. עיריית כפר סבא הקצתה חלקה יפהפיה בחווה חקלאית שבשכונת יוספטל, שם נבנה בית ספר חדש, תוך ניסיון לתת ביטוי מבני לתפיסה החינוכית הדמוקרטית.

בקיץ 1997 נבחרה יעל בונה-לוי להקים את בית הספר ולנהל אותו. נבחר צוות מורים ומורות, אנשי ונשות רוח וחברה, אמנות ומדע. התקבלו לבית הספר ילדות וילדים מכפר סבא ומישובי הסביבה. בית הספר הדמוקרטי בכפר סבא נפתח ב-1.9.1998.











Graphics created by School Icons