בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


19/3/04 - פרלמנט #79

1. מעבר לשבוע לימודים של 5 ימים

ההצעה:

בשנת הלימודים תשס"ה יעבור ביה"ס לשבוע לימודים של חמישה ימים בשבוע - שבוע הלימודים מיום ראשון עד חמישי.

נימוקי ההצעה:
א. ניצול מרבי של המשאב האנושי: בכל ימי השבוע כל הצוות החינוכי ילמד בבית הספר. היום החופשי יהיה מרוכז לכולם. הערכות כזו תאפשר לתת מענה אופטימלי לכל המשימות של ביה"ס - למידה, חונכות, ועוד… ביעילות הגדולה ביותר.
ב. התלמידים ייהנו מיותר שיעורים ומרכזי למידה ויותר חונכות במשך שבוע הלימודים.
ג. מערכת השיעורים תוכל להתבסס בעיקר על כוח העבודה של אנשי הצוות.
ד. הקלה משמעותית בעומס העבודה ובשחיקה של אנשי הצוות, כיוון שלא יהיו ימים בהם נעבוד בחוסר של אנשי צוות.
ה. הפרלמנט - באופן טבעי לאחר 3 שנים הפרלמנט עוסק יותר בעניינים שוטפים ויומיומיים של ביה"ס. דווקא קיומו באמצע השבוע יגביר את מעורבות הילדים בפרלמנט (הוכח כי כאשר יש נוכחות מסיבית של הורים בפרלמנט הילדים לא משתתפים בו) - אפשר לחשוב על כיוון של פרלמנט שירכז נושאים כלל קהילתיים פעם בחודש-חודשיים בערב.
ו. לא יהיה צורך ב"ממלאי מקום" (למשל בגן), ונוכל ביתר קלות לספוג ימי מחלה- מילואים וכו.. במשך שנה"ל.
ז. כיוון שהמבנה עומד לרשותנו, אפשרי ביום שישי לקיים מעיין שמרטפיה לגילאים הצעירים - אולי במסגרת הצהרון.
ח. הכוונה לתת קדימות להעסקת אנשי צוות במשרה מלאה. עם אפשרות לשלב גם חלקיות משרה לאנשי/נשות צוות המועסקות היום בחלקיות משרה.
ט. נחוצה החלטה של הפרלמנט עכשיו כדי להיערך נכון לשנה"ל הבאה.

מציע: אהוד הוכרמן.

אהוד הוכרמן:ההצעה באה לתת מענה לבעיה של מיעוט כ"א, שלא מאפשר גם חונכות, גם מתן חופש לילדים וגם לימודים.
אם שני חונכים יעבדו ביום שישי, זה טורף את כל הקלפים.
הערכות נכונה יותר: ביה"ס יעבוד 5 ימים.
א. כל החונכים יעבדו ב-5 הימים הללו, וביום שישי יהיה חופש.
ב. התלמידים ייהנו מיותר שיעורים וחונכות.
ג. המערכת תתבצע יותר ע"י הצוות ופחות ע"י ההורים.
ד. הקלה משמעותית בעומס של הצוות.
ה. הפרלמנט - גם ביום שישי יש כאלה שלא יכולים להגיע.
ו. לא יהיה צורך בממלאי מקום.
ז. המבנה עומד לרשותנו. הקהילה תוכל להשתמש בו לפעילויות, ירידים וכו'. אפשר לעשות שמרטפייה, אבל לא ע"י אנשי הצוות.
ח. נשתדל להבא להעסיק אנשי צוות במשרה מלאה.
ט. נדרשת החלטה עכשיו, לצורך בניית השנה הבאה.
שירה אולמר:נמנעת, כי יש דברים טובים ויש דברים לא טובים בהצעה. המצב הנוכחי די בסדר, ממילא אין הרבה שיעורים ביום שישי כך שזה לא ממש משנה.
איתי כהן-מילוא:נגד. שמעתי מכמה מורים שיכולה להיות להם בעיה, בגלל שהם לא תמיד זמינים בימים א'-ה' (חני ודנה).
אהוד הוכרמן:כל האחרים שמועסקים יהיו בימים א'-ה'. גם חני ודנה אולי יעבדו בשנה הבאה במשרה מלאה. החוקים האלה יחולו על אנשי צוות חדשים.
אפרת רומן-אשר:הבעיה המרכזית שלי עם ההצעה היא שאין בה פתרון מובנה לימי שישי. אם היה בהצעה משהו מוגדר, יותר לגבי השמרטפייה, היה יותר קל לקבל אותה. הפעלת ביה"ס ל-5 ימים דורשת מההורים תשלום נוסף עבור ימי שישי, שרק מי שיש לו יכול להרשות לעצמו.
ניב שדה:רעיון טוב וגם לא טוב.
אודי אמיתי:אולי הבעיה היא שאפשר לארגן את יום שישי טוב יותר, ולא לוותר עליו.
לא צריך להבליט את השונות שלנו, דבר שלא ימצא חן בעיני משרד החינוך.
מטיל נטל גדול על ההורים, פוגע באטרקטיביות עבור הורים המתעניינים באפשרות להירשם לביה"ס.
חושב שהחלטה כזאת ראוי שתועבר בפורום נרחב יותר, שיכלול משוב וריכוז דעות.
מתנגד להצעה, כי חושב שצריך להתייחס לדברים בצורה יותר רחבה.
כל זמן שאין מבנה קבוע, אנחנו במצב של הקמה בלבד.
אריאל גלזר:אם יבטלו את יום שישי, האם יוסיפו שעות בימים אחרים? (אהוד הורכמן: לא יודע).
אם כן, לי ולאחרים זה לא יתאים, כי יש לי חוגים.
כמו כן, יום שישי הכי מתאים לפרלמנט, כי הוא הכי רגוע בשבוע.
יוני בלאס:אם עוברים לחמישה ימים, לא חייבים להוסיף שעות.
יונתן טל:צריך להשאיר את יום שישי. אין לי בו שיעורים אבל אני הכי אוהב אותו. הוא קצר וכיף לי בו. גם לי יש חוגים, ואני לא יכול להאריך שעות בימים האחרים.
שירה אולמר:אם יבטלו את יום שישי, יהיה יותר חופש, ולילדים שיש הרבה שיעורים במערכת, יהיה זמן לנוח. אם לא יבטלו אותו, אז יהיה טוב למי שהיה מרוצה עד עכשיו.
יוני ניב:הרעה משמעותית בתנאים של הצוות. לי יש חופש ביום ראשון, שבו אני לומד. ב-5 ימים בשבוע, לא תהיה אפשרות להיות מחוץ לביה"ס. אני מבין את השיקולים של אהוד, באמת יותר קל יהיה לנהל כך את ביה"ס.
יורית ריבלין:שיווקית זה לא טוב לביה"ס. עד עכשיו דווקא קיצרנו חופשים. אנו עלולים לאבד תלמידים פוטנציאליים וקיימים. לעשות את זה לפני מערכת החינוך הרגילה זה בעייתי.
הצהרון הוא מסחטת כסף נוספת.
ההצעה - משמעה ציפוף של המערכת. לילדים יש היום הרבה חלונות במערכת. אם המערכת תהיה צפופה יותר - לא בטוחה שהילדים יעמדו בזה או בהארכת יום הלימודים.
בגילאים שבהם הילדים אינם מתניידים בעצמם (עד 13), הבילוי הטוב ביותר עבורם הוא בקבוצה. זה דורש פתרונות.
מבינה את ההקלה המשמעותית על הצוות. מאמינה שזה צעד לא הפיך.
אם היו מרכזי למידה, אולי היה אפשר להריץ ימי שישי ללא הצוות. עכשיו זה מוקדם מידי.
צריך את ימי שישי לפעילויות של חגים, טיולים וכו'.
שי אולמר:בשנה הבאה כנראה יהיו אנשי צוות נוספים, אך גם ילדים נוספים.
לביה"ס קשה להחזיק עצמו כלכלית. יש לנו הרבה ציפיות מביה"ס, כי אנחנו משלמים הרבה, אבל מבחינת ביה"ס זה לא מספיק. בשיטה הנוכחית, במרבית הימים לא נמצא כל הצוות.
אם יש בעיה עם כמה ילדים, זה משבית את הפעילות בביה"ס.
הילדים אוהבים את ימי שישי, אין לנו אפשרות להרבה מדי.
חייבים לארגן שמרטפייה של ההורים, כי ביה"ס לא יוכל לממן את זה.
כרגע יש מעט מדי אנשי צוות בחלק מן הימים.
לכן צריך לקבל החלטה כואבת לגבי חמישה ימים בשבוע. רוב המשק עובד חמישה ימים, ואנשים בכל זאת מצליחים ללמוד בנוסף.
אמיר אשר:מסכים עם שי, את הנושא של ימי שישי אנחנו נפתור, כמו שפתרנו דברים קודמים.
לא חושב שיש פגיעה משמעותית בשיווק.
חבל לי על אבדן של יום שישי במובן של חיבור הקהילה, הפרלמנט, הכיף של הילדים.
אפשר להחליט ששואפים ל-6 ימים, אבל כרגע יורדים ל-5 בגלל כורח המציאות.
שי שיפרין:מאוד מתלבט. כמי שהיה שותף למאמץ לייצב מערכת של אנשי צוות שיחזיקו את ביה"ס - המעבר ל-5 ימים מאוד חשוב וייצב את ביה"ס. מצד שני, זה היום שלי להתחבר לביה"ס.
לכן חושב שצריך לייצר הצעה טובה יותר, שתתבסס על חמישה ימי לימוד ופתרון נוסף לימי שישי (יום חברתי שצריך לחשוב איך בונים אותו): הורים, תורנות של חברי צוות או אחר.
מיקי דרור:מבינה שההצעה משיקול כלכלי וארגוני, אנחנו מדברים על מסגרת שצריך לבחון בה שיקולים חשובים נוספים: מוסרי פדגוגי, ערכי.
3 אוכלוסיות: תלמידים, צוות והורים. התלמידים אומרים לא, הצוות אומר לא. גם ההורים לא מעונינים.
אהוד הוכרמן:זה המקום של מי שמנהל את הארגון להביא את ההבנה שלו.
כדי לממש את כל מה שאנחנו רוצים, אנחנו צריכים להתייעל, וזאת הדרך.
מיקי דרור:מתוך 7 אנשי הצוות, ל-3 יש עיסוק נוסף.
בפועל זה יגרום לכך שלא נוכל לממש את התורנות ל-5 ימים. חושבת שזה מהלך בלתי הפיך.
לא חושבת שצריך לבנות אותו משיקול כלכלי או ארגוני.
אריאל גלזר:בגלל שאנחנו בית ספר דמוקרטי וכל שליש משנים מערכת, אפשר להוסיף שיעורים ליום שישי.
הלל הירש:מציע לנצל את ההזדמנות ולהצביע נגד.
חדוה ענתבי:כל יום אני משנה את דעתי בנושא.
מבחינה אישית זה מסובך לצוות. מעבר להרעה בתנאים, היא מסובכת כי לכל אחד מאנשי הצוות יש עוד משהו. לא הוגן ולא יביא תוצאות טובות.
רוצה שיהיו בביה"ס יותר אוכלוסיות, וזה עלול לעשות את זה בלתי אפשרי.
מצד שני, כדי להפעיל את ביה"ס כמו שצריך, אין מספיק אנשים, ולזה חייב להיות פתרון.
כרגע נפגעת הלמידה ונפגעת ההתנהלות החברתית.
לא יודעת איך לפתור את זה כלכלית, אבל צריך ממלא מקום.
אדם היימן:הצעה טובה מאוד. זה קיים בכל התיכונים ומשרד החינוך מקבל את זה.
לפי מה שאני רואה, רוב הילדים רוצים שיתבטל יום שישי, ואנחנו עושים את זה בשביל הילדים.
יוני בלאס:יש הרבה שלא רוצים לוותר על יום שישי. לדעתי אפשר להוריד יום אחר.
אהוד הוכרמן:הטיעונים שלנו הם של ביה"ס, ארגון. צריך למצוא פתרון לימי שישי.
ביה"ס בגעש עובד 5 ימים בשבוע.
היום הגיעו לביה"ס רק 23 ילדים. גם המשק עובד 5 ימים.
המטרה שלנו לאפשר לילדים חופש לבחירה, וזה דורש יותר אנשי צוות.
שרה טל:לא ידעתי מה לחשוב על ההצעה.
בהתחלה זה נשמע טוב, אבל בפרקטיקה יש בעיה. מפריע לי שההחלטה איננה עקרונית, אלא נובעת מאילוצים. חושבת שצריך לחשוב טוב כדי למצוא פתרון לימי שישי, שלא יעלה כסף.
נושא החברה בבית הספר ביום שישי מאוד חשוב. מאחר והילדים נהנים בבית הספר, רוצה שיהיו שם.
מאמינה בזה שהמורים יוכלו גם להתפתח וללמוד, והם צריכים לזה זמן.
מיקה סלע:אי אפשר, כי אז לא יהיו ארוחות בוקר של יום שישי, ואם מישהו ירצה ללמוד ביום שישי הוא לא יוכל. ומי שירצה בשנה הבאה להביא ארוחות בוקר ביום שישי, לא יהיה לו את התור של יום שישי.
דנה לוי:מאוד מבינה את ההצעה והצרכים של ביה"ס ולחזור על כל טענות הנגד.
מהמקום האישי שלי: התחושה שלי היא שאנחנו כהורים - כל פעם מבקשים מאתנו קצת יותר, אנחנו משלמים הרבה כסף, משתתפים בפעילויות, וועדות, וחלק גם מלמדים.
כבר כמה שבועות אני מקבלת הורים מתעניינים, ונראה שיהיה קשה לשכנע אותם.
יש צביון מיוחד של ימי שישי, של מעורבות הורים, שיעלם לגמרי אם נעבור ל-5 ימים.
זה חלק מהמקום של הקהילה בביה"ס.
איל רון:היו הרבה קולות שטענו שיש להעביר את זה לפורום יותר רחב, קודם כל צריך להחליט אם הפורום יכול להחליט.

הועלה להצבעה: האם להצביע עכשיו על הדיון:
בעד - 15
נגד - 25

החלטה: ההצעה חזרה לאהוד- שישפר אותה ויגיש מחדש.









Graphics created by School Icons