בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


פרלמנט 2/5/08 (קהילה)

1. עדכון תוכנית העבודה לשנה הבאה

יורם ש: נערכה פגישה עם העיריה, למרות שנראה שאין מאבק בקיומנו, אין כוונה למצוא פתרון וללכת לקראתו. מציע להתכנס בזמן הקרוב ומזמין את כל מי שמוכן להירתם לחשיבה.

2. בבית הספר הדמוקרטי לא יהיו מבחנים נושאי ציונים


ההצעה:

בבית הספר הדמוקרטי לא יהיו מבחנים נושאי ציונים, מהסיבות הבאות:
1. יוצר תחרות מיותרת.
2. מבחנים טובים למי שטוב בכתיבת מבחנים - אילו שזריזים בכתיבה ובמחשבה. הוא לא טוב לאלו שמעמיקים יותר, חושבים לאט או כותבים לאט.
3. במבחן לרוב יש תשובה נכונה אחת, אין מקום ליצירתיות במבחנים.
4. יש דרכים רבות אחרות לתלמיד ולמורה לברר את רמת הידע - כתיבת עבודות, שיחה בכיתה, יצירה כל שהיא בנושא הנלמד.
בכל שיטה כזו התלמיד לומד הרבה יותר וזוכר הרבה יותר.
5. כל שיטת הערכה אחרת דורשת יותר מאמץ הן מצד המורה והן מצד התלמיד - אנחנו לא מפחדים ממאמץ.

מצד שני אי אפשר למנוע מבחנים לחלוטין בבית הספר בגלל הסיבות הבאות:
א. הכנה לבתי ספר אחרים
ב. קשה מאוד להבדיל בין מבחן לבין "דף עבודה" או "עבודה בכיתה להגשה" או כל שם יצירתי אחר
בנוסף, ציון מספרי הוא שיטת הערכה פשטנית.
לסיכום ההצעה שלי היא שלא יהיו בבית ספרנו מבחנים נושאי ציונים בכלל.

מציעה: תמרה שיפרין.
תמרה:שאלה: האם אנחנו עושים מבחנים על מנת לדעת להעריך את מצב הילדים? להערכתי, לעניין הזה אין צורך. הקבוצות הן קטנות, הקשר האישי מאפשר למורים להעריך את הילדים.
מהצד השני - האם אנחנו צריכים להתנסות במבחנים כדי להעריך את הילדים, להכיר את המיומנות הזאת כשלעצמה? זוהי מיומנות נרכשת, עבודה בלחץ, ולכן אני מציעה שיהיה קורס כזה, שבו לומדים את המיומנות הזאת ומי שזה חשוב לו יצטרף, אבל לא כחלק מהלמידה הרגילה. למה לא? הלחץ, העתקה, מתח, למידה למבחן ולא בשביל לדעת. אני רוצה ללמד שיתוף פעולה, עבודת צוות.
דינה:המצב היום - מבחנים ניתנים לעיתים רחוקות, לעיתים כמבחנים לבית. ציונים ניתנים אך ורק כשהילדים מבקשים אותם. כרגע סיגל ואיתנה נותנות ציונים לפי האמור.
אודי א.:ההצעה היא הצעת אי אמון מוחלט בשיקול הדעת המקצועי של הצוות. בתוך העברת החומר של הצוות מקופלת דרך לדעת את רמת ההבנה של החומר. לאסור בחוק את השיטה הזאת - זוהי הצבעת אי אמון. אני מזמין מועדת פרלמנט דיון על הפרדת רשויות. דבר נוסף - היה מקרה של ילד שעזב ולבי"ס לא היו ציונים לתת לו. אם ילד זקוק לציון ומורה תגיד לו - לא, החוק אינו מרשה לי, נוצר מצב שביה"ס מצמצם הזדמנויות לחיים של ילדים. תמרה בעצמה ציינה שלכתוב מבחן זו מיומנות. כמו שנכתב במייל - אנחנו לא נשנה את העולם. שמעתי שבתי ספר מסוימים אינם מקבלים תלמידים מביה"ס הדמוקרטי. אי אפשר לחסום קטגורית את האפשרות.
רועי א.:צריך לעשות איזשהו סדר, ילדים מלחיצים אחד את השני וזה לא טוב. מבחן הוא סוג של שיטת לימוד מעצבנת אבל אין מה לעשות.
שירה: מאז שהתחילו להיות מבחנים בביה"ס זה לא לימד אותי לא ללמוד ולא להתכונן למבחנים. אני חושבת שזו דרך מיותרת. אם עושים מבחן פעם בשנתיים אז זה יותר משמעותי. יש דרך יותר קלה לבדוק ולהסביר אם מישהו לא מבין את החומר.
ירדן:אני אישית חושבת שצריך מבדקים וציונים. אם נרצה להתקבל לבי"ס כמו תלמה ילין נצטרך לדעת איפה אנחנו במקצועות מסוימים. אם מישהו לא רוצה הוא יכול לפנות למורה ולבקש.
דינה:היום התכנס פורום הערכה שבדיוק שואל את השאלות האלו. ואני חושבת שזה מוקדם, שקודם עלינו לפתח שפה שמתאימה לנו ולערכים שלנו, ולשם כך יצרנו פורום שיפתח דרך כזו, ואח"כ לעסוק ב "איך".מכיון שההצעה כן עולה - לא הגדרנו מה זה מבחן - האם זה בבית? כשהמורה יושבת עם סטופר? בקבוצה? גם מהו ציון? האם ניתן ציון על הגעה? על דף עבודה? ציון דרך? ואיך הוא ניתן?
יש ילדים שפוחדים ממבחנים כי לא למדו איתם איך להתכונן למבחן. אפשר ללמד אסטרטגיות למידה. אנחנו נמצאים בבי"ס דמוקרטי ואני חושבת שאנחנו צריכים לתת חופש פעולה לילדים ולצוות לבנות את הדרך שבה ילמדו.
מירב צ.:מסכימה עם דבריה של דינה. בלב ההצעה עומד פחד גדול מכישלון. דווקא במסגרת כזאת - זה המקום לאפשר שילדים יבואו לזה לא דרך לחץ ופחד אלא דרך יצירתיות ועומק מחשבה. מיה ואני חושבות שזו מיומנות מאד חשובה, יפית נתנה תעודות בתנ"ך, הילדים יצרו לעצמם את המדדים.
אייל:החלטה קטגורית וגורפת שלא יהיו ציונים במבחנים היא קיצונית. ציונים זה כלי שניתן להשתמש בו. צריך להתמודד עם הציונים בחיים, לדוגמא - מבחן תיאוריה. במערכת הקונבנציונאלית התייחסו למבחנים וציונים בצורה הקיצונית - מהצד הנגדי.
רותם:בתי התקבלה לבי"ס רגיל עם תעודת הערכה. אני חושבת שלחשוב שמדד כמו ציון יעשה את הלמידה טובה או לא טובה, זהו מדד לא נכון. החברה שלנו לומדים כי הם רוצים ללמוד. השנה עלה הנושא של תחרותיות. הדיון צריך לעסוק במה שאנו רוצים בביה"ס. אני לא חושבת שלומדים טוב יותר כי יש ציונים.
רונית ס.:קיימים מחקרים המראים שציונים פוגעים במוטיבציה, ברצון ללמוד ובביטחון העצמי. זה שנגיד שציונים אצלנו יעשו דברים טובים, זה לא נכון ואפשר כבר לראות דוגמאות לכך. להגיד שבכלל לא יהיו ציונים זה פגיעה באלו שרוצים ולא צריך ללכת לקיצוניות אחרת ועל כן הצעה חלופית: ניתן יהיה לתת ציון רק כאשר יש בקשה מפורשת, אישית ולא קבוצתית, ושהשתתפות בבחינה לא תהיה תנאי להשתתפות בקורס.
לובה:מה שצריך לעשות זה להגדיר מה זה מבחן בבי"ס דמוקרטי ולא לאסור מבחנים וציונים, אלא להתאים לפרופיל שלנו. מבחנים זה חשוב וחלק מהחיים ולכן צריך להגדיר מה זה ולא לשלול.
אסנת:בעקרון בעד הגישה שאין מבחנים, אבל בגלל שיש פורום הערכה ולכן זה מוקדם מידי להצעה וצריך לתת זמן לפורום ולחכות עם ההצעה הזאת. ולכן מציעה להוריד כרגע את ההצעה ולהביא אותה בעוד זמן מה.
אהוד:מאד מתחבר לחשש שביה"ס יכול בקלות ללכת למקום שהוא מאבד מאופיו. נראה שבכל מקרה הצעה כזו צריכה להתייחס להרבה פרמטרים של הערכה. צריך להביא הצעה דרך פורום הערכה אחרי עבודה ולהשאיר כרגע את המצב כמו שהוא (ציון יינתן רק ע"י בקשה של תלמיד).
תמרה:צריך לבדוק אם אכן החומר מועבר, אבל הכלי הוא לא המבחן, הצוות יודע איפה כל תלמיד עומד. זה שאין מבחנים לא מכשיל אופציית התקדמות לבתי ספר אחרים. החיים שלנו הם לא כל הזמן מבחנים, הערכות ומשוב ולכן אולי צריך לעשות קורס שמלמד עם להתמודד עם הערכות. בחוץ יש אלימות וחוסר שיויון ופה בבית הספר זה לא קורה. המטרה להכין את הילדים לעולם טוב יותר ולא למה שקיים. לצוות יש כוח ואולי כאן קיים מצב שצריך להגביל את הכוח של הצוות. הקל ביותר זה לאפשר מבחנים עם ציונים. צריך לחשוב מה נכון לעשות ולא לבחור בדרך הקשה ביותר.
ענבר שי.:ההצעה היא אי אמון בשיטת המבחנים, כי היא שיטה לא טובה ולא מתאימה. לא צריך לפסול לגמרי ציונים. אם ילד ממש זקוק לציון כדי להתקבל לביה"ס, אז צריך שתהיה לו את האופציה לקבל. ציון גורם להרבה מתח והשוואות בין אחד לשני. ביה"ס מתחיל להידרדר למקומות פחות דמוקרטיים.
איתי כ.:השיטה שבה יוצאים מנקודת הנחה שאין ציונים ומי שרוצה צריך לבקש, היא הצעה טובה ורלוונטית. כשנותנים ציון אפשר למדוד אותו אחד מול השני, מי טוב ומי פחות, וזה יוצר בעיה ומתח בתוך הקבוצה וזה משפיע על הקבוצה. הערות ואיך ללמוד עוזר לנו מאוד וציונים לא ממש עוזרים לנו.
קרין:בנושא הבגרות - כשנתתי מבחן, נתתי ציון, וזה אך ורק בגלל הבגרות. אין לי תחושות חיוביות לגבי ציונים. הנושא צריך להיות איך נותנים ציון ואיך נותנים הערכה. לא צריך לאסור, אלא ניתן לדון בזה ולפתח את הנושא. מבחן יכול להיות אופציה לבדיקת ידע למי שלדוגמא קשה לו לכתוב עבודה. אי אפשר לדמיין ילד בביה"ס שיגרמו לו להבחן, מה שחשוב בביה"ס זה הקשר בין מבוגרים לילדים וצריך להשתמש בזה כדי לשמר את הבחירה. לכולם יש אותו רצון והוא טובת ביה"ס וצריך לדבר על דברים וגם על מבחנים.
יורית:מסכימה עם דינה, למה להתחיל בשיטה של למידה למבחן רק כשלומדים לבגרות, ללמד מיומנות של היבחנות במבחנים, גם כהכנה לבתי ספר אחרים. לא תמיד לתלמיד יש את היכולת לדעת מה מצבו (הערכה אישית) ולהעביר את ההערכה בפגישה אישית, והסבר איפה הטעויות וכדי...בקיצור למצוא שיטות הערכה. נגד הקביעה הנחרצת.
יזהר:כל מיני דרכים לתת ציון, בתשבצים בסודוקו וכד'...בצ'פחה...מבחנים לדעתי הם משעשעים, גם משחקי ילדים הם בעצם מבחנים. כשהיה צריך להעריך תלמידים שעזבו, לא היתה אף פעם בעיה. יש סתירה בין פורום בנושא הערכה שנפגש היום וההצעה הזאת (מעין "חישוק"). ההצעה שלי לדחות ושנחכה למסקנות פורום ההערכה.
דינה:מציעה לקבל בינתיים את ההצעה של רונית.
ליאור ח.:כל ילד יכתוב על המבחן איזה סוג הערכה הוא רוצה.
רועי א.:מבחנים לא מוכיחים מי טוב יותר, אבל בגלל זה לא צריך לשלול את המבחנים. דמוקרטיה זה אומר להפעיל יותר שיקול דעת.
ענת:שמחה על הדיון הסוער, כדי שימשיך בפורום הערכה וחבל לי שעולים דברים קשים מילדים כמו פחד ממבחנים שעולה פה בפעם הראשונה. יש הערכה על כל דבר בבית הספר כמו לדוגמא ליונתן על אופן ניהול הפרלמנט וכד'.
ניב :"הדרך הקלה" לא אומרת שזה לא טוב, דוגמא שעורי אנגלית - יש מבחנים ויש תחרותיות, אבל לדעתי זה גם לא רע, ואנחנו לא "שונאים" את מי שמקבל ציון יותר טוב מאיתנו. מי שמפחד ממבחנים - זה רק "חתיכת נייר"... אני לא יודע אם זה טוב או לא טוב ציון, אני רוצה לדעת הערכה במספר ברגע שהגשתי את המבחן.
שירה:עלו הרבה נקודות נגד נכונות. פעם חשבתי שמבחן זה "רק נייר", אבל עכשיו כשזה פעם בשבועיים זה מלחיץ, התחלתי ללמוד רק בשביל המבחן ועזבתי את השעור שיש בו מבחנים (חשבון). יש דרכים נעימות יותר להראות כמה אתה יודע ומה למדת כמו למשל בשיעורים של דן שצריך להכין משחק בסיום כל נושא וזה כיף. אני מציעה שלא יהיו מבחנים אלא רק למי שרוצה ומבקש מהמורה.

הצעות להצבעה:
1. ההצעה של תמרה
2. ההצעה של רונית: ניתן יהיה לתת ציון על המבחן רק כאשר יש בקשה מפורשת אישית ולא קבוצתית ע"ג המבחן לציון ושלא יהיה תנאי לקורס שחייב להיות מבחן.
3. להשאיר את המצב כמו שהוא היום (בלי חוק בנושא) ולאפשר לפורום הערכה להתגבש תוך בירור של הדברים שעלו על המצב בפועל (מבחנים, ציונים...)

הצבעה : הצעה בעד
1 - 2
2 - 23
3 - 25
החלטה:המצב נשאר כשהיה עד שפורום הערכה יתגבש.

3. לאפשר לילדי בית הבוגרים לצאת בצורה חופשית לחורשה


ההצעה:

ילדי בית הבוגרים מרגישים צורך לקבל את האפשרות להיות בחורשה הצמודה לבית הספר מבלי לעבור את המקלט, בשביל לבלות וליהנות בזמן השעות החופשיות.
החורשה מאפשרת מרחב, משחק, שיחה ושמיעת מוסיקה תוך לקיחת אחריות אישית.
השנה התקבל חוק שילדי י'-יא' יכולים לצאת משטח ביה"ס ביידוע חונך/חונכת. ליתר הילדים אסור לצאת ללא השגחה. אנו מבקשים לאפשר לכל ילדי בית הבוגרים לצאת בצורה חופשית לחורשה בזמן שהשער של מגרש הכדורסל פתוח (08:45-13:20).

מציעות: עדן אשר, דנה רזין וקרין שוקלינסקי.
עדן:אנחנו מציעות שכל בית הבוגרים יוכלו לצאת לחורשה בלי ליווי. כרגע יכולים לצאת מכיתה י'.
קרין:ההצעה באה מתוך זה שהרבה ילדים יוצאים לחורשה, כיף להם שם. ויש חוק נגד, אז אנחנו נאלצים לתבוע על זה.
דנה:אפילו בזוגות או שלישיות.
קרין:מקובל עד המקלט ולא מעבר לו בכל שעות ביה"ס.
רועי א.:אני בעד. אני חושב שאוכל לדאוג לעצמי, יש לי שיקול דעת. אם לי' מותר, אז שגם לנו יהיה מותר.
תמר י.:אני ורועי ש. רוצים להציע שגם לבית שלנו יהיה אפשר (בית ג'-ה').
ליאור ח.:יש בעיה עם אישורים: לחלק מהילדים יתנו ולחלק לא. לא מבינה מה ההבדל בין ללכת הביתה לבד, או ללכת לחורשה.
אהוד:בדרך הביתה את באחריות הורייך.
ליאור ח.:הולכים בזוגות ולקחת משרוקית ואם יש בעיה לשרוק.
נועם צ.:לילדים מהגיל שלנו יש שחושבים שזה לא מתאים. אני חושבת שלא צריך לתת לנו לצאת.
אודי:ללכת למכולת יותר בטוח מאשר להיות בחורשה. עוברים אנשים, מכוניות. בחורשה יש איזורים מוסתרים, ולכן אתם פחות מוגנים. טרף הרבה יותר נוח לכל מיני סוטים. יש סכנות שאתן לא מספיק לוקחות בחשבון. הרצון להיות עצמאי נפלא, אבל...
ההצעה של תמר ורועי ש. לא לגיטימית : אפשר להוסיף לשפר לגבי בית הבוגרים אבל פתאום להציע - זה קיצוני.
תמר י.:גם אנחנו רוצים להיות בחורשה, וגם הבית שלנו לא שם על החוק הזה.
אהוד:הגבולות של ביה"ס מאוד ברורים. אני תומך בהצעה. מקום כמו ביה"ס, צריך אחריות גבולות בטיחות. איפה האחריות ומי האחראי? בכפר אז"ר עברו הרבה חוקים שאיפשרו. מבחינת בטיחות - עולה השאלה. אני נוטה להסכים - סומך על הילדים. קשה להתנגד לתמר ורועי - לא חושב שיש הבדל בינהם.
שמח שהילדים מביאים את עצמם עם ההצעה הזו לידי ביטוי. לילדים הצעירים יהיה חונך - מי נמצא באיזו שעה. ולבוגרים - אישור הורים. בלי אישורים זה פרוץ, ואם קורה משהו ביה"ס נושא באחריות וכו'.
יורית:הרכב הפרלמנט היה שונה אם היו יודעים שההצעה ליציאה לחורשה היתה גם לג'-ה'.
איילה:באופן עקרוני בעד שיצאו לחורשה הבוגרים - החורשה פינת חמד בביה"ס. יוכלו להנות, בעד שיהנו ממנה אבל הקטע הבטיחותי - הפשרה שמינימום יוצאים 2. פחות מ - 2 אסור לצאת ונרשמים אצל השומר. סומכת על שיקול הדעת. הצעה של הצעירים (ג'-ה') - לא מתאימה.
ירדן:אם מישהו רוצה לשבת לבד. זה מנג'ס ללכת עם מישהו.
הדס:בעד. עם אישורים.
אורי:בכל מקום יש סכנה. אנחנו גדולים. החורשה לא כזו נוראה. מה הסיכוי ששם יקרה לי משהו.
אייל:הערה קטנה : הולכים להצביע - אתם יכולים להעביר החלטה שתוכלו ללכת לבד. אתם לא יכולים לקחת את האחריות. אתם עושים הפוך מדמוקרטיה - זה הליך אנטי דמוקרטי.
ירדן:נאמר שמישהו יעשה משהו רע לילד, מה החונך יעשה? מישהו אמר שהשומר מסתכל? הוא עסוק ולא שם לב לכלום. לא. אפשר חוק שאפשר ללכת כשלפחות יש איתך עוד מישהו...
אהוד:היה מקרה שבא איש זר ששיחק כדורסל עם הילדים וקראתי למשטרה.
עוד ענין : סכסוך עם עובד עיריה. זה לא נכון שאין סכנות. החרדה שלי היא יומיומית. הייתי שמח שכל השטח היה של ביה"ס. מעדיף שהעסק יהיה ברור, עם ההורים, שכולנו נדע שהטרדות יכולות לקרות. לא יעזור. והסיכונים עולים פעם בשנה.
ענבר שי.:יש את זה שעל עצמי אני יכולה לסמוך אבל אי אפשר לסמוך על כולם. אפשר להתחייב על לא ללכת. אפשר את הענין של אישורי ההורים.
גל:אישור של ההורים.
יונתן:אני חושב שילדים יכולים לנצל את זה ללכת מעבר לחורשה ראיתי שזה לא כל כך מוגן. אפילו במגרש. עכשיו כולם ירצו ללכת לחורשה. אני נגד ההצעה. בגלל שהיא יכולה להיות בעייתית.
רחלי:מרגישה חדשה בביה"ס. אחרי שיחה עם אורי ברור לי למה אתם רוצים את זה. מספיק פעם אחת שבמישהו יגעו... מבינה את הרעיון שההורה יתן אישור. לחבר'ה יתנו - אני כאמא עכשיו צריכה לחשוב על זה. אני ההורה הרע, הילד הלא מגניב. וכשומר - איך אני יודעת בן כמה הילד שהולך לחורשה. יש שברור שהם בכתה ז' וח' ויש כאלה בכתה ה' שהם גבוהים, גדולים... מבלבל, אם לעשות אז לפחות לא לבד.
פן:אני חושבת שההצעה מוצדקת. לא פייר. לפעמים רוצים להיות לבד. אין איפה. עם אישור הורים זה לא נכון. בקשר לג'-ה' - יש להם זכות אבל אני לא בעד.
עדן:הדיון הרחיק לכת. בסה"כ ביקשנו לצאת לחורשה. בכל מקום יש סכנה. כשאנחנו רואים שלא נראה לנו, נחזור לביה"ס. מה נהיה מביה"ס. הורה שיש לו בעיה עם זה שידבר עם הילד שלו. אפשר לשים את השומר בחורשה שצופה על הכל.
אתי:אני בעד לשנות את ההצעה. כמו במגרש. מותר לשני ילדים מכתה ו' רק בזוגות לצאת לחורשה. חייבים לרשום אצל השומר שהם יצאו. לגבי אישור הורים, אני לא נגד. זה משהו פורמלי בשביל הביטוח. אם ביה"ס נותן לי, ילד בכיתה י"א, לשמור על ילדים בשיעור שלי בחורשה, אפשר לתת לילדים את האחריות על עצמם. לגבי הקטנים. הם קטנים מדי להגביל.
אתם עלולים לגרום לאהוד ולצוות לעשות משהו שהוא בניגוד להסכמה של הצוות ומסכן את הילדים.

ההצעה: ילדי בית הבוגרים יכולים לצאת לחורשה אם יש איש צוות בחורשה. הצוות יפרסם שעות בהן יהיה חונך בחורשה. בשעות אלו כל ילדי ביה"ס (א'-יא') יכולים ללכת לחורשה.

ההצבעה:
בעד - 26
נגד - 0
החלטה: ילדי בית הבוגרים יכולים לצאת לחורשה אם יש איש צוות בחורשה. הצוות יפרסם שעות בהן יהיה חונך בחורשה. בשעות אלו כל ילדי ביה"ס (א'-יא') יכולים ללכת לחורשה.












Graphics created by School Icons