בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש



ועדת זכויות הפרט

חברי הועדה
איתי כהן מילוא
אוהד יפה
נעמה לביא
מתן בר


שופטים:
יום ראשון: שי בן עטר, נעמה יבזורי, סתיו חלילי
יום שני: דנה בן דוד, עידו בר, גלעד טל
יום שלישי: אייל רון, דוד סבו , יותם כצנלסון
יום רביעי: אלישבע ברק, מאור קפלן, סתיו נמיר
יום חמישי: אוהד יפה / אהוד הוכרמן , ענבל ספיר, בן זלצר
מחליפים למקרה הצורך: לידור נחמן ואניטה היימן

טופס לתעוד משפט

סמכויות ותפקידי הועדה

הרכב ועדת זה"פ: תלמיד אחד יו"ר שנבחר ע"י הפרלמנט.
2 תלמידים מומלצים ע"י היו"ר לאישור הפרלמנט.
חבר צוות אחד.

תפקידי הועדה:
  • לקבוע סבב שופטים לפי הנוהל שיפורט להלן;
  • לסדר שופטים בתורנויות ולדואג למחליפים במידת הצורך;
  • להודיע לחונכים על עונשים;
  • לתייק פרוטוקולים של משפטים;
  • לטפל בערעורים;
  • לטפל במקרים חריגים.
צוותי השיפוט: מידי חודשיים ימונו 12 ילדים לצוותי שיפוט.
בכל יום ישפוט הרכב המונה: מבוגר ושני ילדים משכבת ג' ומעלה.
יהיו 5 הרכבים בשבוע וכל שופט ישפוט ביום הקבוע לו במשך החודשיים, עם שני ילדים מחליפים במידת הצורך.
ילדים שלא שפטו בעבר יעברו הכשרה. חובת השיפוט על כל הילדים משכבה ג' ומעלה. מי שיסרב ייתבע ע"י ועדת זה"פ.

נוהל תביעות:
  • רצועת שיפוט בסוף כל יום (ברצועה אחת עם ועדות / ניקוי ביה"ס).
  • כל אחד שרוצה לתבוע יכול לגשת בשעה זו, לעמוד בתור למשפט ביחד עם הנתבע.
  • ניתן לתבוע ביום האירוע או ביום למחרת האירוע, להוציא מקרים חריגים שיידונו בועדת זה"פ.
  • התובע או נציג שלו חייב להחתים את הנתבע על טופס שהוא יודע שהוא נתבע.

  • אם הנתבע לא מגיע למשפט, הוא יישפט שלא בפניו - ללא זכות ערעור.
  • אם התובע לא מגיע למשפט, אין תביעה.
  • אם התובע לא נמצא בהגיע תורו, הוא הולך לסוף התור.
  • אם התובע / נתבע רוצה עדים, עליו לדאוג לכך שהעדים יהיו בסביבת אזור השיפוט באותו זמן.
  • אין יותר פתקי תביעה (תיבת תלונות), אלא תור עם המתנה ממוספרת.
לווי חונך / דחיית המשפט: נתבע / תובע שזקוק ללווי חונך / התייעצות ידאג לכך. אם החונך או היועץ הרצוי לא נמצא, מותר לדחות ביום את המשפט.

ערעור: למערער יש יומיים לגשת לערעור לפי נוהלי השפיטה הרגילים, תוך שהוא מיידע את היו"ר שהוא מערער, על מנת שיוכלו להכין את פרוטוקול המשפט שלו.
מותר לערער על גזר הדין או על חוקיות המשפט, אבל לא על פסק הדין.

ביזוי משפט: אדם שמפריע במהלך משפט יוכל, באופן אוטומטי, לקבל עוד עונש מידי אותם השופטים על ביזוי המשפט. אין צורך ללכת לתביעה בהרכב אחר.

הכשרה: כל השופטים - בראשית תקופת השיפוט הדו-חודשית - יעברו רענון והכשרה לשיפוט יעיל ומהיר. ועדת זה"פ תקבע מי יעביר את ההכשרה.

טפסים:
  • פרוטוקול משפט
  • יידוע חונכים על העונש
  • טופס מעקב על ביצוע העונש
  • החתמת הנתבע
  • מספרים לתור
גישור: אם כתוצאה ממשפט המסקנה היא גישור, מימוש הגישור הוא על אחריותם של הצדדים המעורבים. אי אפשר לחייב אדם לגישור.

שולחן גישור: יהיה שולחן גישור על מנת לקיים ולמסד גישור בין הצדדים המעורבים. השולחן יפעל במשך כל שעות היום. המטרה להוריד מהתביעות דברים שניתן לפתור תוך כדי דיאלוג.
פעמיים ביום יהיה מבוגר-חונך בשולחן הגישור על מנת לאפשר לווי גישור למעוניינים. הרעיון הוא לפתח את נושא הגישור בביה"ס, כולל קורס גישור לתלמידים וחונכים שירצו בכך. ועדת זה"פ תקבע מי יעביר את קורס הגישור.

הערות:
  1. ועדת זה"פ תדון ותחליט לגבי כל מקרה חריג בכל הסעיפים המוזכרים למעלה.
  2. כל אדם בקהילת ביה"ס (להוציא ילדי הגן) רשאי לתבוע כל אדם בקהילה. הגננת יכולה לתבוע בשם ילד בגן.
  3. רק לועדת זה"פ יש זכות להחזיר מיד לפרלמנט חוק שנוגד את חוקת ביה"ס, מבלי לחכות תקופת צינון לחוק.
  4. תביעת גופים/ועדות תחשב מקרה חריג. תוגש תביעה ליו"ר ועדת זה"פ, והועדה תחליט על ההרכב השיפוטי ונוהל המשפט.
  5. מטרת כל המערכת השיפוטית היא הורדת האלימות בביה"ס, הגברת השיח בין חברי הקהילה ושמירה על זכויות הפרט וכבודו.
  6. בעבירות נגד בית הספר או רכושו, נציג בית הספר - חונך או תלמיד - יתבע בשם בית הספר. השופטים רשאים במהלך משפט להחליט אם תביעה היא פרטית או מטעם בית הספר.











Graphics created by School Icons


Children image created by Cute Colors