בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


5/6/05 - פרלמנט קהילה #113

רשמה: תמרה שיפרין

1. הפרלמנט: לאן?


וועדת פרלמנט יזמה תהליך שמטרתו לבדוק עם הקהילה את תפקידו ואת מעמדו של הפרלמנט, במטרה לחזק את מוסד הפרלמנט שאמור להיות הגוף המרכזי בחיי קהילת בית הספר וזה שקובע את דרכו.

  1. "פאנל" בהשתתפות אורחים מבתי ספר דמוקרטיים אחרים, שסיפרו על התנהלות הפרלמנט אצלם.
  2. דיון על הפרלמנט שלנו - איך אנחנו רואים אותו, מה הוא משרת ועוד..

אהוד הוכרמן: הפרלמנט שלנו איבד מכוחו. אם בית הספר היה תלוי בפרלמנט כדי לפעול, שום דבר לא היה קורה בבית הספר. לדוגמא: ועדת עיריות צריכה להופיע בפני הפרלמנט כדי ללבן את הדברים.
דלית מילשטיין: באחריות ועדת פרלמנט לא רק לנהל את הפרלמנט באופן פורמלי, אלא לשים לב אם משהו מוכרע מחוץ לפרלמנט ולהביא אותו לפרלמנט. ליזום דיונים כמו בנושא המעבר לקרית אונו. זה כדי למנוע את הסחף במעמד הפרלמנט.
חן בן אליעזר: בשנה הראשונה היו בפרלמנט עניין חברתי והתלהבות ראשונית. עכשיו די תקועים בבית הספר הזה. כדאי לפרסם מראש במייל מה יהיה בכל פרלמנט. כדאי לבטל את הפרלמנט הבית ספרי ולהשאיר רק את הקהילתי.
חדוה ענתבי: ברגע שהתקציב לא בידי הפרלמנט והוועדות, הסיכוי שמשהו יקרה מאוד קטן, ובכלל הזכות שלנו לקרוא לעצמנו דמוקרטים קטנה. כסף זה כוח וצריך לפזר את הכוח. ועדות כמו ועדת תקציב וועדת טיולים לא יכולות לעבוד בלי תקציב.
ניר הורה: העמותה בבית הספר פועלת כמלכ"ר. אין כאן עניין של מוקדי כוח. 80% של התקציב הולך לשכר מורים ולא נשאר תקציב לחלק.
צריך להבדיל בין דמוקרטיה ובין ניהול הדמוקרטיה. גם במדינה דמוקרטית יש שר אוצר ומשרד אוצר.
שי צבן: באים פחות לפרלמנט כי הדברים החשובים עולים בוועד העמותה ולא בפרלמנט.
הילדים לא בוחרים את וועד העמותה.
החלטות חשובות לא עולות בפרלמנט.
ההצעות היחידות שעולות בפרלמנט קשורות בדברים שטותיים כמו חלוקת תאי השרותים בין בנים, בנות, מורים וחתולים.
מיקי דרור: חסרה מחויבות של בעלי תפקיד ושל הילדים. זאת האחריות של צוות בית הספר לטפח מחויבות זו.
נעמה לביא: מסכימה עם שי צבן בקשר לבעייתיות של התכנים, אבל מזכירה שהפרלמנט שעסק בשרותים היה גדול וסוער.
יש הצעות שלא חשובות לפרלמנט, כמו הצעת הגן להקים פינה, וזה לא היה לעניין. יש יותר מדי הצעות כאלה.
דורית רנוב: נעמה מציעה שוועדת פרלמנט תסנן את ההצעות למהותיות ולכאלה שלא מהותיות לפרלמנט.
בועז וקסלר: בסופו של דבר הכל צריך לבוא לפרלמנט. הפרלמנט צריך לקחת את הדברים אליו.
דורית רנוב מסכמת: הכל חוזר למה שאהוד אמר בפתיחת הדיון.
מיכל שדה: לבצע פרלמנטים יותר מרכזיים.
אפשר לראות התעייפות של ההורים.
הצוות צריך להכנס (מבוגרים)
אין מספיק שקיפות בעבודת הוועדות.
ועדת עיריות לא נבחרה ע"י הפרלמנט.
תמרה שיפרין: הפרלמנט צריך להחליט איך תקציב השכר מתחלק מבחינת נושאי לימוד , וכן כמה שעות יוקדשו לחונכות.
אהוד הוכרמן: הצוות לא מצליח להכין תכנית עבודה בזמן כדי שהפרלמנט יוכל לדון עליה. יוצא שההחלטה על תכנים נעשית בישיבות ועד העמותה.
מסכים עם מיקי בנושא בעיית המחויבות.
העניין של מחויבות למקום ולרעיון הוא בכל תחום - גם של ההורים לבית הספר וגם של הילדים לאחריות שלהם.
ברגע שכולם מרגישים אחראים ומתנהגים בהתאם, זה עובר גם לילדים.
מיקי דרור: הילדים לא תמיד מסוגלים.
דלית מילשטיין: אם כל דבר עולה לפרלמנט, הדיונים הופכים שטחיים, כי אנחנו לא מבינים בהכל ויוצא שלוקחים החלטות לא אחראיות.
מציעה שיקום צוות קטן שיציע את הנוהל הנכון, שבו יעלו נושאים עקרוניים לפרלמנט.
בכל הצעה מהותית יהיה צוות מקצועי שיכין אותה ונוהל שיחייב הכנה מקצועית. זה מחסום בפני פופוליזם.
ניר הורה: איך תגדירי החלטה מהותית?
יורם שמיר: כדאי להחזיר הכל לפרלמנט בשני תנאים:
א. הכנה מוקדמת
ב. סדר עדיפות. אי אפשר לדון על כל שטות בפרלמנט.
אורית איזן: האם אין מספיק כוח לוועדות כי הן לא פעילות או בגלל שהפרלמנט לא מבזר כוח ?
בעניין המעבר לקרית אונו - די ברור שזה לטובת בית הספר.
דלית מילשטיין: לא בהכרח חייבים לעבור.
ניר הורה: כולם עם כוונות טובות אבל אנשים לא באים לפרלמנט.
מה יקרה כאשר ועד העמותה יגיש תקציב לפרלמנט? איך זה יתנהל?
אלישבע ברק: כשהיו פרלמנטים "חמים" בנושאים שנוגעים לכולם, זה אסף הרבה אנשים, אבל זה אסף גם המון רגשות. אנשים באו להשמיע ולא לשמוע.
אם הנושא מעניין, אנחנו באים ונלחמים בחרוף נפש, כדי שהכל יהיה כמו שאנחנו רוצים.
התנהגות כזו מחלישה את הפרלמנט, את כבודו ואת כבודנו. חסרה יכולת לכבד את זה שמישהו חושב אחרת.
נוצר מצב שבו אנשים מפחדים לדבר. צריך לתת מקום לכל אחד להתבטא ולהביא את עצמו.
לכן גם קשה להציע הצעות הרות גורל - כי מישהו עלול לטרפד אותן.
איתי כהן-מילוא: הפרלמנט בנושא יציאה משיעורים לצורך וועדת משמעת היה מאוד אגרסיבי.
הפרלמנט בו הציעו שילדים ישתתפו בהליכי פיטורים דווקא התנהל יפה אחרי לובינג של הלל.
אלישבע ברק: מהות הפרלמנט היא להנחיל מסורת של דיון דמוקרטי ומתון.
תוצאות המשאל שנעשה לפני הפרלמנט: בכל הקטגוריות הרוב חושבים שהפרלמנט צריך להכריע.









Graphics created by School Icons