בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


11/10/02 - פרלמנט #37
רשמה: תמרה שיפרין

1. שיחה חופשית
עופר כהן:צריך שההשתתפות בפרלמנט תהיה חובה. ההורים לא מספיק מעורבים. בית הספר הופך לבייבי סיטר. בית הספר לא יחיה ללא מעורבות הורים.
רונית פירסט:צריך להזהר ממעורבות יתר. זה יכול להפריע.
נעמי זיו:לא יכול להיות שכל הזמן יוצאים ונכסים בפרלמנט. צריך כבוד למעמד.
שי שיפרין:אם ההורים משתתפים בפרלמנט זה דוחף את הילדים החוצה.
עופר כהן:אנחנו עדיין מתגבשים. הסירה עדיין לא במרכז הנהר.
איתי כהן:לא נפלנו ואנחנו בכל זאת מנסים לקום. אנחנו מנסים לקום מעמידה. כבר בנינו את הבניין ומצד שני אנחנו עוד חושבים איך לצקת את היסודות.

2. חוקי מחשב

ההצעה

המחשבים הינם מרכיב בעל חשיבות רבה בחיי ביה"ס ומשמשים ללמודים והנאה. ע"מ למצות את המיטב מן המחשבים, ולשמר אותם מפני פגיעות ותקלות נדרשת קהילת ביה"ס למלא אחר כללי ההתנהגות המופיעים להלן.
א. אין להביא משחקים מהבית ולהתקין כל תכנה שהיא כולל מהאינטרנט ללא אישור של מי שיקבע לכך.
הסיבות:
התקנות פראיות מזיקות למחשבים (היינו יכולים לספר על זה באריכות, וגם נעשה את זה למי שיתווכח בנושא)
משחקים שמעודדים אלימות
ב. אין להזיז או לפרק רכיבים מהמחשבים, לדוגמא מסך, עכבר או מקלדת ללא אישור. פעולה כזו תוכל להתבצע רק ע"י "נאמני מחשב" שעברו הכשרה מתאימה. (ולא, הקורס של יורם רטר לא נחשב הכשרה מתאימה)
ג. נוהלי העבודה ייקבעו בנפרד ע"י נאמני המחשב. נאמני המחשב יפעלו ביחד עם איש צוות שיתמנה לאחראי על המיחשוב בבית הספר.
ד. מחשב אחד יכיל משחקים. שני המחשבים האחרים ישמשו לצרכים לימודיים (למשל, אינטרנט, אופיס וכו'). אם יהיה צורך במחשב לשימוש לימודי גם מחשב זה יועבר לשימוש לימודי.
ה. במחשב המשחקים כל ילד רשאי לשחק בתורו חצי שעה ביום, ללא קשר לשלבים במשחק וכו'
עופר כהן:מתנגד לצנזורה על משחקים אלימים
אהוד הוכרמן:מבקש להוסיף חוק שאסור לשחק בזמן ששעור מתקיים בספריה.
הלל הירש:אם משחקים עם קודים (יש קודים שנותנים למשחק כח אינסופי וחיי אלמוות) המשחק לא נגמר וכולם צריכים לחכות עד שכל המשחק נגמר. מוכן לחכות ל"GAME OVER" בתנאי שלא משתמשים בקודים.
אניטה היימן:מסכימה עם הלל. לא מסכימה עם שי שמדבר על חצי שעה לילד. צריך להרשות לשחק עד שעוברים שלב.
איתי כהן:יש משחקים שאין בהם שלבים.
נעם ריבלין:לא מוכן לוותר על שימוש בקודים.
עופר כהן:חוק צריך להיות מה מותר לעשות ולא מה אסור לעשות. החלוקה צריכה להיות כזאת שלכל ילד יהיה זמן מחשב, וזה יוצא רבע שעה ליום לילד. לא צריך צנזורה אלא להסביר מה כדאי לשחק ומה לא. למה רק מחשב אחד למשחקים? כשצריך ללמוד כל המחשבים מוקדשים ללימודים וכשלא צריך - כל המחשבים מוקדשים למשחקים.
יורית בשם נועם (ריבלין):מציע שאפשר יהיה לשחק עם קודים, מי שעולה שלב מקבל הארכת זמן ושהגדולים לא יפריעו לקטנים לשחק. מציע גם מחשבים שונים לכל שיכבה.
יורית ריבלין:המחשב הכניס מוטרפות לוחצת שאפשר לחסוך ע"י זה שלילדים יהיה כתוב במערכת מתי הם עולים למחשב לשחק. ארבעה ילדים עולים בשעה מסוימת למחשב ומחלקים ביניהם את הזמן. מציעה שתהיה חלוקה הוגנת ומראש. כדאי גם להכניס שעורים של מיומנויות מחשב - אופיס, אינטרנט...
יהודית אברון:מה קורה אם מישהו רוצה ספונטנית לשחק?
יורית ריבלין:על בסיס מקום פנוי.
הלל הירש:רבע שעה זה פחות מדי. צריך שלכל אחד יהיה זמן מחשב במערכת.
אניטה היימן:יש ילדים שמתמכרים למחשב. מסכימה עם יורית.
שי שיפרין:המחשבים הגיעו לבית הספר ככלי לימודי, ככלי למחקר וככלי עבודה. מזכיר שיש אינטרנט מהיר בבית הספר. רוב ההצעה מדבר על השימוש התקין במחשבים, אין טעם לדבר על התור למשחקים.
יורית ריבלין:צריך וחשוב לדבר על איך מנוהל הזמן של המחשב.
אהוד הוכרמן:אם ילד צריך לעשות עבודה וצריך את האינטרנט יש לזה עדיפות על הורדת משחקים. בבית הספר יש עדיפות לעניין הלימודי. חוק החצי שעה מגדיר לילדים כמה זמן הם במחשב. בין חמישה לעשרה ילדים נמצאים במחשב באופן קבוע, ולכן חצי שעה ביום זה מספיק.
יהודית אברון:נערך דיון מאוד רחב בהשתתפות הרבה מהילדים, ובו הילדים העלו את הרעיונות שלהם בקשר למחשב. החוקים המוצעים כאן הם תוצאה של הדיון הזה. רוב הילדים רצו חלוקה לפי זמן ולא לפי שלבים. הנקודה החשובה היא שהמחשבים הם כלי עזר לעבודת בית הספר והמשחקים הם דבר נוסף ומשני בחשיבותו. תהיה וועדה שתמונה בתוך בית ספר, ללא אשרור פרלמנט.
נעמי זיו:מרגישה שהיא לא מספיק מתמצאת בעניין. מרגישה שגולשים הרבה יותר מדי קביעות של מה אסור. שאלה נוספת - מה עם הבנות הקטנות שלא יכולות לדחוף הצידה את הבנים כדי לשחק בעצמן. אולי בכלל צריך להחזיר את המחשבים לקופסה.
אהוד הוכרמן:הדיון על המחשב נובע ממה שקורה בבית הספר בין הילדים. מכיוון שהילדים מאוד עסוקים בזה, ומכיוון שההורים מאוד מוטרדים מזה נולד הדיון.
שי שיפרין:הכל התחיל מזה שהמחשב היחיד שהיה תקין הכיל משחק...
ההצבעה:
א. בשלב ראשון הצבענו על ארבעת הסעיפים ה"קלים":
I. אין להביא משחקים מהבית ואין להתקין כל תכנה שהיא, כולל מהאינטרנט, ללא אישור של מי שייקבע לכך. (הסיבה - התקנות פראיות עלולות לשתק את המחשב)
II. אין להזיז או לפרק רכיבים מהמחשבים, לדוגמא מסך, עכבר או מקלדת ללא אישור. פעולה כזו תוכל להתבצע רק ע"י נאמני מחשב".
III. נוהלי העבודה ייקבעו בנפרד ע"י נאמני המחשב. נאמני המחשב יפעלו ביחד עם איש צוות שיתמנה לאחראי על המיחשוב בבית הספר.
IV. בשעה שיש שיעור בספריה לא יתקיימו משחקים בחדר.
בעד ארבעת הסעיפים: 12
נגד ארבעת הסעיפים: 4
4 הסעיפים התקבלו.
ב. לגבי חלוקת הזמנים היו שלוש הצעות:
1. רק חצי שעה לילד ביום - 5 קולות
2. רשימה בתחילת היום ועבודה על סמך מקום פנוי - 4 קולות
3. המצב כפי שהוא היום - ללא הגבלות - 5 קולות
בסיבוב שני:
1. רק חצי שעה לילד ביום - 8 קולות
2. המצב כפי שהוא היום - ללא הגבלות - 5 קולות
החלטה: חצי שעה בלבד לילד ליום, (ורצוי שתהיה רשימה מסודרת)
ג. האם יש עדיפות ללימודים ועבודה בשימוש במחשב?
יש עדיפות - 12 קולות
אין עדיפות - 0 קולות
רק מחשב אחד למשחקים - 6 קולות
כל המחשבים יכולים לשמש למשחק - 10 קולות
החלטה: ניתן יהיה לשחק בכל שלושת המחשבים בבית הספר,
כאשר תמיד יש עדיפות ללימודים ועבודה.

המחשבים יחזרו לעבוד רק אחרי מינוי נאמני מחשב.









Graphics created by School Icons