המכון לחינוך דמוקרטי

חדשנות חינוכית מנקודת מבט של עולם דמוקרטי
www.democratic.co.il



נכתב ע"י: יעקב הכט

לאחרונה אנו שומעים מפי דוברים שונים מתקפה על רשת בתי הספר הדמוקרטיים, שכביכול מדובר בקבוצות אליטיסטיות המעוניינות ביצירת חינוך המנוגד לרעיונות האינטגרציה.

לדעתי תופעה זאת נובעת מחוסר ידע על החינוך הדמוקרטי בכללותו ועל הקורה בתחום זה בישראל בימים אלה.

תחילה אנסה להסביר בקצרה מה הכוונה בחינוך הדמוקרטי -
זוהי תפישת עולם הסבורה שהיכולת לתפקד בחיים דמוקרטיים אינה נרכשת במקריות או בטבעיות.
הנחת החינוך הדמוקרטי היא שהליך זה אמור להתרחש במערכת חינוך בה מתנסה התלמיד במסגרת של חיים המונחת ע"י הערכים הדמוקרטיים- חרות חשיבה, חרות דעה וביטוי, כבוד האדם ושוויון הזדמנויות בין קבוצות שונות בחברה.

בביה"ס הדמוקרטי מתרחשים שני תהליכים -
האחד - בית הספר משמש מיקרו קוסמוס דמוקרטי - על ידי ניסיון ליצור קהילה הטרוגנית המשקפת טווח רחב ככל האפשר של קבוצות שונות באוכלוסיה (החינוך הדמוקרטי רואה במפגש והכרות עם השונה יתרון חינוכי חשוב) , הקהיליה הבית ספרית מתנהלת באורך חיים דמוקרטי הן בתהליך קבלת ההחלטות והגבולות והן ביצירת מערכת דמוקרטית המפקחת על ביצועם.
השני - תהליך של יצירת מערכת למידה חדשנית הפועלת לאור הערכים הדמוקרטיים. שעורי האזרחות הם תנאי חשוב אך לא מספיק לקידום אדם עצמאי ואוטונומי בחברה דמוקרטית. יתר המורים בביה"ס, גם הם מחנכים ערכיים. גם המורה למתימטיקה ותנך ואנגלית בדרך ותכני הוראתו, משפיע על חינוכו של התלמיד.

כאשר הקמתי את ביה"ס הדמוקרטי הראשון בחדרה (1987) נתקלתי בזמנו בהתנגדות עזה של משרד החינוך, אך בהמשך הדרך, כאשר למדו את הרעיון, עמדות המשרד התחילו להשתנות - ביה"ס הוכר כבית ספר ניסויי (1992) של משרד החינוך. בשנת 1994 זכה ביה"ס בפרס חינוך. לאחר רצח רבין, נציגי בתי הספר הדמוקרטיים יצרו וניהלו את התוכנית המרכזית של מערכת החינוך- "בית ספר חווה דמוקרטיה" (התוכנית הגדולה ביותר בתחום החינוך לדמוקרטיה שהופעלה במערכת החינוך בישראל).

באותה תקופה הוקם בעזרת משרד החינוך, המכון לחינוך דמוקרטי המורכב מאנשי חינוך מבתי הספר הדמוקרטיים ומטרתו לעבד ולהעביר את הידע הנצבר בעולם בתי הספר הדמוקרטיים לשימוש כלל מערכת החינוך -
להלן דוגמאות ספורות מפעילויות המכון לחינוך דמוקרטי -
המכון מפעיל כיום תוכניות לדמוקרטיזציה של ביה"ס ביותר משבעים בתי ספר בכל רחבי הארץ ומכל מגזרי האוכלוסיה.
תוכנית הדגל של המכון מתרחשת במצפה רמון ונקראת "קהילה לומדת". לאחרונה הצהיר פרופ' דניאל גרינברג ,ממנהיגי החינוך הדמוקרטי בארה"ב כי "רבות נכתב על "קהילה יישובית לימודית" אבל במצפה רמון ,לראשונה בעולם, נעשה ניסיון ישובי כולל ליישום הרעיון". ראש מועצת מצפה רמון, מר דרור דבש, טען לאחרונה שיציאת מצפה רמון ממעגל האבטלה דווקא בתקופה הנוכחית קשורה ישירות למהפכה החינוכית המתרחשת בישוב.
בנוסף מנהל המכון תוכניות לחינוך דמוקרטי ושוויון הזדמנויות באופקים, בשכונת ג'סי כהן בחולון ובדרום ת"א.
המכון לחינוך דמוקרטי יוצר בימים אלה בשיתוף היחידה לנוער מנותק במשרד החינוך תוכנית ניסויית להפעלת החינוך הדמוקרטי במסגרות של נוער מנותק.
בשיתוף הסוכנות היהודית, מתגבשת תוכנית ליישום החינוך הדמוקרטי בבתי ספר יהודיים בעולם.
המכון יצר, בשיתוף המכללה לחינוך "סמינר הקיבוצים", מערכת להכשרת מורים בתחום החינוך הדמוקרטי, כולל מסלול יחודי שמוקם בימים אלה במצפה רמון שיתמקד בחינוך דמוקרטי ושוויון הזדמנויות.

בנוסף לכל אלה, אנו עוסקים במתן תמיכה לקבוצות אשר מנסות להקים בתי ספר דמוקרטיים.
שר החינוך לשעבר יוסי שריד אמר: "חינוך דמוקרטי כן, בתי ספר דמוקרטיים לא". זוהי אמירה שמתעלמת מהעובדות בשטח. מי שמוביל בשנים האחרונות את התהליכים המרכזיים בחינוך דמוקרטי בכל רחבי הארץ הם נציגי בתי הספר הדמוקרטיים.
כיום פועלים בישראל שבעה עשר בתי ספר דמוקרטיים, מרמת הגולן בצפון עד מצפה רמון בדרום ועוד מספר רב של קבוצות בהקמה. חל שינוי גדול בשנים האחרונות בתהליכי היזמות של הקמת בתי ספר דמוקרטיים. אם בתחילת הדרך יוזמות אילו התבצעו אך ורק ע"י קבוצות הורים, בשנים האחרונות הן מגיעות ממועצות מקומיות ומגורמים שונים בתוך משרד החינוך.

הטענה בדבר אליטיזם ובריחה מאינטגרציה, מתעלמת לחלוטין מן המציאות. בתי ספר המכריזים על היבדלותם מהחברה הכלל ישראלית, מקבלים אישורים ותמיכה ממשרד החינוך (ראה בתי הספר החרדים).
מנגד, רשת בתי ספר שמצהירה ופועלת למען מעורבות בכלל החברה בישראל מוגדרת כאליטיסטית ומתבדלת.
מהכרות קרובה עם רוב קבוצות ההורים הפועלות בשטח להקמת בתי ספר דמוקרטיים, ביכולתי לומר ללא צל ספק שרוב המעורבים הם בעלי אוריינטציה חברתית הרואים חשיבות רבה בתהליכי האינטגרציה וקידום שוויון ההזדמנויות בקהילתם האזורית ובחברה הישראלית כולה. עם זאת, בגלל אי תמיכת משרד החינוך נאלצים הורים חלוציים אלה לשלם, בניגוד לרצונם, כספים רבים לבית הספר (כולל כספים לתמיכה במשפחות נזקקות).
ברצוני להבהיר חד משמעית -
בתי הספר הדמוקרטיים הינם בעד חינוך חינם לכל, ופועלים לקידום העניין בכל מערכת החינוך בישראל.

לסיום -
בימים אלה, לאחר חמש עשרה שנה של בקשות נשנות וחוזרות מצד בתי הספר הדמוקרטיים, הקימו במשרד החינוך ועדה לבדיקת הנושא. אני מברך את המשרד על ההחלטה לבדוק לעומק את החינוך הדמוקרטי ולא להסתמך על דעות קדומות וסיסמאות.


המכון לחינוך דמוקרטי

רחוב ההדר 11, שכ' ברנדיס, חדרה. טל' 6226557-06, 6210296-06 פקס - 6210272-06











Graphics created by School Icons