בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


28/12/01 - פרלמנט #10

רשמת: תמרה שיפרין
1. שיחה חופשית:
שמוליק בן אליעזר: רוצה לארגן סקר שיישלח להורים ולילדים איך כל אחד מרגיש בבית הספר בכלל ונגיעה בתכני הלימוד בפרט.
יום שישי הוא יום מבוזבז, יום ללא עשיה. יש זמן להכניס עוד תכנים.
יש צוות נפלא, יש נשמה אדירה, יש רוח התנדבות נהדרת בהורים אבל יש בעיה ברמת הלימודים.
נעה שיפרין: הילדים ירצו ללכת לחנות המכולת. לארגן קבוצה קטנה שיכולה ללכת בליווי מבוגר. מי שמביא כסף יכול להצטרף.
טליה גבאי: מציעה שבית הספר יתחיל לעבוד עם יועץ חינוכי. תפקיד יועץ חינוכי הוא לרוחב כל בית ספר. יועץ חינוכי עובד על טיפול בילדים כולל בעיות אלימות, עבודה עם המורים על כלי התמודדות, עבודה ברמה פדגוגית. במסגרת שלנו איש כזה יוכל לעבוד גם עם ההורים.
שי שיפרין: (מתייחס למה ששמוליק אמר) אחרי שהקמנו ובנינו ועשינו, עכשיו צריך לעשות בית ספר. יצירת שיגרה יותר לימודית של בית הספר. מציע וועדה שתנסה לראות מה הצוות צריך ומה עוד צריך כדי לעבור לשלב של עבודה מסודרת.
שי אולמר: בית הספר צריך לאפשר לילדים את כל תחומי העניין שלהם. אנחנו נתחבר עם המכון לחינוך דמוקרטי לעבודה עם הצוות.
מיכל גלבוע אטר: נעשתה למידה חברתית חשובה. יש יותר רגיעה ותחושת יציבות מאז שחזרנו מחופשת החנוכה.
חלק מהמגבלות הן מגבלות תקציביות. החל מה - 07/01/01 יהיו שלוש פגישות התייעצות של הצוות עם המכון לחינוך דמוקרטי.
מזמינה להצטרף לישיבת הצוות הקרובה ביום שלישי בשלוש. הישיבה תעסוק בחשיבה לגבי שנה הבאה.
לגבי ההצעה של נועה - יציאה למכולת, מכונת השתיה בבית לזרוס העמידה את הילדים במצב קשה. יש בעיה של לעבור את הכביש. לא חושבת שנכון לפנות את הזמן היקר של הצוות להליכה למכולת.
דני ילון: לא ידע שיש בעיה של אלימות בבית הספר. למה אי אפשר להגדיר שאין אלימות בבית הספר? ילד אלים לא יהיה בבית הספר. גם אם נהיה בית ספר של 20 ילדים זה שווה. מדבר רק על אלימות פיזית.
יש גרעין של הורים שעבד קשה, ויש גרעין של הורים שלא הראו את עצמם בכלל. זה מכעיס.
אייל גיא חיים: הצטרף לבית הספר כי חשב שיש סיכוי לבית ספר דמוקרטי. יש עריצות רוב שמסוכנת יותר מדברים אחרים. הילדים הם אלו שנמצאים בבית הספר והם צריכים להתוות את הכיוון. לא מאפשרים להם ללמוד את מה שהם רוצים. יש יותר מדי חוקים שלא מאפשרים להם להרגע. לא היה צריך את הפרלמנט אם בית הספר היה נבנה ע"י הילדים. הילדים צריכים לעשות את רוב העבודה. ההורים והצוות צריכים להיות מינוריים . מינימום חוקים מגבילים ומקסימום אפשרויות גרוי. שיעור לא חייב להיות פורמלי. אפשר ללמוד תוך כדי עשיה.
מיכל גלבוע אטר: מציעה אמנה בית ספרית.
מסכימה אם מה ששלמה אמר - שהתערבות חיצונית (הורים) מחלישה את הצוות. אמנה שתיבנה בסדנה בשותפות הורים וילדים.
בתשובה לשמוליק - היו כ - 5 בנים אלימים. יש הרבה דחיפות והרבה אלימות מילולית. אין היום חוק פרלמנט שאסור להרביץ.
איתי כהן: טוב ויפה שאנשים אומרים "בואו נקבע את החוקים". בפרלמנט הזה יש רק 6 ילדים והרוב מבוגרים. צריך לעשות את הפרלמנט יותר מעניין. אתם (המבוגרים) חושבים שאתם תקבעו חוקים והילדים יקיימו אותם. הילדים יודעים מה טוב להם והם הקהילה החשובה ולא אתם המבוגרים.
דוד הירש: נושא החוקים בבית הספר קריטי מבחינתו. רוצה פורום בנושא.
שלמה אריאל: אי אפשר לנתק את נושא החוקים מנושא האלימות.
לייבניץ אמר "עולמנו הוא הטוב מכל העולמות האפשריים".
האלימות היא חלק מהעולם והיא גם חלק מעולם הילדים. אם נעיף הביתה כל ילד שמתנהג באלימות נהפוך לבית ספר אקסקלוסיבי. אנחנו שואפים לכך שכל שכבות האוכלוסיה יגיעו לבתי ספר כאלו. אי אפשר לבוא ולהגיד "אין אלימות".
לגבי ניהול בית הספר על ידי הילדים - בלתי אפשרי.
מסכים עם אייל ועם איתי - הילדים לא מספיק שותפים לתהליכים. כאן מקור הסמכות הוא הקהילה הכוללת את הצוות, ההורים והילדים יחד. חשוב למצוא דרכים שבהן הילדים יבואו לידי ביטוי גם בבניה וגם בניהול השוטף של בית הספר.
אלימות פיזית, מילולית, מגע פיזי בניגוד לרצון, אלימות חברתית - אלו דברים קיימים וצריך לחשוב איך מטפלים בהם. מבדיל בין טיפול עומק לבין טיפול סימפטומטי. טיפול עומק דורש חשיבה וניתוח מעמיק. האם הבעיה מערכתית, האם זוהי בעיית אישיות או של מצבי לחץ.
איתי אומר - יש לילדים חוקים משלהם וצריך לבנות יחד חוקים שיש לכולנו הסכמה לגביהם. רוב הילדים חושבים שאלימות היא כלי נכון לפתרון סכסוכים.
איתי כהן: לא כל הילדים פותרים בעיות באלימות מילולית או פיזית. יש כאלה שבאים לגשר ולעזור וצריך להתייחס לכולם.
שלמה אריאל: מציע בניה של אמנה שכולם יחתמו עליה.
אם הורים וילדים לא יסכימו לעקרונות הדמוקרטיים הם יצטרכו לעבור תהליך עד שיחתמו על אמנה שכל אלימות וכל כפיה הם מחוץ לתחום.
לגבי היישום היום - יומי - צריך להבדיל בין אמנה לבין תקנון. מציע שיהיו אנשים שיהיו להם תפקידים של עוצרי אלימות. אנשים שיחבשו כובע או תג שיראה שזה תפקידם. לא יהיה אדם אחד שתפקידו לעצור אלימות אלא תהיה רוטציה בין הורים מורים וילדים שיעצרו אלימות. מציע פינת רגיעה ובה שק איגרוף, כריות שאפשר לבעוט בהן, ניירות שאפשר לקשקש עליהם. צריך שיהיה שם גם מישהו שיעזור לילד להרגע, שיערוך ברור ראשוני ומיידי כדי שהילדים יוכלו לחזור לפעילות.
ברור יותר מעמיק ייעשה בוועדת שיפוט וגישור. מתנגד לתת לוועדה סמכות ענישה. הרשות השופטת במדינה היא רשות מקצועית. וועדה נבחרת לא יכולה לשמש בתפקידי שיטור ושיפוט.
הפרלמנט הוא אוסף מקרי של אנשים שלא כולל את הילדים.
עמי בן צבי וענבר שמיר: מקריאות סיפור על ההיפו המסכן מסיפורי היער הירוק.
יהודית אברון: מה רציתן לומר כאן?
שרה טל: ניסיון להראות שיתוף של הילדים.
טליה גבאי: שלמה העלה דברים ממקום טיפולי. צריך לחשוב באיזו מידה אנחנו מקום טיפולי. מזדהה עם הרעיון שאין אלימות ונגמר. אמנם יש בזה טיוח אבל מצד שני אין לנו כלים לעשות טיפולים.
וועדות ותת מסגרות בעצם נותנות לגיטימציה לאלימות.
יהודית אברון: הנושא דורש הרבה זמן. מציעה להמשיך בדיון - להעביר את אלו שלא דיברו לשבוע הבא.
דורי חזן: ילדים לא משתתפים כי הם אומרים את מה שהם רוצים להגיד במפגשי בוקר וסיום היום. קשה לילדים לשבת ולחכות לתור שלהם. צריך שיטה אחרת של דיבור. שהמורים יהיו אנשי הקשר של הילדים לפרלמנט.
תמרה שיפרין: השיטה הנוכחית מאפשרת גם למי שמוכן לחכות להגיד את דברו.
דוד הירש: זכות קדימה לילדים.
יובל גבאי: המבוגרים מתפרצים.
איתי כהן: עכשיו כשאומרים זכות קדימה לילדים הילדים לא שומעים. צריך להגיד להם.
שי אולמר: צריך לוח לוועדת פרלמנט.
שרה טל: כולנו מדברים על חוקים. בית ספר דמוקרטי זה לא רק חוקים. בית ספר דמוקרטי הוא מקום מאפשר, מקום שבו יש אוירה מקבלת, תומכת ולא שיפוטית. מקום של דיאלוג. מקום שנמצא בשביל הילדים. מילת המפתח צריכה להיות סבלנות, גם בנושא אלימות וגם בנושא מעורבות הילדים. אם לא נותנים זמן קופצים לפתרונות מהירים וזה לא משיג את המטרה.
צריך חשיבה משותפת לגבי הענין הדמוקרטי.
הצוות לא מספיק דמוקרטי וכנ"ל ההורים והילדים. אי אפשר לשים את הדמוקרטיה בצד. אם נחיה את הדמוקרטיה האלימות תפחת. אי אפשר לטפל רק במה שקורה כשילד מרביץ. חייב להיות דיון מתמשך + עבודה בשטח.










Graphics created by School Icons