בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש



אנגלית
שנת הלימודים תשס"ו
מורה: גל שפרינגמן.

להורים שלום,

לאחר תקופת הכרות עם התלמידים ועם בית הספר, ברצוני להאיר באופן תמציתי את הגישה המקצועית לפיה אני עובדת בהוראת האנגלית.

ככותרת : הדגש הוא על אותנטיות ורלוונטיות (לעולם התלמידים), כמעודדי מוטיבציה; על תקשורתיות ויכולת שימוש בשפה בהקשרים השונים, כמפתחי אוריינות לשונית; על לימוד קונסטרוקטיביסטי, התנסותי, מבוסס משימות אישיות וקבוצתיות, כמאפשר למידה פעילה הנשענת על ומפתחת את היכולות הקוגניטיביות של התלמידים.

חלוקת התלמידים לקבוצות נגזרת משקלול תחומי העניין בנוסף לכשירות הלשונית באנגלית ולגיל.

הכוונה להתאים ככל שניתן מסלול התקדמות אישי לכל תלמיד ולהביא כל אחד לקו ממנו יוכל להתקדם באופן עצמאי.

דקדוק ואוצר מילים הם מרכיבים חשובים בלימוד שפה, אבל הדרך להגיע להבנה ולשימוש בהם היא הדרך העקיפה ולא כעיסוק נפרד בפני עצמו (ולבטח לא בתרגילים ובשינון הכתוב בספר באופן מאולץ – כפי שנהוג במקומות רבים). במחקר שנעשה בשנים האחרונות בתחום הוראת האנגלית כשפה זרה / שנייה (באנגליה, בארה"ב ובמקומות אחרים בעולם), הוכח באופן חד משמעי שהוראת הדקדוק כנושא בפני עצמו אינה תורמת לרכישת יכולת ביטוי עצמי ואוריינות לשונית באנגלית.

השפה האנגלית היא כיום שפה גלובלית ובעידן התקשורת הגלובלית התלמידים נחשפים אליה דרך מסכי המחשב / אינטרנט, הטלוויזיה והקולנוע ודרך חוברות הקומיקס, לא פחות (ולרוב יותר) מאשר מעל דפי הספרים. לכן בנוסף לספרים, אנו משתמשים באופן פעיל במולטימדיה ובשפה הויזואלית, ונשתדל להשתלב בפרוייקטים משותפים עם בני נוער אחרים בעולם, כשהשפה המשותפת היא אנגלית.

הפרוייקטים בהם נשתדל לשלב את הילדים במהלך השנה:
  1. ROCK OUR WORLD – פרוייקט שיזמו אנשי חינוך בארה"ב, המקשר תלמידים מ 7 כיתות ב 7 יבשות . מיועד לגילאים הצעירים יותר.

  2. הציוד הנדרש על מנת להשתתף באופן פעיל בפרוייקט: מצלמת וידאו ומצלמות דיגיטליות (ציוד פרטי שאני מביאה לפעילות), מחשב MAC MINI של חברת Apple (אותו קבלתי כתרומה אישית מיזמי הפרוייקט בארה"ב, ואני מביאה איתי לפעילות), מסך מחשב אליו יתחבר המחשב (שצריך עדיין לדאוג להביאו לבית-הספר).

  3. T.D.J's - פרוייקט לדיאלוג בין בני נוער יהודי מישראל ובני נוער יהודי בארה"ב. פרוייקט שהתחלנו כבר להשתלב בו, מול תלמידים יהודים מסן-פרנסיסקו.

  4. מעבר לשיפור יכולות הביטוי באנגלית, מטרת הפרוייקט לחזק הקשר עם בני נוער יהודי בתפוצות ולעסוק באופן ידידותי גם בנושאי זהות יהודית.
    בעבודה אישית וקבוצתית משותפת כל כיתה יוצרת "סיפורים דיגיטליים" וטקסטים אישיים וקבוצתיים, אותם מציגים ועליהם מגיבים - מעל גבי פלטפורמה אינטרנטית ייעודית.
    לצורך הפעילות אני מביאה את המצלמות (וידאו ומצלמות דיגיטליות) שלי.
    הפלטפורמה עצמה, מאפשרת לכל תלמיד תקשורת מקוונת 24 שעות ביממה מכל מקום בו חיבור לאינטרנט.

  5. SNOWBLOG - פרוייקט דיאלוג בין תלמידי בית הספר הדמוקרטי ותלמידים מהמגזר הערבי (כפר קאסם). בפרוייקט זה, המתקיים אף הוא על פלטפורמה אינטרנטית הדגש הוא על עידוד מודעות רב-תרבותית ופיתוח דו-שיח אמפתי עם "האחר".
להלן ספרי הלימוד בהם נשתמש במהלך השנה:
  1. קבוצה מס' 1: Fredy's World - ספר וחוברת בהוצאת אריק כהן
  2. קבוצה מס' 2: Out and About - ספר וחוברת בהוצאת אריק כהן
  3. קבוצה מס' 3: Kid World - ספר וחוברת בהוצאת מפעלים אוניברסיטאיים
  4. קבוצה מס' 4: English All Around - ספר וחוברת בהוצאת מפעלים אוניברסיטאיים
  5. קבוצה מס' 5 : English Experience - ספר וחוברת בהוצאת אריק כהן
הספרים מיועדים בעיקר לעבודה עצמית של התלמידים בבית, עם הנחיה שלי בכתה.

הורים המעונינים לפנות אלי עם שאלות או בקשות אנא שלחו לכתובתי האלקטרונית.

בברכה,

גל










Graphics created by School Icons


Girl image created by Animation Factory