בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


19/10/01 - פרלמנט #6

יו"ר הישיבה:יהודית אברון

הודעות:

רונית סנה: התנדבה לועדת בקורת, זקוקה לעוד מתנדבים לועדה זו. תפקיד ועדת ביקורת לבדוק מה עושות הועדות האחרות, ולוודא שהן פועלות כשורה, לא עוברות על החוקים וההחלטות.
יהודית אברון: להפיץ בכל אמצעי הפרסום וההודעות את הצורך במתנדבים נוספים לועדת בקורת.

נושא 1: זכויות הילדים בבית הספר ובפרלמנט.
ההצעה הוגשה על ידי: חן בן-אליעזר.

הצגת הנושא ע"י חן בן אליעזר: לילדים הקטנים ולבוגרים יש זכויות יותר מאשר לשכבת הילדים הבוגרים.

מהלך הדיון:

טוני היימן: זכויות שוות יש לכל הילדים אבל יכול להיות שיש בלבול בין זכויות לחובות. כדאי לשבת ולכתוב את רשימת הזכויות בקבוצה שיהיה ברור שהזכויות שוות לכולם.
יהודית אברון: הערה כללית לסדר, ללא קריאות ביניים, לפי הרשימה בלבד.
שרה טל: זכויות זה דבר ספציפי. יש זכויות של כולם שהם זכויות אדם, ויש זכויות שנובעות מתפקידים מסוימים. לחשוב על הזכויות בבית הספר.
חן בן-אליעזר: להביא דוגמאות.
איתי כהן מילוא: רואה שלכולם יש אותן זכויות ומי שמרגיש שלא, שיגיד במה.
חן בן אליעזר: לאנשים רצון להגיד ולבטא דברים, לא נותנים להם לדבר. להקצות 10 דקות לומר דברים בפרלמנט, ללא קשר לסדר היום.
מוקי לנדמן: כל הגדרה של הזכויות תצמצם את הזכויות לילדים. לכולם יש אותן זכויות, להורים ולילדים באותם גילאים. לפרלמנט 2 מטרות: להגיע להחלטות בנושאים שחשובים לכולנו ומטרה שניה להיות מקום שבו כולנו מתכנסים כדי לומר דברים. צריך לזכור שהזמן מוגבל בעיקר במבנה הזה, מעבר לזה, אי אפשר לקבל החלטה בנושאים שלא על סדר היום.
יורם שמיר: זכויות הן חלק מהחוקה. חובות אפשר להעלות בתור החלטה בפרלמנט. הרעיון של הקצאת זמן צריך לעלות בפרלמנט.
רותם חלילי: בלבול בין זכויות ויכולת הקשבה. צריכים לעמוד על זכותנו לדבר וגם על הזכות של האחר לדבר. הרבה מההרגשה הזו נובעת מחוסר הקשבה.
שרה טל: החוקים קיימים ולא צריך להמציאם מחדש. הבלבול יגרום להתחיל להבין דברים שחיים אתם כל כך טבעי. עד שהגעתי לנושא של בית ספר דמוקרטי, לא עמדתי על זכויותי וחובותי. לא להמציא מחדש את מגילת זכויות האדם.
אנג'לה בן אליעזר: לדעתי חשוב לזכור שאנחנו פה בשביל הילדים. המנגנון לא יותר חשוב מהילדים. הילדים הפעילים הם בדר"כ היותר גדולים, וגם הם קטנים. הפרלמנט צריך להיות יותר מאפשר עבור הילדים, בעיקר בשלב הלימוד. השפה צריכה להיות מובנת לילדים. המנגנונים צריכים להיות כאלה שיביאו את הילדים הנה. בשלב זה צריך להשאיר את הדברים פתוחים ומקבלים ולא לסגור. עצם הדיון על הדברים חשוב לא פחות מאשר קבלת החלטות. (הייד פארק).
יהודית אברון: סיכום: כולם מוזמנים לחשוב על נושא זכויות וחובות בבית הספר, אם רוצים לכתוב על כך, לחשוב על דוגמאות מחיי היום יום שלנו, להקשיב ולא להתפרץ, לדבר בשפה שתהיה מובנת לכולם, לתת מקום לילדים, להבין ולדבר. ועדת פרלמנט תבדוק אפשרות לתת יותר מקום לדיונים שאינם מחייבים החלטות והצבעות בתוך הפרלמנט.

נושא 2: החוק על איסור יציאה מבית הספר.
ההצעה הוגשה על ידי: יהודית אברון.

הצגת הנושא ע"י יהודית אברון: חוק שבו אנו אומרים באופן הצהרתי: אסור לצאת מבית הספר. מי שעובר על החוק יועלה לועדת משמעת.

מהלך הדיון:

מיכל גלבוע-אטר: מציעה להסיר את החוק. יש חוקי מנכ"ל, צריך רק לקיימם. אין צורך בחוק ספציפי, כי זה ממילא בחוק.
חן בן אליעזר: איפה הגדר? אין שער ברור.
יהודית אברון: בגלל שאין גדר צריך להגדיר את הגבולות בחוק.
אדם היימן: אנחנו לא קשורים למשרד החינוך, לא צריכים שומר.
מיכל גלבוע-אטר: אין לנו שער פיזי. עלה נושא ההתקנות החלופיות לשער וגדר.
שי אולמר: יש צורך בחוק, ע"מ למסד שיטת התנהלות.
אנג'לה בן-אליעזר: חשוב להחליט. מציעה אולי תורנות ילדים.
יורם שמיר: יש לקבוע את גבולות בית הספר ואז חוק משרד החינוך מוכל על כולנו.
טליה גבאי: בעד סובלנות והקשבה, לא תוקפנות. מוחה נגד סגנון הדיבור של אדם.

הצבעה:
בעד החוק שאוסר לצאת משער בית הספר - 12;
נגד - 9;
נמנעים - 2.

החלטה: אסור לצאת משערי בית הספר

נושא 3: סמכויות ועדת משמעת.
ההצעה הוגשה על ידי: ועדת משמעת.

יהודית אברון: האם לדון בכלל בהצעה? לא הועברה לכל קהילת בית הספר, לא פורסמה בזמן, לא היתה הזדמנות לראות ולקרוא את ההצעה מראש.
אדם היימן: יש אלימות בבית הספר. יש ילדים שסובלים מזה. חייבים להתחיל מהר לפעול בועדת משמעת.
מוקי לנדמן: הנושא חשוב מאד, אין מספיק זמן לדיון. ההתלבטות שצריך שהועדה תתחיל לפעול מהר, ולא ברור איך עובדים על פי עקרונות הדף הזה. למשל: לא מוגדר על מה ניתן להעלות לועדת משמעת, האם רק על חוקים או גם דברים אחרים, מה הועדה מוסמכת לעשות, אילו עונשים, מי ההרכב שדן בכל עניין. מציע לדחות לשבוע הבא, ולהתחיל ברגל ימין. הכוונה היתה שועדת פרלמנט בישיבתה על נושא ההצעה של ועדת משמעת, תדון ותחדד ותבהיר לפני התכנסות הפרלמנט כדי שההצעה שתובא תהיה מוכנה.
שי אולמר: דרך לחוקק חוקים.
איתי כהן-מילוא: התכוונו שכל אחד יכול לגשת לועדה, ולא צריך חוק. חשבנו שלפי העבירות שניתקל בהן נתמודד איתן ונקבע את העונש.
רונית סנה: למען הסדר ובעד הביורוקרטיה צריך להציג ולהפיץ לכולם בזמן.
יהודית אברון: סוגרים את הדיון מקוצר זמן. נמשיך בשבוע הבא לפי סדר הדוברים שכבר נקבע.
איתי כהן-מילוא: מסביר שלא מצא את רונית ולא ידע כיצד להעביר לה את ההצעה.
הדיון נסגר. דוברים לשבוע הבא: שרה, יורית, אנג'לה, יהודית, מיכל.









Graphics created by School Icons