בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש



קורס חשיבה מדעית

מורה: דורון לוי.
כיתות ה'-ט'


מטרה:

התנסות במחקר מדעי, בדגש על מחקר פורמלי, ראשוניות, הצלחות ואכזבות, דיווח רשמי וניצול הצלחה.

תהליך:


הגדרת בעיה (לאו דווקא מדע טהור, הרעיון הוא להדגיש את ה'איך')

הגדרת היפותזה

איך לסתור ואיך לתמוך (דגש על אי התכנות של הוכחה)

בדיקת ספרות: האם מישהו חשב על זה קודם? מנועי חיפוש, מאמרים, אופיים של פרסומים מדעיים, חשיבות הראשוניות, פשרות הכרחיות , אכזבות

תכנון ניסויים המכוונים לסתור את ההיפותזה, ניסוח ההיפותזה מחדש עם הסתירות שנמצאו

אריזת כל הפרויקט בדו"ח פורמלי: ניסוח כמאמר או כפטנט, לפי ההקשר

קבלת ביקורת רשמית על הפרסום, תיקונים

ניצול הצלחה: פרסום, פטנט וכו'

דוגמא: פיתוח אלגוריתם לגילוי ווירוסים
בכל מחשב עם windows יש icon לתוכנת תקשורת
הפעלת ה icon מראה כמה bytes התקבלו ונשלחו השערת האפס: אין קשר בין היחס של כמות ה bytes שנשלחו ושהתקבלו לבין קיומו של ווירוס;
השערת המחקר: ווירוסים גורמים למספר גדול בהרבה של bytes שנשלחו לעומת bytes שנתקבלו.
הערך של המחקר: אם ההשערה נכונה, ולו רק בחלק של המקרים, ניתן להציע שיטה לאיתור וירוס שלא תלויה בוירוס המסוים (כאן ניתן לפתוח דיון על מדדים בכלל, כלליים וספציפיים).
בדיקה - ע"י איסוף נתונים ממחשב עם ובלי ווירוס. טכנית הדבר ייעשה על המחשב של המורה, בעזרת רוטינה לאיסוף נתונים שנכתבה כבר. הדגש - איסוף, רישום והצגה של data.
סקר ספרות - בעיקר לשאול מבוגרים, וקצת search של פטנטים. נושא: מילות מפתח.
כנראה נמצא ווירוסים שאינם עונים לציפיות, ולכן נצטרך לנסח ההשערה מחדש.
בניית דו"ח וקבלת ביקורת. בדיקת יכולת לפרסום או פטנט.
(הרעיון למוניטור הווירוסים שייך לכותב שורות אלה - דורון לוי.)









Graphics created by School Icons