בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש



21/9/01 - פרלמנט #3


תוכן מתוכנן:
1. קיצור שעות הלימודים
2. שינוי מועד התכנסות הפרלמנט (נדחה למועד אחר)

תוכן הישיבה:

יושב ראש: יורם רטר

1. קיצור שעות הלימודים לשעה 13:30

מיכל בשם הצוות:
בית הספר נמצא בתהליך התחלתי של הסתגלות לסוג עבודה ולמידה אחר ממה שכולם רגילים לו.
היום ארוך מדי - בעיקר לילדי הגן וא' - ב'.
מדובר בקושי נפשי בגלל הסיטואציה החדשה, האחריות, חוסר המבניות של היום ובקושי פיזי במבנה -המקום חנוק, אין חצר שבה אפשר לנוע באופן חופשי. למטה צפוף ולא מאוורר והיום נהיה קשה יותר. השעה האחרונה סיוטית מבחינת הילדים. היום נגמר תמיד בהרגשה לא טובה.
מדובר על השארת אותן יחידות לימוד כאשר שתיים יהיו של שעה והפסקות קצרות יותר. יום שלישי יתארך בשעה וכך כל הימים יסתיימו באחת וחצי.

יובל דניאל:
רוצה להשאר עוד הרבה.

נעה שיפרין:
מרגישה לגמרי בסדר עם המערכת כמו שהיא, אבל היא לא יכולה לדבר בשם כיתות א' - ב' והגן.

חן בן-אליעזר:
כדאי לקצר את השיעורים אבל להוסיף עוד שיעורים אחרים ולהשאיר את היום באורך הנוכחי.

מוקי לנדמן:
מה השפעת קיצור שעות הלימודים על עלות ההסעות?
מיכל הציגה את הבעיה מנקודת ראות הילדים, מבחינת הילדים ששמענו זה לא כך. אם לצוות יש קושי בגלל המבנה צריך לשים את זה על השולחן.

דניאל גבאי:
צריך להפריד בין השכבות, ואם כל הקושי הוא בהסעות לחשוב על העלויות הנוספות (של שתי הסעות) לעומת צרכי התלמידים וההורים. הצרכים של הילדים בגילאים השונים אחרים וצריך לקחת את זה בחשבון בחישוב העלויות.

מיכל:
לא בטוח ששינוי שעות הלימודים משפיע על העלויות - כי עברנו לשני מיניבוסים וזה משנה את העלויות.
השעה האחרונה הופכת לשדה קרב. הצורך לקיצור נובע מצרכי התלמידים. האיכות נפגעת.

דלית מילשטיין:
הגענו לדיון לא מוכנים - לא יודעים באמת את עלות ההסעות וזה לא רציני.
אנחנו לא המצאנו את הגלגל - יש עוד בתי ספר שהתמודדו עם אותן בעיות. הקושי הפיזי רלוונטי כל הזמן. קשה גם בהפסקה הגדולה ויהיה קשה גם עד אחת וחצי. אולי צריך להגיד שאי אפשר לקיים פה (בית מיאמי ביץ') את בית הספר.
אורך היום רלוונטי לאופי בית הספר בדיוק כמו החופש של הילדים. בהצעה החדשה ההפסקות קצרות מדי. המערכת דחוסה מדי. הפסקת צהריים מוקדמת וקצרה מדי.
השעה 12 היא השעה הנכונה לארוחת צהריים לילדים. אכילת צהריים משותפת היא ענין עקרוני לבית הספר. בהצעה הנתונה הילדים יגיעו הביתה בשתיים וחצי מורעבים.
מודעת לזה שלא קל לשהות בבית הספר יום שלם. קיצור שעות היום לאחת וחצי הוא לא הפתרון היחיד האפשרי.
השנה החלה עם מספר הנחות יסוד. יש הורים עובדים, והחיים אורגנו לפי זה שהשעורים מתקיימים עד שתיים ורבע. קיצור שעות הלימודים פרושו התארגנויות כלכליות שקשה לעמוד בהן.
אם אחרי סוכות עוזבים את המתנ"ס הדיון מיותר.

מיכל:
יש נימוק מקומי ספציפי. יש נימוק מערכתי שקשור לבית ספר דמוקרטי שמתחיל את שנתו הראשונה - קושי נפשי ואישי לילדים.

אבשלום אריאל:
צריך לקצר את השיעורים וגם את ההפסקות.

שרה:
לקחנו על עצמנו הכל על ההתחלה - אין מבנה, אין מספיק מורים, יש ילדים עם צרכים מיוחדים ויש רק 4 מורים וגננת. כל זה קשה מדי למערכת. מסיימת את היום גמורה. שלום המורים חשוב גם הוא. מורים צריכים גם להמשיך לעבוד בבית ולהכין. תנאים פיזיים קשים.
אין חלל שהילדים שלא לומדים יוכלו לצאת אליו. נוצר מצב של כיבוי שריפות כדי שהשעורים יוכלו להתקיים. בית הספר נועד לענות על הצרכים המיוחדים של כל ילד ולא להכניס את כולם לאותו מסלול.
הפסקות/חלונות - צריך להיות בתוך המערכת.

מיכל:
במודיעין, כפר סבא ותפן יש שעורים חופשיים במקום הפסקות.
לסיכום - חשוב לצוות להגיע בבוקר רעננים לבית הספר. חשוב להתחשב גם במבוגר בבית הספר. יש עוד דרישות מבית הספר מלבד העובדה שכף.


גל ילון:

אם משנים את שעות הלימוד להגיד עכשיו כי כבר קבעו מערכת וקשה יהיה לשנות אותה שוב.

לילך ילון:
רווחתו של הצוות חשובה יותר מזו של הילדים שרוצים להשאר.
היום יש תחושה של חוסר סיפוק. היום לא מסתיים בתחושה שהפנמנו הרבה.
לקצר את השיעורים ולתמצת אותם וללכת לטובת הצוות שאומר "הצילו", ולקצר את היום, את השעות ואת ההפסקות ושהיום יהיה מעניין.

דפנה שר:
בנתה שנת עבודה לפי לימודים עד שתיים וחצי. צריך גם להתחשב בהורים ובמציאות בה הם חיים. נכון שהתנאים קשים ושהצוות גמור אבל צריך להפעיל גמישות בתוך שעות המערכת גם במקום הקשה הזה. המקום לא מנוצל כמו שצריך וצריך לבנות את היום באופן שונה. אולי להוציא את כולם לפיקניק בחוץ, אולי לקחת את כולם לאולם התעמלות לפעילויות דמיון מודרך. לחלק מילדי הגן בסדר עד שתיים וחצי.
מוכנה פעם בשבוע לעשות הפעלה במקום למצוא פתרון לשבוע שלם.

נעה שטיין:
מקצועות אחרים דורשים מורים אחרים.

דלית מילשטיין:
אפשר לעשות דברים נוספים עם הילדים.

דרור צבן:
מדברים על דבר זמני עד שנגיע לסביבת עבודה נורמלית יותר. אם מדברים על החלטה זמנית צריך לקבל את ההחלטה. צריך לקיים דיון לגבי המהות הלימודית הכוללת. לבעיה הזמנית צריך לתת פתרון זמני, ויום הלימודים צריך להסתיים לפני אחת. צהרון יכול לתת מענה לבעיות שההורים העלו.

יובל גבאי:
צריך להעלות את עניין השעות להצבעה.

אדם:
ערבוב ג' - ו' ו א' - ב' עושה אי סדר.
לפזר יותר את הקבוצות ולהשתמש יותר בחדר ענבלים (בקומת הקרקע).
לחלק את ג' - ו' לשתי קבוצות.

יהודית אברון:
קוראת למבוגרים להשתמש בשפה שמתאימה לכל קהילת בית הספר, קהילה שכוללת ילדים, חונכים והורים.
חשוב לשמור על סדר הדיבור ולא לקחת זכות דיבור בכוח.
מציעה להצביע על שינוי זמני כי חשוב שגם לצוות יהיה כוח.
הצהרון יכול להוות פתרון לשעה המוקדמת, וכולם ישמחו אם יהיו יותר ילדים בצהרון.

רונית פירסט:
הילדים באו כי הם אוהבים ללמוד.
צריכים להיות קשובים לצוות המורים זה זמני ואפשר לשנות.

מיכל:
מורים יכולים לעבוד הרבה שעות - זו לא הבעיה. הבעייתיות נובעת מהמבנה הפיזי ומהמבנה של המערכת הדמוקרטית שמתחילה כאן.
יש בעיה של צרכי ההורים. אין בבית הספר כל מה שצריך להיות בו ונמצאו כבר המון פתרונות יצירתיים.
הפעלה לכולם בסוף היום בעייתית מבחינת הבחירה.
גם קשה לצאת עם כולם לפיקניק בחוץ בשיא החום.

קובי שר:
כל הכבוד לילדים שמדברים מעט, קצר ובהיר.
מציע לתת לאנשים לדבר רק 20 שניות.
בית הספר דומה לאדם ששוכב על שולחן הניתוחים ומחכה ללב להשתלה.
ב - 01/11/01 אנחנו לא כאן.
אם ההורים לא יוכלו לחיות עם השינוי - ואולי הם יעזבו - האם בית הספר ישרוד אם שלושה הורים יעזבו? זה לא איום אלא מצוקה.
מבין מאוד לליבם של אנשי הצוות. חשוב יותר למצוא בנין אחר לבית הספר.

אילת בן-צבי:
בטיחות: יש סכנות אדירות בבית הספר. לא ברור איפה הילדים מסתובבים. יש הרבה מקומות שאפשר לטפס עליהם וליפול. המקום לא בטוח.
צריך למצוא מוצא שיתאים לכולם, שייתחשב גם בצרכי המורים וגם בצרכי ההורים. אולי הורים שיתנו פתרון לשעה האחרונה, ואולי חלק מהילדים יוכלו לצאת מוקדם יותר - באחת וחצי.

אדם:
(בתשובה להצעה להגבלת זמן הדיבור ל-20 שניות) עשרים שניות לכל דובר זה מלחיץ ולא נוח.

קובי שר:
הגבלת זמן רק למבוגרים.

תקציר מנהלים:

מוצע קיצור שעות הלימודים מסיבות של קושי פיזי להשאר כל כך הרבה שעות במרתף וקושי נפשי של התלמידים והצוות.
ההתנגדויות שעלו:


הורים בנו תכנית עבודה לפי המערכת שהוצגה בפניהם בתחילת השנה. שינוי יהיה כרוך בעלויות נוספות או בהתארגנויות אחרות וזה בלתי אפשרי.
הקושי קיים בכל השעות. אם קשה עד שתיים ורבע יהיה קשה גם עד אחת וחצי.
המערכת המוצעת דחוסה מדי - הפסקות קצרות מדי, אין זמן לארוחת צהרים מסודרת.
המערכת המוצעת פוגעת באופי בית הספר.

הוצעו מספר פתרונות חלופיים שלא הגיעו להצבעה:
הורים שיתנדבו לעזור בשעה האחרונה.
פעילות משותפת לכל בית הספר באולם הספורט או בחוץ.
השכבה הצעירה תסיים את הלימודים מוקדם יותר

עלו מספר הצעות ובעיות שכדאי לדון בהן בעתיד:
בטיחות בבית הספר
הקצבת זמן לכל דובר בפרלמנט
הפסקות מול שעות חופשיות

ההצבעה:

יורם רטר (יו"ר הישיבה):
יכול להצביע רק מי שנוכח.
כל מי שנוכח יכול להצביע. לכל אחד קול אחד.
מצביעים על ההצעה של מיכל כפי שהוצגה בתחילת הדיון.

מיכל:
מציעה קיצור היום לשעה אחת וחצי, הקיצור, אם יתקבל, יבחן שוב שבועיים אחרי שנעבור למבנה חדש.

בעד ההחלטה : 21 קולות
נגד ההחלטה : 19 קולות.

הוחלט ברוב קולות לקצר את שעות הלימודים לשעה אחת וחצי.
ההחלטה תבחן מחדש שבועיים לאחר המעבר למבנה החדש של ביה"ס.

הערות:
הלימודים יימשכו עד שתיים וחצי עד חופש סוכות.
הצוות ינסה למצוא פתרון לבעיה שנוצרת למספר הורים ע"י תורנות עד השעה שתיים ורבע.
ייבדקו כל האפשרויות של ההסעות - באחת וחצי ובשתיים ורבע.











Graphics created by School Icons