בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


שיעור אקטואליה
שנת הלימודים תשס"ו
מורה: אפרת רומן-אשר.
כיתות ד' - ו'

מה שקורה בחוץ
ומה זה עושה לי בפנים


לכל אחד מאיתנו יש סיפור על משהו שקרה בעולם, באיזשהו יום משמעותי בחייו. יש כאלה שנולדו ביום שבו נחתם הסכם שלום, יש כאלה שדוקא נולדו ביום שבו נפלו מגדלי התאומים. השן הראשונה נפלה לאחד ביום שבו חוגגים בצרפת את יום הבסטיליה, ואין ישראלי שלא יזכור בדיוק איפה היה כשרבין נרצח.

חדשות הן משהו שאנחנו נחשפים אליו בכוונה, או במקרה, כשאנחנו, או הורינו, מקשיבים לרדיו, צופים בטלוויזיה, גולשים באינטרנט או קוראים עיתונים.

  1. לפני שנוכל להתעסק באינפורמציה שכל אלה מעבירים אלינו, נצטרך ללמוד על ההבדלים ביניהם, ולכן, נתחיל בחיפוש

    • מי הוא זה שמדווח?
    • מהי הדעה שעולה מן הדברים?
    • האם דעתו של המדווח משפיעה על המדווח?
    • האם יכולה להיות עיתונות אובייקטיבית?
    • מי מחליט בשבילנו מה "חשוב" ומה לא?
    • כיצד אקבל תמונה מאוזנת?
    • מה ההבדלים בין סוגי הידיעות: עיתונאית, פרשנות, ידיעות פרסומית ויחס"צ ופרסום.

  2. בשלב השני, ננסה ליצור תמונה רחבה יותר, ונבחן את הרקע שבו מתרחש האירוע החדשותי -

  3. תפיסת אירועים כחלק ממערך שלם של אירועים ומידע
    • היסטורי
    • גיאוגרפי
    • פוליטי
    • כלכלי
    • חברתי
    • ועוד

  4. עכשיו, כשיש לנו תפיסת עולם קצת יותר רחבה, הגיע הזמן לגיבוש עמדה
    • מוסרית
    • חברתית
    • אידאולוגית
    • מעשית

  5. הלכה למעשה

    • פירוש המושג "הלכה למעשה"
    • איך להיות צרכן אקטואליה אקטיבי.
    • בדיקת האפשרויות למעשים שעומדות בפנינו
    • בחינת ההתאמה של כל דרך פעולה לחיינו, ומעשיותה.
    • גיבוש משימה: אחרי שכל תלמיד יבחר נושא שנגע לליבו, ילמד ויחקור אותו לעומק, נגבש ביחד תוכנית לפעולה המתבססת על המסקנות, שמטרתה לעשות מעשה כלשהו, (לכתוב מאמר, מכתב או אפילו תסריט על הנושא), שמנסה להשפיע ולו במעט בנושא הנבחר.
    • ביצוע

השאלות והנושאים איתם נפתח את השיעורים:
  1. האם יש לאירועים חיצוניים השפעות על חיינו ואיך הם משפיעים עלינו כפרטיים?
  2. כיצד השפיעה הסופה קתרינה/ הצונאמי/ רעידת האדמה בפקיסטן// על חיינו הפרטיים?
  3. השוואת חשיפה לידיעות בהתאם לאינטרסים: 9/11 לעומת כל אחד מאסונות הטבע האחרונים.
  4. משקלן של ידיעות חדשותיות ועד כמה הוא תלוי אינטרסים.
  5. השוואת מקורות מידע בעולם: משקל יחסי של של ידיעות
  6. כימות אחוזים של חדשות מהארץ ומהעולם
  7. ההבדלים בין סוגי הידיעות:


    • ידיעה עיתונאית
      1. עם שם הכותב
      2. בעילום שם
      3. סוכנות ידיעות
      4. איפה מופיעה הידיעה?
      5. האם יש למקום בו היא מופיעה אידאולוגיה מוצהרת?

    • פרשנות
      1. מי הכותב ומה תפקידו?
      2. מטעם מי הכתוב?
      3. איפה מופיעה הידיעה?
      4. האם יש למקום בו היא מופיעה אידאולוגיה מוצהרת?

    • ידיעות פרסומית ויחס"צ ופרסום
      1. מי הכותב ומה תפקידו?
      2. מטעם מי הכתוב?
      3. איפה מופיעה הידיעה?
      4. את מי או את מה מנסים לפרסם?
      5. באילו אמצעים משתמשים כדי למכור לי?
      6. מה המוצר ומה הדימוי שמנסים למכור לי?










Graphics created by School Icons