בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


פרוייקט אינטיליגנציות
שנת הלימודים תשס"ו
מורים: בנג'מין לוי ושי בן עטר.
כיתות ו' - ט'

יעדים
  • התלמידים ילמדו תוך כדי עשייה את המיומנויות הבסיסיות של שלושה סוגי מחקר: אתנוגרפי, איכותני וכמותי.
  • לפתח שיטת הערכה עקבית הנשענת על עקרונות החינוך הדמוקרטי.
מטרות
  • התלמידים יתכננו, ינהלו, ינתחו, וידווחו על הממצאים של שלושה פרוייקטים מחקריים:
    • אתנוגרפי (תרבות חזותי)
    • איכותני (קבוצות מיקוד)
    • כמותי ( סקר)
  • המחקר יוגש כבסיס לעיצוב של שיטת ההערכה. אותה שיטה תילמד ותיושם כחלק מהפרוייקט.
  • פרוייקט המחקר יבוצע על ידי התלמידים, ויהיה בהשגחה של מבוגר המתמצא בטכניקת המחקר. הדו"ח או הדו"חות יופקו לכל מחקר בנפרד ולפרוייקט כולו כשלם.
  • הפרוייקט עצמו יהווה את שיטת ההערכה, אותה באנו לחקור.
  • העבודה שתעשה במהלך הפרוייקט "תוערך" בכלים של שיטת המחקר החדשה.
  • אנו מודעים לפוטנציאל של התלמידים בשאלת שאלות כדי להפיק עבודה איכותית עם הכוונה נכונה. "השאלה" רלוונטית למצבם הנוכחי של התלמידים, של רצונם ושל צרכיהם. מטרת הפרוייקט עומדת בקנה אחד עם אותם רצונות וצרכים.
לוח זמנים
  • משך הפרוייקט כ- 18 שבועות, זמן המאפשר להכיל באופן יסודי את כל המשימות, אך אם יידרש עוד זמן ייתכן והוא ימשך אל תוך הטרימסטר השלישי של השנה.
  • הפרוייקט מתוכנן להתקיים בין חנוכה לפסח. במידה ויהיה צורך, התלמידים יקבלו הארכת זמן אחרי פסח, שתאפשר להם לסיים את המשימות.
  • בכל מצב הפרוייקט יושלם עד סוף שנת הלימודים.
עקרונות חינוכיים ודמוקרטיים בבסיס הפרוייקט
  • התלמיד במרכז - המיקוד הוא בתלמיד ולא בתאוריית הלמידה.
  • התלמיד הוא ראשון בין שווים.
  • כל הלימוד תלוי ברלוונטיות או ברלוונטיות הצפה (זו שמתפתחת תוך כדי למידה).
התלמיד במרכז - ריבוי אינטיליגנציות
  • כדי "להתחיל עם התלמיד" אנחנו צריכים לחשוב קודם על הצרכים שלו / שלה, על המחשבה שלו / שלה.
  • נכוון לפתח את המחשבה ולהכיר בריבוי האינטיליגנציות ומגוון הדרכים לבטא כישורים ויכולות:
    • אינטילגנציה לוגית-מתמטית
    • אינטילגנציה לשונית-מילולית
    • אינטילגנציה גופנית תנועתית
    • אינטילגנציה אישית (מכיר את עצמו)
    • אינטילגנציה בין אישית (מכיר אנשים)
    • אינטילגנציה מוסיקלית
    • אינטילגנציה של טבע וסביבה
    • אינטילגנציה חזותית
אינטיליגנציה יכולה וצריכה להתפתח דרך:
  • השגת מיומנויות.
  • התמדה.
  • יצירתיות ולמידה יצירתית.
  • אינטיליגנציות תמיד באות לידי ביטוי בקבוצות של שתיים או יותר כלומר, השימוש במס' אינטליגנציות בו זמנית היא טבעית והיא מובילה ליצירתיות.
  • האינטיליגנציה אינה יכולה ולא צריכה להיות "מדידה" בנפרד.
  • אנחנו יכולים להשתמש באינטיליגנציות הללו היכן שאנחנו "חזקים" כדי "ללמוד איך ללמוד" ולפתח את המחשבה שלנו.
שלבי למידה
  • ישנם שלבי למידה שונים והתלמידים עוברים בהם למעלה ולמטה לפי צורכם.
  • ישנם שישה שלבים של למידה שמתקבצים לשלוש קטגוריות.
העובדות הבסיסיות
  • ידע
    • התבוננות
    • ידע של תאריכים, אירועים ומקומות
    • שליטה בחומר הנלמד
  • הבנה
    • הבנת הנלמד
    • תפיסה
    • העברת ידע להקשר חדש
    • פירוש עובדות, השוואה, ניגוד
    • הבחנה סיבתית
    • צפי של התוצאות
שימוש בחומר הנלמד
  • יישום
    • שימוש במידע
    • שימוש בשיטה, ברעיון או בתיאוריה לשימושים חדשים
    • פיתרון בעיות ע"י שימוש במיומנות או בידע
  • ניתוח
    • הבחנה, תפיסה של דפוסים
    • ארגון של פרטים
    • הכרה במשמעויות חבויות
    • זיהוי מרכיבים
יצירה של משהו חדש
  • סינתיזה
    • שימוש ברעיונות ישנים כדי לייצר חדשים
    • יכולת הכללה
    • ייחוס ידע לתחומים רבים (בינתחומיות)
    • צפי והערכה עתידית, הסקת מסקנות
  • הערכה
    • השוואה ובחירה בין רעיונות
    • הערכה של תאוריות, פרזנטציות
    • לקבל החלטות על בסיס דיון מעמיק

פרוייקט מחקר

הכיתה המחקר
21/12/05 - הצגת הרעיון
- גיוס הקבוצה
- הרחבה בנושא ריבוי אינטיליגנציות
- תיאור המחקר
8/1/06 - מה זו הערכה? - שיחה
15/1/06 - למה לנו להעריך? - שיחה
22/1/06 - מי מעריך, מה מעריך
ואיך אנחנו מעריכים?
- שיחה
27/1/06 - אתנוגרפיה
- לימוד תרבויות שונות
- בית הספר כמכלול תרבותי
- למה לעשות את זה?
- תכנון והגדרת המשימה הקבוצתית
- תחילת פרוייקט אתנוגרפי
- מנחה: שי בן עטר
- הילדים מנהלים את הפרוייקט
ונותנים לו את המשמעות
5/2/06 - מחקר איכותי (קבוצת מיקוד)
- הלימוד של "מה" ו"מתי"
- תכנון והגדרת המשימה הקבוצתית
- פרוייקט אתנוגרפיה ממשיך
- פרוייקט מחקר איכותני מתחיל
- מנחה : בנג'מין לוי
- הילדים מנהלים את התכנים
המשמעותיים: תכנון, השגחה,
וניתוח
- קבוצת המיקוד פועלת
במקביל לתשאול קבוצת
המחקר
12/2/06 - איך חוקרים את המידע האתנוגרפי?
- ניתוח תוכן
- חיפוש אחר דפוסים
- ניתוח דפוסים
- פרוייקט אתנוגרפיה ממשיך
- פרוייקט מחקר איכותני
ממשיך
19/2/06 - מחקר כמותי
- לימוד של "כמה" מ"מה"
- ניתוח מידע אתנוגרפי
- קבוצת מיקוד ממשיכה
26/2/06 - המחשה גרפית של המחקר האתנוגרפי - דו"ח של המחקר האתנוגרפי
- סוף קבוצת מיקוד;
ממצאים...
5/3/06 איך לנתח מידע איכותי? - ניתוח ממצאים מהמחקר
האיכותני
12/3/06 - תחילת מחקר ראשי - דו"ח של מחקר איכותני
- מחקר ראשי מתחיל.
הילדים אחראים על
תכנון, איסוף מידע וקידוד
19/3/06 - גיבוש שיטת הערכה / תוכן - מחקר ראשי ממשיך
26/3/06 - גיבוש שיטת הערכה / צורה - מחקר ראשי מסתיים
- איסוף מידע מחקר ראשי
2/4/06 - המחשת המסקנות (גרפי) - ניתוח מידע (מחקר ראשי)
9/4/06 - סקיצה אחרונה: עיצוב שיטת
הערכה
- דו"ח כמותי של ממצאים
23/4/06 - תיקונים אחרונים של שיטת ההערכה
- הערכה של עצמנו
- הערכה דמוקרטית סופית של
הפרוייקט









Graphics created by School Icons