בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש



תגובה לכתבה בעיתון
03/10/01

ב-28/9/01 התפרסם בעיתון "הארץ" מאמר בשם "לא בבית ספרנו", מאת אבירמה גולן. במאמר הוזכרו מספר פעמים בתי הספר הדמוקרטיים, בנימה בלתי אוהדת בעליל.
ברצוננו לתקן מספר טענות מוטעות המופיעות בגוף המאמר:
1. בתי הספר הדמוקרטיים אינם בתי ספר פרטיים ואינם מתבדלים ומסתגרים. הם שואפים להשתלב בבתי הספר הממלכתיים ה"רגילים".
2. בתי הספר הדמוקרטיים דוגלים בפלורליזם ומיועדים לילדי כל השכבות והאוכלוסיות.
3. בין הדורשים "להעמיד את הילד במרכז" ולספק לו גישות חינוכיות חדשניות ו/או עדכניות ישנם עשירים ועניים, דתיים וחילוניים, ערבים ויהודים וכן הלאה.
4. האידאולוגיה של בתי הספר הדמוקרטיים היא כנה ואמיתית. היא איננה משמשת מסווה לרעיונות אחרים.

טענות אלו ודומות הן טעויות נפוצות, בהן אנו נתקלות לעתים קרובות. מטרתו של מכתב זה לספק מעט מידע נוסף, ע"מ להוסיף להבנת הנושא:

קיימת נטייה להכיל בנשימה אחת את כל בת הספר הייחודיים שקמים. לא דין בית ספר דמוקרטי כדין בתי ספר ייחודיים אחרים, שהרי בית הספר הדמוקרטי מיישם למעשה הנחות יסוד בהן מחזיק המשרד כפי שבאות לידי ביטוי הן בדו"ח קרמניצר, והן בחוזרי מנכ"ל שונים (חוזר מנכ"ל כ' - תשמ"ה, חוזר מנכ"ל ט' תשמ"ו ועוד). הצהרת הכוונות של המערכת דוגלת בקיומה של מערכת בית ספרית המושתתת על יסודות דמוקרטיים, על העמדת הילד במרכז, על מימוש הפוטנציאל האישי שלו ועוד.
המציאות העגומה היא שאותן הצהרות אינן מוצאות את ביטוייהן בפועל, ודוחקות עמותות הורים לעשות מעשה.
מן הראוי היה שמשרד החינוך יהיה קשוב לרחשי הציבור וייתן אופציית בחירה להורים - לכל ההורים - במסגרת המתאימה להם. בית ספר דמוקרטי קם כדי לענות על צורך חינוכי זה ולא כמפלט אליטיסטי. אנחנו רוצים חינוך טוב - לכל!
חשוב לזכור שבתי ספר דמוקרטים שקמו על ידי המערכת - רק תרמו לכלל מערכת החינוך שמסביבם, העירו את שאר המערכת, חייבו אותה לפעול לשיפורה.
הכתבת מוזמנת לבדוק באופן יסודי עם הורי העמותות האלו: מה האינטרס שלהם? עד כמה ניסו לעבוד עם המערכת לפני שבחרו בנתיב הזה? האם התשתית החינוכית שאנחנו מציעים כל כך מופרכת ושיקרית? האם באמת כל קיומה של המערכת הוא לשם התבדלות? האם כל ההשקעה בזמן ונפש שכרוכה בהקמת בית ספר היתה נעשית רק לשם מימוש דחפים אליטיסטיים? ברור לנו כי בדיקה מעמיקה היתה מעלה אצל הכותבת הרהורים חוזרים על מסקנותיה הנמהרות.

נוסיף ונבהיר:
א. המטרות העיקריות של בית הספר הדמוקרטים הן: לשמור על זכויות הילד וכבודו כאדם; לאפשר לילד ללמוד לפי צרכיו ורצונו האינדיבידואליים: לקבוע את תחומי הלימוד בהם יעסוק ולהשפיע על אופן פעולת בית הספר, כך שיגדל לאדם השולט ומעורב בחיי הקהילה והחברה.
ב. אין לבתי הספר מטרה לפעול באופן פרטי. זה נעשה מתוך אילוץ, כשלב ביניים עד שיקלטו ע"י מערכת החינוך.
ג. בתי הספר הדמוקרטיים דוגלים בפלורליזם, שהוא ההפך מבדלנות. לכן הם פתוחים לכל ילד, ללא מבחני קבלה. כאשר הביקוש עולה על ההיצע, נערכת בד"כ הגרלה בין הנרשמים.
ד. בתי הספר מפעילים מערך מלגות ע"מ לאפשר גם למשפחות בעלת יכולת כלכלית נמוכה להשתלב בהם.
ה. בתי ספר דמוקרטיים "מוכרים" זוכים לאותו מימון כמו בתי ספר "רגילים".
ו. הורים אחראיים אינם יכולים להמתין מספר שנים בתקווה שעד אז תוכל מערכת החינוך לספק חינוך מתאים לתלמידיה. מחובתם כהורים לספק פתרון הולם לילדיהם באופן מיידי. כפי שציין כבוד השופט א' גרוניס בפסיקתו, "חובתם של ההורים לדאוג לילדיהם".
ז. אנו מאמינים ששילוב בתי הספר הדמוקרטיים כחלק אינטגרלי ממערכת החינוך, יפיח רוח חדשה במערכת החינוך, לתועלת כלל התלמידים.

נשמח לענות על שאלות נוספות.

בברכה,

שרה טל, רונית סנה
מהורי בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו

מיכל גלבוע-אטר
מנהלת בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו









Graphics created by School Icons