בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


פרלמנט קהילה 7/4/07

1. הצגת תכנית העבודה לשנה"ל תשס"ח


אהוד מציג, הדיון בפרלמנט הבא:

120-130 תלמידים צפויים בשנה הבאה, עיקרי התכנית:

- תגבור והרחבת הלמידה, תוספת של 50 שעות מערכת, כולל מרכז למידה ממוחשב שיהיה מאויש תמיד ע"י מורה . מטרות - מקום שקט שיאפשר לילדים להתקדם ולחקור דברים חדשים.

- תגבור התמיכה המקצועית לצוות - חיזוק ההיכרות עם המערכת הדמוקרטית, הדרכה פדגוגית וכו'.

- מעבר למערכת שעות של 6 שעות ביום, כדי לכלול את מקצועות הליבה ולעמוד בדרישות של משרד החינוך.

- שינוי מבנה הבתים. מכיוון שהמבנה הפיזי נשאר כמו שהוא, צריך יהיה לעבור ל - 3 בתים במקום 4, כדי שיהיו יותר כיתות למידה. כיתות ז' ומעלה יהיו בבית אחד. יותר חונכים בכל בית.

- התחדשות התיכון - מסלול של קידום לקראת בגרות כבר עובד, אבל צריך לפתח דברים נוספים, קשור לתגבור והרחבת הלמידה.

-חיזוק המערכת הארגונית - דמוקרטית. לאפשר לכל ילד להשתתף בוועדה והוועדות גם ילמדו.

- ועדת תקציב עוסקת גם בהורדת שכ"ל ובשכר הצוות.

הכסף ממשרד החינוך יגיע בקרוב, ויאפשר להחליט על השינויים.



2. השינויים בהשתתפות צוות בועדות (הודעה בפרלמנט)


ההצעה: תמר אלי נכנסה לועדת זכויות הפרט. נטע שוחר מחליפה את דנה דוד בועדת צוות. אוהד יפה הצטרף לועדת פרלמנט.




3. קיצור שנה"ל בבית הבוגרים


ההצעה: סיום שנת הלימודים של בית הבוגרים ב 20.6 כשאר החטיבות והתיכונים בארץ.

(ההצעה נדחתה בשנה שעברה והמציעים נתבקשו להציגה שוב השנה)

מציעים: איתמר זהר, צ'וצ'ו אולמר, אוהד יפה.


צ'וצ'ו אולמר: בבית הבוגרים, מי שרוצה ימשיך ללמוד עד 30.6 ומי שלא רוצה - יסיים את השנה ב-20.6 כמו כל החטיבות והתיכונים האחרים.
שי שיפרין: שנה"ל של ביה"ס לא מסתיימת ב-30.6, אלא ב-21.7.
אי אפשר לנתק את הדברים זה מזה. למעשה ההצעה מבקשת לסיים את שנה"ל 4 שבועות מוקדם יותר. צריך לדון בה ביחד עם הדיון בתוכן ובמבנה של הפעילות ביולי.
אוהד יפה: 3 השבועות ביולי לא קשורים להצעה. בהם מותר לבוגרים לא להגיע.
בעשרת הימים האחרונים של יוני - חובה על כולם להגיע. אני חושב שיש בהצעה הזו טעם טוב. צריך לקחת בחשבון גם שהבוגרים לא ממש מאמינים שהצעות שלהם יכולות להתקבל בפרלמנט קהילה.
אייל גיא-חיים: אפשר לעשות עוד קבוצות וליצור יותר עניין ופעילויות.
לדעתי, לא רק 10 ימים צריכים להיות זכות ולא חובה, אלא כל הימים בשנה.
אפשר לעשות הרבה דברים עם יותר גמישות ועניין.
שירה אולמר: אני לא מבינה למה יש התנגדות. אמורים לבוא לביה"ס מבחירה.
אסף שנער: ילדים שלא רוצים לבוא, לא צריך להכריח אותם. והילדים שכן יבואו יהיה להם יותר קל ללמוד.
אהוד הוכרמן: יש חובת הגעה לביה"ס לפי חוקי ביה"ס והמדינה. ילד צריך להודיע ולהחליט מראש. ביה"ס לדעתי לא יכול לחייב , אבל כן להציע הזדמנות ללמוד עוד 10 ימים ולתגבר. לדעתי יש פה סתירה פנימית, ותבדקו את עצמכם שוב, המקום הזה בשבילכם. ביה"ס יציע מערכת גם אם יהיה ילד אחד שרוצה.
תמרה שיפרין: הצעה - המורים של החטיבה לא יעבדו בסוף יוני וכן יגיעו ביולי.
אוהד יפה: יש משמעות מבחינת התחייבות. אי אפשר להגיע/לא להגיע. צריך לבחור ולהתחייב.
נטע שוחר: אני מבינה את הצורך להידמות לבני הגיל במקומות אחרים, אני מציעה לתת חיזוק במקצועות הנדרשים, וכ"א יעשה את ההחלטה שלו, אם הוא בא או לא.
נועה שיפרין: נראה לי מאוד מוזר - אם נשארים כמה ילדים, איך יהיו השיעורים? בעצם הבוגרים יתחילו את פעילות הקיץ 10 ימים קודם.
אהוד הוכרמן: המורים ושעות הלימוד יישארו לרשות הבוגרים שיבואו.
גיל ספיר: אני מסכימה עם יורם.
ארדון גדור: אני רוצה להרחיב - השאלה אם לבוא ולא לבוא בקיץ. נוכחתי שלצערי חלק מהמורים אינם שולטים בחומר.
תמי ?: למיטב ידיעתי מי שמסיים הם התיכונים. השאלה אם הרצון הוא לקבל 10 ימי חופש נוספים או להתחזק לבגרויות.
גיל ספיר: לפני שאומרים "לא יבואו בכלל" או "יבואו רק 2" צריך לבדוק אולי אם יבינו שיש משהו מעניין בבי"ס יחליטו שהם כן רוצים לבוא. צריך לחשוב אילו מרכזים יהיו.
שי שיפרין: אני מוכרח להגיד - בתור הורה ותיק בבי"ס שאנחנו במדרון חלקלק. איכשהוא השנה שבוע הלימודים בפסח הפך רשות. אם אנחנו מתחילים לשחרר פה ושם, מהר מאוד...
אנחנו צריכים לראות איך אנחנו לוקחים את זה למקומות נכונים. אני לא רואה איך אפשר להעביר החלטה שמתחילה להזליג ימי לימודים החוצה, שתייצר לנו קושי רב בהמשך. בשנה הבאה תהיה בגרות ויווצר פער.
אני מציע לא לקבל את ההחלטה כמשהו גורף, אלא על בסיס אישי נקודתי של הסכם עם החונך.
אייל גיא-חיים: אנחנו לא בי"ס רגיל, ואני שואל את עצמי - למה לסיים בתאריך של בי"ס אחר. השאלה אם אנחנו - כשמישהו לא רוצה ללמוד שבוע - אם אנחנו בבי"ס מאפשרים את זה או לא. בחרתם ללמוד בביה"ס הזה שהוא אחר.
אסף שנער: החברים שלנו מסיימים ב - 20. ויש משהו בימים האלה שהוא הכי כייפי ואנחנו רוצים לבלות עם החברים שלנו.
אייל גיא-חיים: אם זאת המדיניות של ביה"ס שילד שלא רוצה לבוא לא בא - אז הדיון הזה מיותר, אבל...
רחל אנוך-מלצר: אני בעד ההצעה של שי - שאפשר למצוא הסדר פרטני. ילד שלא רוצה להגיע יכול להפסיד דברים מעניינים. אם ילד צריך להגיד מראש שהוא לא בא - חבל. אם ילדים רוצים להפסיד באופן מיוחד בגלל טיול - אפשר לאפשר לו.

ההצעות שעולות להצבעה:
1. ההצעה של צ'וצ'ו : בית הבוגרים יסיים את שנת הלימודים ב - 20 ליוני, מי שמעוניין להמשיך מערכת לימודים ושעות כרגיל.
בעד : 18
2. היעדרות בימים אלו או מה - 20 ליוני לפי הסכם אישי עם החונך.
בעד : 25
3. השארת המצב הקיים.
בעד : 17

הצבעה שניה בין הצעות 1 ו - 2
בעד הצעה 1 - 19
בעד הצעה 2 - 18

החלטה: בית הבוגרים יסיים את שנת הלימודים ב - 20 ליוני, מי שמעוניין להמשיך מערכת לימודים ושעות כרגיל.

4. פעילות הקיץ


ההצעה:

הקדמה
באופן עקרוני, ולפי המתווה שהוגדר בבית הספר עם הקמתו, שנת הלימודים בבית הספר מסתיימת בסוף השבוע השלישי של חודש יולי.
במהלך שלשת השבועות של חודש יולי, בית הספר ממשיך בפעילות לימודית תוך שמירה על שגרת בית הספר (קיום חונכות, פעילות ועדות וכד').
בשנים האחרונות, עקב אילוצים שונים, פחתה כמות ימי העבודה של אנשי הצוות במהלך חודש יולי, ועקב כך, היכולת של בית הספר לספק מענה איכותי ומקצועי ללמידה בחודש יולי ירדה אף היא.

בעקבות הצעה לפרלמנט בנושא שהגישה אלישבע בשם הצוות, החליט הפרלמנט להקים צוות חשיבה לנושא. ההצעה המובאת להלן, גובשה ע"י צוות החשיבה בהשתתפות , אלישבע ברק, אורית אייזן, רחל דניאלס, דניאל אנוך, תמרה, נעה, ענבר ושי שיפרין.

מבנה הפעילות בחודש יולי
הפעילות של בית הספר בחודש יולי תתחלק לשתי תקופות: תקופת לימודים ותקופת צהרון מורחב.
בתקופת הלימודים יפעל בית הספר במתכונת שגרה (קיום חונכות, פעילות ועדות וכד'), ובתקופה השנייה של הצהרון המורחב, יספק בית הספר פעילות לתלמידים הצעירים יותר ללא קיום של שגרת בית הספר.
חשוב לציין, כי באופן עקרוני, ישאף בית הספר להגדיל למקסימום את תקופת הלימודים ולצמצם למינימום את תקופת הצהרון המורחב.

חלופות בהצעה
החלופות המרכזיות בהצעה מתבססות על שני פרמטרים:
• משך תקופת הלימודים ותקופת הצהרון המורחב
• שכבת הגילאים שתוכל להשתתף בצהרון המורחב.

1. חלופה ראשונה: שבועיים של "למידה אחרת" בדומה לזו שנערכה השנה, ושבוע נוסף של צהרון מורחב.

את הלמידה האחרת יחזקו הורים מבית הספר שיסייעו הן בהוראה והן בהדרכה והשגחה ואת שבוע הקייטנה יחזקו מספר תלמידים בוגרים של בית הספר שיעבדו כמדריכים.

הערה: בחירה העברת הצעה זו, מצריכה מחוייבות של הורים כבר עתה לתמוך בפעילות הלימודית של בית הספר בשבועיים הראשונים.

2. חלופה שנייה: שבוע של "למידה אחרת" בדומה לזו שנערכה השנה, ושבועיים של צהרון מורחב.
בהצעה זו, לא נדרשת כמעט תמיכה של הורים מתנדבים ללמידה, אבל נדרשת תמיכה רבה יותר בתקופת הצהרון המורחב. בהצעה זו יש מקום רב יותר לתלמידים הבוגרים של בית הספר שיעבדו כמדריכים.

3. חלופה שלישית: שילוב של ה"למידה אחרת" ושל הצהרון מורחב כך שהם יהיו משולבים זה בזה (מספר ימי למידה אחרת, ימי צהרון מורחב, חזרה ללמידה אחרת, וסיום בצהרון מורחב). חלופה זו, מספקת את התעסוקה והאתגר למשך כל שלשת השבועות ולא רק לשבועיים.

גם חלופה זו מצריכה תמיכה של ההורים בעת ימי הלמידה האחרת כמו בחלופה 1.


כדי לעשות את זה צריך השלמה של משאבים. צריך להקנות משאבים לפעילות יולי כדי שהיא תהיה טובה. משאבים = כמות כוח העבודה של אנשי הצוות.
אנשי הצוות נותנים ביולי 1/3 מימי העבודה שלהם.
שאלות שעלו :
- מי קהל היעד של פעילות יולי?
- משך הפעילות הלימודית.
אורית ?: שבוע למידה אחרת מלהיב גם לילדים וגם ההורים נרתמים. בשבוע למידה אחרת לוקחים בחשבון שהורים יבואו ויתנדבו אם בהוראה ואם ביום לימודים שלם.
שי שיפרין: יש פער בין מה שמוקצה בתקציב בית הספר כיום ובין מה שצריך כדי לתת פעילות מלאה.

מדובר על 3 חלופות:
1. שבועיים למידה אחרת, שבוע צהרון מורחב.
2. שבוע למידה אחרת, שבועיים צהרון מורחב.
3. שבוע למידה, שבוע צהרון, שבוע למידה.
התוספת הנדרשת לשבוע + שבועיים צהרון 8,000 - 10,000 ₪
התוספת הנדרשת לשבועיים + שבוע צהרון 15,000 - 20,000 ₪
יורם שמיר: עד 20,000 ₪ בית הספר יכול לכסות.

אהוד הוכרמן: כדי להפעיל את ביה"ס בצורה טובה צריך להקצות תקציב.
האם הילדים רוצים 3 שבועות למידה בקיץ? אפשר גם להפעיל קייטנה במתכונת קייטנה, אבל לא מחפפים - משפחה לא יכולה לנסוע לחו"ל באמצע יולי.
מציע שבוע אחד מהודק ואם זה טוב - נרחיב לשבועיים.
אודי אמיתי: האם יש אנשים שמוכנים לתת מזמנם לשבוע למידה כזה?
שי שיפרין: לא קיבלנו הרבה תגובות אבל גם לא עשינו פעולת גיוס, לא נכנסנו לתכנית הביצועית.
גיל ספיר: בשנה שעברה הילדים לא רצו לבוא לקייטנה - אבל ליום בריכה כן רצו לבוא.
צריך לחשוב על פעילויות שימשכו את הילדים. שבוע למידה אחרת יכול להביא לזה שילדים יבואו. כשיש יום שוקולד כשכל הפעילות היא סביב שוקולד זה לא רציני ואין טעם לבוא. כדאי לחשוב מה עושים. לגבי הגן - זה לא פייר שהגננות והמורים של א'- ב' יצטרכו לעבוד יותר.
אלישבע ברק: צהרון מורחב - הכוונה היא לכך שצוות הגן וא'-ב' יעבדו כמו שהוסכם והצהרון יופעל ע"י מלי ושלי עם תגבור - של עדי או זימרתיה ותגבור של הבוגרים אם הם ירצו.
דבר נוסף - יש לצוות מספר ימי עבודה שהם צריכים לתת וכל הצעה שתהיה לא תשנה מספר זה.
אני לא חושבת שתפקיד הצוות הוא לשמור בבריכה. אני אשמח לעשות כתיבה יוצרת / חונכות / למידה אחרת, יותר מאשר ללכת לבריכה עם הילדים.
אף בי"ס דמוקרטי, מלבד שוהם, שבו הילדים הם עד כיתה ד', לא מקיים פעילות יולי.
יורית ריבלין: שתי ההצעות, זו והקודמת מפרקות את ביה"ס בהסתכלות של קהילה. כל ביה"ס צריך להתחיל ביחד ולסיים ביחד. קחו שבועיים שיהיו לכל קהילת ביה"ס ואל תפצלו את ביה"ס.
דנה לוי: אני חייבת למחות באופן עקרוני על הדיון הזה. אלישבע העלתה פה משהו שעולה מהתקציבים ומההיסטוריה שלנו. ביה"ס קיים 3 שבועות ביולי עם צוות מלא. עקב צמצומים המשכורת ירדה ב - 10% והעבודה ביולי הצטמצמה ב - 1/3. אני לא רוצה להצביע באופן עקרוני מעכשיו והלאה. אני לא רוצה לעבוד בשנים הבאות ככה.
שי שיפרין: אני רוצה לקבע 3 שבועות יולי, ולשנה הבאה לתקנה בצורה נאותה.
דנה לוי: כל שנה נוגסים קצת, ובשנה הבאה ישכחו שהיו ביולי 3 שבועות.
יורם שמיר: הלוואי שבית הספר היה עובד 365 ימים בשנה, ומציע כל יום פעילות מרתקת לכל גיל. ואז כל תלמיד יבחר מתי הוא מגיע ומתי לא. מכיוון שהעולם שלנו לא אוטופי ויש אילוצים תקציביים ואנושיים:
א. אי אפשר לקיים פעילות מלאה כשרק 1/3 מהצוות נמצא.
ב. הילדים כבר לא רוצים ללמוד, רוצים חודשיים חופש.
ג. גם המורים לא ירצו לעבוד יותר גם עבור משכורת נוספת.
יש ילדים קטנים שצריכים קייטנה - ואפשר לתת להם. זה יכול להיות גם עם קייטנים מקצוענים. לילדים הגדולים אין צורך - אפשר לנסות שבוע למידה אחרת ובשאר הזמן קייטנה.
בעד שבוע למידה אחרת ושבועיים צהרון וקייטנה.
אוהד יפה: מספר הילדים פה שואף לאפס. סימן שהעניין לא מהותי לילדים. מסכים עם שי שצריך לקבוע עקרונית איך תראה התקופה ורק אח"כ לרדת לפרטים. מתמרמר על זה שיש כסף לפעילות יולי ולא לחדר מחשבים.
אורית ?: יש הבדל בין מי שזקוק לקייטנה ומי שלא. הקטנים יבואו והגדולים לא, כי הם לא ירצו.
עונה ליורית : קהילה צריכה לתת עזרה ותמיכה למי שצריך אותה.
לי בתור אמא לילדים קטנים נוח שיש פעילות בחופש ופעילות בפסח אבל ביה"ס השתנה וצריך לשחרר ולאפשר לביה"ס לפעול כמו בי"ס.
חנוך ספיר:
1. יש התחייבות לילדים לגבי 3 שבועות ראשונים של יולי וצריך לעמוד בהתחייבות הזו כקהילה. אם רוצים לשנות להבא צריך להגיע להחלטה.
2. האקדמיה קרעה שכבה לשניים והורים וילדים נפגעו.
לי יש שני ילדים - אחד יצטרך להמשיך לבוא והגדולה - לא. ההחלטה בפרלמנט תגרום לקרע בקהילה ולקרע בתוך משפחות. אני מציע שיהיו 3 שבועות. הקושי לא צריך להפחיד אותנו. השאלה אם אנחנו עם רעיון מיוחד או שאנחנו כמו כולם. לכן אני מציע 3 שבועות מלאים, זה יאפשר גם הענות יותר גדולה של ההורים.
שי שיפרין: ההצעה שאני כתבתי לא שיקפה את ההצעה הזו.
מיכל ורדי: רוצה הבהרות.
רחל אנוך-מלצר: אם ילדים לא רוצים להגיע זה כרסום - למה אז כן ועכשיו לא. למה יש פתאום לגיטימציה להפחתה.
אייל גיא-חיים: הצגתם לנו שהילדים רוצים לבוא לבית הספר גם בחופשים.
שי שיפרין:
א. פחות משאבים
ב. הילדים גדלו והשתנו.
אנחנו צריכים למצוא פתרון שימשוך את הילדים ולא למוטט את הצוות.
נעה שיפרין: אני אגיע רק לחלק מהימים. רק למה שייראה לי מעניין. כדאי לנסות לערב את הילדים בתכנון ובארגון.
מיכל שדה: צריך להחליט מהותית אם יהיו ימי כיף או לימודים.
ליאת לב-שלם: רוצה לדעת מה היה בשנים הקודמות. כל הזמן מדברים על זה שפעם היה אחרת.
לגבי התפוררות - גם במשפחה לא כולם באים לכל פעילות, לא ברור העניין של 5 ימי הוראה של הצוות ביולי, מכאן נובעת כל הבעיה. אפשר לעשות 15 ימי לימודים כרגיל ו 15 יום קייטנה. אולי אפשר להציע קייטנה רק לגיל הרך.
אייל גיא-חיים: הפרלמנט לא מספיק לעמוד ביצירה של קהילה. ילדים באים ומחכים שיפעילו אותם ולא מנסים לפעול. יש אנשי צוות, ילדים והורים ואנשים לא מנסים לגבש מה שהם רוצים ואז אולי הצוות יצטרף. ההורים מטילים על הצוות את כל האחריות, הילדים מחכים שהצוות יעשה להם. דברים לא קורים כי אין תקציב אלא כי אנשים לא מבינים את האפשרויות שטמונות במספר כל כך גדול של אנשים. הגדולים יכולים להיות עם הקטנים - להנחות אותם.

הצבעה
שי שיפרין: בשנה זו אנו מחויבים לשלושה שבועות ויש 3 חלופות:
הצבעה 1:
1. שבועיים למידה ושבוע צהרון עד כיתה ג' - נדרש תגבור של הצוות - 19 קולות
2. שבוע למידה ושבועיים צהרון עד כיתה ג' - נדרש תגבור - 22 קולות
3. שבועיים למידה מלאה לכולם. - 5 קולות

הצבעה 2:
1. שבועיים למידה ושבוע צהרון עד כיתה ג' - נדרש תגבור של הצוות - 16 קולות
2. שבוע למידה ושבועיים צהרון עד כיתה ג' - נדרש תגבור - 15 קולות

החלטה: פעילות הקיץ תכלול שבועיים של "למידה אחרת" ושבוע צהרון עד כיתה ג'. הצוות יתוגבר בהתאם.








Graphics created by School Icons