בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


פרלמנט קהילה 7/9/07

1. תוספת לחוק הלמידה בבית הספר: אחריות בשעורים שנבחרו


ההצעה:

החוק המקורי: הלמידה בבית הספר
1. כל מורה יפרסם כללי התנהגות ודרישות לימודיות בקורס אותו הוא מעביר.
הפרסום יעשה בידיעון שיתפרסם על ידי בית הספר, לפני תחילת הקורס.
2. המורה יערוך רישום נוכחות בכל שיעור.
3. מותר למורה להרחיק תלמיד מהשיעור, אם התלמיד מפריע למהלך התקין של השיעור, או לילדים האחרים.
4. בכל מקרה שתלמיד לא הופיע לשיעור, או הורחק ממנו, ידווח על כך המורה לחונך, בהקדם האפשרי.
החונך ידווח להורה של התלמיד על כל מקרה של הרחקה.

ההצעה לתוספת: כדי לאפשר לכל תלמיד להפיק את המקסימום מעצמו בבית הספר אנו מעוניינים לסייע לתלמידים בלקיחת אחריות ובהתמדה על השיעורים שהם בוחרים. האחריות בשעורים כוללת שלושה תחומים:
1. הבאת ציוד- חובה להביא ציוד לשיעור על פי רשימה שתינתן בקורס.
במידה ופעמיים תלמיד לא יביא את הציוד, תהיה שיחה בין הילד המורה והחונך.
2. הגעה לשיעור בזמן –חובה להגיע בזמן לשיעור כשאחור של עד 5 דקות יכול להתקבל כאחור סביר.
מורה רשאי לאסור כניסה לשיעור לאחר אחור זה.
3. נוכחות - הנוכחות חובה בשעורים, אלא אם כן נקבע מראש שאין חובת נוכחות בקורס.
על המורים לערוך רשימת נוכחות ובמקרה שתלמיד לא הגיע לשיעור עליהם להודיע לחונך ולבדוק אם סיבת ההעדרות היתה מוצדקת.
מותר לתלמיד להחסיר 2 שעורים מסיבות אישיות, אך עליו להודיע למורה או לחונך על כך.
לאחר העדרות מסיבות אישיות תתקיים שיחת ברור.
שיחת ברור - בשיחה יהיו נוכחים: התלמיד, המורה, החונך האישי ומנהל בית הספר או רכזת הלמידה.
בשיחה יעשה ברור האם התלמיד זקוק לעזרה בהמשך לימודיו בקורס או עדיף שיפרוש מהקורס.

מציעה: דינה רמות. .


מירי יבזורי:מקבלת בברכה את כל השינויים + להוסיף עוד שינוי שאסור לאכול בשיעורים.
בעז וקסלר(?):חוקים נוקשים מידי, זה צריך להיקבע עם התלמידים ובמסגרת כל שעור לגופו.
יורית ריבלין:כמו בועז. חושבת שחרגנו מדי. איפה חופש הבחירה והדמוקרטיה במבנה השעור ? אפשר להכניס זאת כסעיפים בכל פעם בתחילת קורס בתור חוק פרלמנט - הרגנו את ביה"ס ! חוק דרקוני.
ענבל ?:אם כבר להעביר חוק כזה, זה רק עם התלמידים עצמם!
כרמי אשבורן:ניסוח ההצעה מאוד מעיק. שרשרת הדיווח שמתוארת בחוק מאוד מעיקה לפצל את ההצעה על החוק.
אהוד הוכרמן:הקושי הוא בהקניית הרגלי למידה בסיסיים. הכיוון של להיות יותר ממוקדים ולא מדובר על ביטול חופש הבחירה אך מדובר על מחוייבות שתעזור לכולם להתמקד. קיבלנו ביקורת בביה"ס על התמסמסות. לעשות את התנאים יותר ברורים לכולם.
יורית ריבלין:לגבי ההתמסמסות - תהליך המעקב והאכיפה יהיה כל כך מסובך. חושבת שהצוות צריך להרגיש מספיק חזק כדי להגיד : אני את החוקים שלי בשעור - קובע ! אבל לעשות מזה חוק פרלמנט, ועוד פרלמנט הורים - זה לא המקום ולא הנוסח!
מאיר דורון:אנשים פה נסחפים ליותר מדי חופש, וזה עלול לבלבל את התלמידים כשכל מורה אומר משהו אחר.
תמר ?:חושבת שהחוק לא נכון. חושבת שכל מורה צריך לקבוע את החוקים ואם יעמוד עליהם - זה יעבוד טוב. אם החוק רלוונטי - אז זה לפרלמנט ביה"ס!

הצבעה:
1. לאשר את זה פה להצבעה : 10
2. להעביר לפרלמנט ביה"ס : יותר מ - 10

החלטה:הדיון בנושא יועבר לפרלמנט בית הספר.



2. חוק תיכון


ההצעה:

ההצעה מתייחסת לתיכון לפי ההגדרה : תלמידי י' עד י"ב, ובאה לתת מענה ליחודיות שיש לנוער בוגר.
1. תלמידי התיכון מכיתה י' ומעלה יוכלו לצאת משטח ביה"ס לאחר שמודיעים לחונך בהתאם למערכת השיעורים שלהם.
וזאת מבלי לפגוע בהתחייבות בית ספריות -תורניות ומשפטים למשל, ומבלי להפר את חוקי בית הספר.
2. תלמידי י' ומעלה עם וותק של שנה בבית הספר יוכלו לשמש במקום מבוגר בצוות שיפוט וזאת בכפוף לאישור וועדת זכויות הפרט.

מציעים: איתי כהן-מילוא, ענבל רמות, דניאל אנוך-מלצר, לידור נחמן ואהוד הוכרמן.


* בפרלמנט ביה"ס בתאריך 23/9/07 התקבלה ההצעה כפי שהוגשה ע"י דינה רמות ברוב קולות.

אהוד : הרקע להצעה ליצור מקום לקבוצת הבוגרים שירגישו את יחודם, ליצור מערכת של תיכון. רועי ?:למה דוקא להם מגיע החופש ? זה לא פייר.
מירי יבזורי:השאלה אם זה לצאת למכולת - זה בסדר. או ללכת הביתה ....- זה לא מקובל עלי.
כרמי אשבורן:להפריד 1 מ 2, להצביע לחוד. 2 - לפרלמנט ביה"ס.
מנחם עמיר:שני דברים שונים לחלוטין.
דן מישייקר:מנסיוני בעבודה עם בני נוער בגיל הזה, זה מאוד נכון לתת את ההעצמה והאחריות בתוך ביה"ס וגם אחריות.
ענבר שיפרין:בקשר ל"לצאת באמצע היום" אי אפשר לפקח לאן הולכים.
איתי כהן-מילוא:לכרמי ולמנחם - יש מנהג בביה"ס להצביע על חוקים של ועדות בפרלמנט קהילה. למכולת לא - למקומות האחרים כן....
רועי ?:שיניתי את דעתי. אבל אם ירמו - החוק יתבטל.
אהוד הוכרמן:לגבי הביטוח : צריך לבדוק זאת , ההורים יצטרכו לתת אישור.
רפי אמינוב:מסכים עם הרעיון של החוק, שצריך להתייחס לקבוצת הגיל הזאת באופן אחר. צריך גם חובות יותר, למשל עזרת בוגרים לחונכים - מציע לגבש את ההצעה יותר.
עדן ?:זו אחלה הצעה ...מגוחך שלא יוכלו ללכת למכולת
שי ?:זה נראה לי גן מגוחך שאי אפשר ללכת למכולת.. אז תבטלו שאי אפשר ללכת למכולת.
עטרה ?:בביה"ס שלי אם אין שעור - להגדיר טווח של זמן שממנו אפשר לצאת.
ענת ?:להפעיל את הבוגרים , שירצו להיות פה.
תמר ?:ה"לצאת לחזור" יעורר בעיות עם הילדים היותר צעירים - זה לא בריא ולא נכון.
מירי יבזורי:הבעיה היא שיתחילו שליחויות - "תקנה לי את זה" וכו'...
דנה ?:כשהתחלתי לשחזר את עצמי בגיל הזה... צריך לתת לילדים את התחושה שהם יותר חופשיים ואת הזכות לבחור.
שי ?:להוסיף לחוק את המשפט "אסור להכנס עם אוכל קנוי לתוך ביה"ס"
אהוד הוכרמן:זה ביה"ס שלכם, הכוונה היא שתרגישו חופשיים.
רויטל ?:צריך לתת לשכבה הבוגרת מרחב אך הם לא צריכים לנקר עיניים
מפליאה אותי הכניסה הזו לפרטים, מגוחך...
בועז ?:שיעשו מה שהם רוצים או שלא, או שניתן להם את החופש או שלא.
רחל אנוך-מלצר:יש פה גם המון אחריות לדעת גם לחזור. מה זה אומר "מותר לצאת" ?
עדן ?:אם נותנים חופש אז בלי להגביל... (בלי להכנס לפרטים יותר מידי...)

הצבעה:
1. בעד: הרבה יותר (20)
2. נגד: 2 אנשים

החלטה:
1. תלמידי התיכון מכיתה י' ומעלה יוכלו לצאת משטח ביה"ס לאחר שמודיעים לחונך, בהתאם למערכת השיעורים שלהם. זאת מבלי לפגוע בהתחייבות בית ספריות -תורניות ומשפטים למשל, ומבלי להפר את חוקי בית הספר.
2. תלמידי י' ומעלה, עם וותק של שנה בבית הספר, יוכלו לשמש במקום מבוגר בצוות שיפוט וזאת בכפוף לאישור וועדת זכויות הפרט.









Graphics created by School Icons