בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


פרלמנט קהילה 26/1/07

סיכמה: שרון שמעוני

1. ועדת תקציב - תפקידים וסמכויות


ההצעה:

הרכב הועדה ותוקף כהונתה:
הועדה תמנה שבעה חברים: שני ילדים מעל גיל עשר, המייצגים בתים שונים, מנהל בית הספר ואיש צוות נוסף ושלושה הורים, שאחד מהם יהיה נציג ועד העמותה.
ועדת תקציב תיבחר מדי שנה. ישנה חשיבות להתמקצעות של הועדה ולכן לפחות הורה אחד (לא נציג ועד העמותה) יכהן שנתיים ברציפות.

תפקידי הועדה:
1. הועדה אחראית להכין את תוכנית העבודה השנתית ואת התקציב השנתי של בית הספר.
2. הועדה תקבע את חלוקת התקציב לסעיפי ההוצאה השונים.
3. במהלך השנה תעקוב הועדה אחר ביצוע התקציב על ידי גופי הביצוע השונים (ועד העמותה, מנהל בית הספר, ועדות וכו').
4. הועדה תדאג לעדכון התקציב בהתאם לצורך.
הסבר: תקציב בית הספר נותן מסגרת כספית לתוכנית העבודה. על מנת לקבוע תקציב צריך שתהיה לבית הספר תוכנית עבודה שעיקרה הוא תחזית מספר התלמידים תוכניות הלימודים וצוות ההוראה הנדרש להפעלתן והציוד והחומרים הנדרשים. כל סעיף בתוכנית העבודה צריך לקבל תרגום כספי. מכיוון שהתקציב נעשה חצי שנה לפני תחילת שנת הלימודים והוא מבוסס על תחזיות ניתן יהיה לבצע שינויים במהלך השנה.

סמכויות ועדת תכנון ותקציב:
1. ועדת התקציב אחראית לשמירה על איזון תקציב בית הספר ועל כך שלא יהיה גירעון
2. התקציב יובא לאישור ועד העמותה שהוא הגוף הנושא באחריות החוקית לפעילות הכספית של בית הספר. ועד העמותה יאשר כל הצעה של ועדת תקציב אלא אם השתכנע כי יש לכך מניעה חוקית.
3. הועדה תקבע את תקציב ההכנסות של בית הספר.
4. הועדה תקבע את מרכיבי ההוצאה השונים בתקציב ההוצאה בהתאם לתקציב ההכנסות.
5. הועדה תקים ועדת משנה לענייני שכר, במסגרתה יהיו חברים כל חברי ועדת התכנון והתקציב הבוגרים: ההורים, מנהל בית הספר ואיש צוות. הדיונים בנושאי שכר הצוות יתקיימו בועדת המשנה והחלטתה תהיה הקובעת.
6. הועדה תביא את התקציב לאישור הפרלמנט במועד שיקבע לכך.
7. הועדה תפרסם את החלטותיה באופן שוטף ותשמור על שקיפות ופומביות. הפרסום יהיה בדואר אלקטרוני לקהילה ובאתר בית הספר.
8. שכר הלימוד ומדיניות ההנחות יקבעו בהתייעצות עם ועד העמותה ולא יידרש להחלטות אלו אישור הפרלמנט.
הסבר: הסמכויות ניתנות לוועדה כדי שתוכל למלא את תפקידיה. הסמכויות ניתנות על ידי הפרלמנט כמוסד העליון של הקהילה ועל ידי ועד העמותה כגוף האחראי על פי החוק על הניהול הכספי של בית הספר. על מנת שתוכל למלא את תפקידיה כראוי ניתנות לוועדה מלוא הסמכויות הן בקביעת תקציב ההכנסות והן בקביעה וחלוקה של תקציב ההוצאות. הועדה לאחר שתתייעץ עם גורמים נוספים תקבע את גובה שכר הלימוד ואת מדיניות ההנחות בשכר לימוד. נושאי השכר ידונו ויקבעו בועדת השכר.מכיוון שוועד העמותה הנו האחראי על פי החוק לניהול העניינים הכספיים ועל ביצוע התקציב יובא התקציב לאישור ועד העמותה לפני הצגתו לפרלמנט. הועד יוכל להעיר לכל סעיפיו ואולם יוכל להתנגד רק מטעמים הנוגעים לחובתו החוקית.ישנה חשיבות רבה לשקיפות תקציבית במיוחד במסגרת דמוקרטית. יחד עם זאת, בדומה להחלטות הפרלמנט ביחס לועדות אחרות נקבעו מספר נושאים שבהם הדיון יישאר במסגרת ועדת התקציב ולא יידרש אישור הפרלמנט.

נוהלי עבודה:
כללי: ועדת תכנון ותקציב תסיים את הכנת תקציב ואת אישורו עד לסוף חודש אפריל. על מנת להכין את התקציב תפנה הועדה לגורמים השונים לקבלת תוכניות העבודה שלהם והצרכים התקציביים לשנה הבאה. ועדת התקציב אינה גורם ביצועי. גורמי הביצוע הם ועד העמותה, מנהל בית הספר ובמקרים מסויימים ועדות. בעתיד עם התפתחות בתי הספר ניתן יהיה לבחון אפשרות שגם מרכזי הלמידה יהפכו לגורמי ביצוע שיתוקצבו.
1. מנהל בית הספר וועדת השיווק יכינו עד חודש פברואר תחזית למספר התלמידים הצפוי לשנה"ל הבאה. תחזית זו תאושר על ידי ועדת התכנון והתקציב ותובא לידיעת הקהילה.
2. התחזית תופץ לגורמים השונים: מנהל, ועדות, אחראי מרכזי למידה, וכל גורם שעשוי להיות לו עניין והם ידרשו להכין דרישה תקציבית בתוך 14 יום מיום קבלתה ולא יאוחר מה-15 למרץ באותה שנה.
3. תוכניות העבודה והדרישות התקציביות ינומקו ויוצגו על פי סדרי עדיפויות.
4. התוכניות והדרישות יוגשו על גבי טפסים מיוחדים שיוכנו על ידי הועדה.
5. הועדה תאסוף את כלל התוכניות והדרישות ותגבש אותן להצעת תקציב ראשונית.
6. במידה ולא הוגשה דרישה תקציבית תפעל הועדה על פי שיקול דעתה.
7. על בסיס התחזיות למספר תלמידים תכין הועדה אומדן הכנסות שיבוסס על שכר הלימוד ועל תחזית הכנסות מגורמי חוץ.
8. התקציב הראשוני יותאם לתחזית ההכנסות.
9. 3%-5% מתקציב בית הספר ישמרו כרזרבה, אשר ניתן יהיה להחליט לגבי השימוש בה רק מחודש אוקטובר, אחרי שיתברר המספר הסופי של התלמידים ונתונים נוספים.
10. גורם ביצוע שיתברר לו במהלך שנה כי התקציב שהועמד לטובתו אינו מספיק כדי לעמוד בתוכנית העבודה יתריע על כך מידית לוועדה. לאחר בדיקה על ידי ועדת התקציב יוחלט איך לטפל בעניין.
11. במידה ויידרש שינוי תחליט על כך הועדה תאשר אותו ותפרסם אותו.
12. שכר - ועדת שכר תקבע את מדיניות השכר ותפרסם אותה כהחלטת ועדה לאחר שתוצג ותאושר על ידי ועד העמותה.

מציעה: ועדת תקציב.


ההצעה התקבלה בתוספת תיקון אחד "עד סוף פברואר, יש להגיש עקרונות תכנית עבודה לאשור פרלמנט קהילה. העקרונות ישלחו לקהילה עשרה ימים לפחות לפני קיומו של הפרלמנט". כמו כן סוכם שהסעיף מתייחס לנוהל העקרוני. השנה התאריכים יהיו מעט שונים.

החלטה:ועדת תקציב - תפקידים וסמכויות

הרכב הועדה ותוקף כהונתה:
הועדה תמנה שבעה חברים: שני ילדים מעל גיל עשר, המייצגים בתים שונים, מנהל בית הספר ואיש צוות נוסף ושלושה הורים, שאחד מהם יהיה נציג ועד העמותה.
ועדת תקציב תיבחר מדי שנה. ישנה חשיבות להתמקצעות של הועדה ולכן לפחות הורה אחד (לא נציג ועד העמותה) יכהן שנתיים ברציפות.

תפקידי הועדה:
1. הועדה אחראית להכין את תוכנית העבודה השנתית ואת התקציב השנתי של בית הספר.
2. הועדה תקבע את חלוקת התקציב לסעיפי ההוצאה השונים.
3. במהלך השנה תעקוב הועדה אחר ביצוע התקציב על ידי גופי הביצוע השונים (ועד העמותה, מנהל בית הספר, ועדות וכו').
4. הועדה תדאג לעדכון התקציב בהתאם לצורך.
הסבר: תקציב בית הספר נותן מסגרת כספית לתוכנית העבודה. על מנת לקבוע תקציב צריך שתהיה לבית הספר תוכנית עבודה שעיקרה הוא תחזית מספר התלמידים תוכניות הלימודים וצוות ההוראה הנדרש להפעלתן והציוד והחומרים הנדרשים. כל סעיף בתוכנית העבודה צריך לקבל תרגום כספי. מכיוון שהתקציב נעשה חצי שנה לפני תחילת שנת הלימודים והוא מבוסס על תחזיות ניתן יהיה לבצע שינויים במהלך השנה.

סמכויות ועדת תכנון ותקציב:
1. ועדת התקציב אחראית לשמירה על איזון תקציב בית הספר ועל כך שלא יהיה גירעון
2. התקציב יובא לאישור ועד העמותה שהוא הגוף הנושא באחריות החוקית לפעילות הכספית של בית הספר. ועד העמותה יאשר כל הצעה של ועדת תקציב אלא אם השתכנע כי יש לכך מניעה חוקית.
3. הועדה תקבע את תקציב ההכנסות של בית הספר.
4. הועדה תקבע את מרכיבי ההוצאה השונים בתקציב ההוצאה בהתאם לתקציב ההכנסות.
5. הועדה תקים ועדת משנה לענייני שכר, במסגרתה יהיו חברים כל חברי ועדת התכנון והתקציב הבוגרים: ההורים, מנהל בית הספר ואיש צוות. הדיונים בנושאי שכר הצוות יתקיימו בועדת המשנה והחלטתה תהיה הקובעת.
6. הועדה תביא את התקציב לאישור הפרלמנט במועד שיקבע לכך.
7. הועדה תפרסם את החלטותיה באופן שוטף ותשמור על שקיפות ופומביות. הפרסום יהיה בדואר אלקטרוני לקהילה ובאתר בית הספר.
8. שכר הלימוד ומדיניות ההנחות יקבעו בהתייעצות עם ועד העמותה ולא יידרש להחלטות אלו אישור הפרלמנט.
הסבר: הסמכויות ניתנות לוועדה כדי שתוכל למלא את תפקידיה. הסמכויות ניתנות על ידי הפרלמנט כמוסד העליון של הקהילה ועל ידי ועד העמותה כגוף האחראי על פי החוק על הניהול הכספי של בית הספר. על מנת שתוכל למלא את תפקידיה כראוי ניתנות לוועדה מלוא הסמכויות הן בקביעת תקציב ההכנסות והן בקביעה וחלוקה של תקציב ההוצאות. הועדה לאחר שתתייעץ עם גורמים נוספים תקבע את גובה שכר הלימוד ואת מדיניות ההנחות בשכר לימוד. נושאי השכר ידונו ויקבעו בועדת השכר.מכיוון שוועד העמותה הנו האחראי על פי החוק לניהול העניינים הכספיים ועל ביצוע התקציב יובא התקציב לאישור ועד העמותה לפני הצגתו לפרלמנט. הועד יוכל להעיר לכל סעיפיו ואולם יוכל להתנגד רק מטעמים הנוגעים לחובתו החוקית.ישנה חשיבות רבה לשקיפות תקציבית במיוחד במסגרת דמוקרטית. יחד עם זאת, בדומה להחלטות הפרלמנט ביחס לועדות אחרות נקבעו מספר נושאים שבהם הדיון יישאר במסגרת ועדת התקציב ולא יידרש אישור הפרלמנט.

נוהלי עבודה:
כללי: ועדת תכנון ותקציב תסיים את הכנת תקציב ואת אישורו עד לסוף חודש אפריל. על מנת להכין את התקציב תפנה הועדה לגורמים השונים לקבלת תוכניות העבודה שלהם והצרכים התקציביים לשנה הבאה. ועדת התקציב אינה גורם ביצועי. גורמי הביצוע הם ועד העמותה, מנהל בית הספר ובמקרים מסויימים ועדות. בעתיד עם התפתחות בתי הספר ניתן יהיה לבחון אפשרות שגם מרכזי הלמידה יהפכו לגורמי ביצוע שיתוקצבו.
1. מנהל בית הספר וועדת השיווק יכינו עד חודש פברואר תחזית למספר התלמידים הצפוי לשנה"ל הבאה. תחזית זו תאושר על ידי ועדת התכנון והתקציב ותובא לידיעת הקהילה.
2. התחזית תופץ לגורמים השונים: מנהל, ועדות, אחראי מרכזי למידה, וכל גורם שעשוי להיות לו עניין והם ידרשו להכין דרישה תקציבית בתוך 14 יום מיום קבלתה ולא יאוחר מה-15 למרץ באותה שנה.
3. תוכניות העבודה והדרישות התקציביות ינומקו ויוצגו על פי סדרי עדיפויות.
4. התוכניות והדרישות יוגשו על גבי טפסים מיוחדים שיוכנו על ידי הועדה.
5. הועדה תאסוף את כלל התוכניות והדרישות ותגבש אותן להצעת תקציב ראשונית.
6. במידה ולא הוגשה דרישה תקציבית תפעל הועדה על פי שיקול דעתה.
7. על בסיס התחזיות למספר תלמידים תכין הועדה אומדן הכנסות שיבוסס על שכר הלימוד ועל תחזית הכנסות מגורמי חוץ.
8. התקציב הראשוני יותאם לתחזית ההכנסות.
9. 3%-5% מתקציב בית הספר ישמרו כרזרבה, אשר ניתן יהיה להחליט לגבי השימוש בה רק מחודש אוקטובר, אחרי שיתברר המספר הסופי של התלמידים ונתונים נוספים.
10. גורם ביצוע שיתברר לו במהלך שנה כי התקציב שהועמד לטובתו אינו מספיק כדי לעמוד בתוכנית העבודה יתריע על כך מידית לוועדה. לאחר בדיקה על ידי ועדת התקציב יוחלט איך לטפל בעניין.
11. במידה ויידרש שינוי תחליט על כך הועדה תאשר אותו ותפרסם אותו.
12. שכר - ועדת שכר תקבע את מדיניות השכר ותפרסם אותה כהחלטת ועדה לאחר שתוצג ותאושר על ידי ועד העמותה.
13. עד סוף פברואר, יש להגיש עקרונות תכנית עבודה לאשור פרלמנט קהילה. העקרונות ישלחו לקהילה עשרה ימים לפחות לפני קיומו של הפרלמנט.


2. פעילות יולי


ההצעה: הצוות כולו יפעיל את ביה"ס (כפי שהתחייב) לשבוע נוסף אחד בלבד - הראשון של יולי, באחד משני האופנים הבאים:
  1. המשך ביה"ס במתכונת רגילה (מערכת שיעורים, מרכזים, ועדות, חונכויות והתארגנות לסוף השנה).

  2. או -
  3. שבוע "למידה אחרת".
מציע: צוות בית הספר.


כפי שהיה צפוי, עלו שאלות רבות ורעיונות מגוונים.
כפי שנהוג בפרלמנט במקרים אלו, על מנת להתייחס לכלל הדעות/ הרעיונות וההצעות, ההצבעה התקיימה על נושא שמקובל על כלל משתתפי הפרלמנט בהתייחס לנושא שהועלה לדיון.
החלטה: הקמת ועדה שתכלול ילדים, הורים ואנשי צוות, שתוכל לגבש הצעה לפעילות יולי בהתאם לצרכים השונים והיכולות התקציביות.
סדר העבודה יהיה באופן הבא: לפרלמנט הקהילה הבא תוגש הצעה להרכב הועדה ולתפקידה. ההצעה תגובש על ידי: שי שיפרין, אורית איזן, רחל אנוך-מלצר וחנוך ספיר. בהתאם לכך תתקיימנה בחירות לועדה.
הועדה שתיבחר תבדוק את הצרכים והיכולות השונים של כלל בית הספר ותגבש תכנית בהתאם אשר תובא להצבעה בפרלמנט הקהילה.









Graphics created by School Icons