בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


הצעה לפרלמנט: שינוי מבנה שבוע הלימודים בשנה"ל תשס"ו
הצעה לדיון ב-20/5/05

ההצעה:

רקע - חסרונות המצב הקיים: מניסיון השנה הנוכחית עולה, שהפעלת ביה"ס ביום שישי, בצוות מצומצם, היא אלטרנטיבה לא מוצלחת. אין "בית ספר", אלא שמרטפייה. חלק מהילדים לא מגיעים ביום שישי, ומכיוון שאין מספיק חונכים ופעילות, אין כמעט שיעורים. מעבר לכך, הצורך של הצוות "להימתח" ע"פ שישה ימים, גורם לדילול בימים אחרים. התוצאות הן:
  1. הקצאת כוח אדם לא יעילה: בכל יום מימי השבוע הצוות החינוכי חסר. מצב זה לא מאפשר מענה אופטימלי למשימות של ביה"ס - למידה, חונכות, ועוד…
  2. עומס העבודה והשחיקה של אנשי הצוות גדולים, כיוון שישנם ימים בהם עובדים בחוסר של אנשי צוות.
  3. קשה לספוג היעדרויות (מחלה, מילואים) ויש צורך לאלתר "ממלאי מקום" (למשל בגן).
על מנת לקיים פעילות מלאה ביום שישי (ובשאר השבוע), יש להוסיף אנשי צוות, כך שבכל יום יהיה בביה"ס צוות מלא.

הפחתת שכר הלימוד: המעבר הצפוי בשנה הבאה למבנה חדש בקריית אונו ושיתוף הפעולה המתהווה עם העירייה, מהווים אבני דרך משמעותיות בדרך לאחד מהיעדים המרכזים של בית הספר מאז הקמתו לפני כארבע שנים והוא קבלת הכרה ממשרד החינוך. הכרה בבית הספר תאפשר בין היתר קבלת תקציבים מהרשויות השונות. בין יתר הדרישות המקדמיות הקיימות כיום לקבלת הכרה עומדת דרישת הסף לקיום 3 שכבות גיל של 22 תלמידים ברצף.
ברור ששכר הלימוד הגבוה מהווה מכשול עיקרי להצטרפות תלמידים לבית הספר ומקשה גם על הורי התלמידים הקיימים. כדי לאפשר קליטת תלמידים חדשים וכדי להקל על המשפחות שמשלמות שכ"ל גבוה וכורעות תחת הנטל, ועד העמותה ומנהל בית הספר מנסים לבנות את תקציב שנת הלימודים הבאה על בסיס שכ"ל מופחת עבור ילדי בית הספר, מתוך הנחה ששכר לימוד זה יהווה תמריץ להצטרפות תלמידים נוספים. המדובר בהפחתת שכר הלימוד עבור תלמידי בית הספר לרמה שתעמוד על בין 950 - 1,100 שקלים לחודש. בעוד שכר הלימוד עבור ילדי הגן יישאר בדומה לרמתו הקיימת.
על מנת, שנוכל להפעיל את בית הספר במסגרת תקציב זו, יש לייעל את אופן הקצאת המשאבים . צעד משמעותי אשר יאפשר מהלך זה הינו מעבר לשבוע לימודים של חמישה ימים.

הצעה: שבוע עבודה עם פעילות מלאה
לכן, מובאות להלן שתי חלופות:
1. מעבר לשבוע לימודים של 5 ימים.
2. לקיים ביום שישי יום פעילות מלא.

מודגש כי שתי האלטרנטיבות פותרות את הבעיות הקיימות היום כשיום שישי פועל במתכונת חלקית.
  1. התלמידים ייהנו מיותר שיעורים ומרכזי למידה ויותר חונכות במשך שבוע הלימודים.
  2. הקלה משמעותית בעומס העבודה ובשחיקה של אנשי הצוות, כיוון שלא יהיו ימים בהם נעבוד בחוסר של אנשי צוות.
  3. לא יהיה צורך ב"ממלאי מקום" (למשל בגן), ונוכל ביתר קלות לספוג ימי מחלה-מילואים וכו' במשך שנה"ל.
שבוע לימודים של חמישה ימים

• מעבר לשבוע לימודים של 5 ימים.
• ביום שישי אחת לחודש יתקיים יום קהילה - בו עובדים חונכים ומתקיימת פעילות בית ספרית פעילות לימודית ייחודית, פעילות קהילתית, יריד, פרלמנט וכו'.
• עבור הגילאים הצעירים (גן - א') תוסדר ביתר ימי השישי מסגרת של שמרטפייה בתשלום.

מאחר ואנו מודעים לחשיבות הרבה של פעילות יום השישי בעיני רבים מהקהילה, ההצעה לעיל מנסה לספק את מירב הפתרונות במסגרת מגבלת המשאבים. אנו נשמור על פעילות פרלמנט הקהילה ביום השישי, היום בו מירב ההורים זמינים. נקיים פעם בחודש ביום הפרלמנט פעילויות העשרה לילדים ונספק בתמורה לתשלום (כיסוי עלויות) שמרטפייה לגילאים הצעירים.

היתרונות במעבר לשבוע לימודים קצר הם:
  1. אפשרות להפחתה בשכ"ל, אשר יחד עם צעדי התייעלות נוספים וגידול במספר התלמידים יאפשרו הפחתה משמעותית כמפורט לעיל בשכר הלימוד.
  2. התייעלות בהקצאת כוח אדם: בכל ימי השבוע כל הצוות החינוכי ילמד בבית הספר. היום החופשי יהיה מרוכז לכולם. הערכות כזו תאפשר מענה אופטימלי לכל המשימות של ביה"ס - למידה, חונכות, ועוד… ביעילות הגדולה ביותר.
החסרונות במעבר לשבוע לימודים קצר הם:
  1. ירידת האטרקטיביות של ביה"ס לעומת בתי הספר הרגילים המקיימים שבוע לימודים מלא. אם יהיו משפחות שיירתעו מלהצטרף בגלל שבוע הלימודים המקוצר הרי יצא שכרינו בהפסדינו.
  2. שמרטפייה איננה בי"ס/גן
  3. אין פתרון לגדולים
יום פעילות מלא ביום שישי

• הגדלת הצוות וקיום ביום שישי יום פעילות מלא (שיעורים מרכזים ופעילויות שונות) בנוכחות צוות מלא ומורים.

• כדי לקיים יום לימודים מלא בלי לפגוע בשאר השבוע יש צורך בייקור נוסף של שכר הלימוד בכ-50 עד 100 שקלים לחודש.
היתרונות בקיום פעילות מלאה ביום שישי הם:
  1. פתרון מלא לכל אוכלוסיית בית הספר.
  2. עלייה באטרקטיביות של ביה"ס לעומת בתי ספר אחרים שכן אנו מקיימים חמישה ימי לימוד "ארוכים" (עד 13:30).
החסרונות בקיום פעילות מלאה ביום שישי הם:
  1. שכר לימוד גבוה.
  2. הקצאת משאבים תת אופטימלית שכן אנשי צוות שונים נמצאים בימים שונים.
מציעים: ועדת פרלמנט.









Graphics created by School Icons