בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


קורס קריאה-כתיבה 3
שנת הלימודים תשס"ח
מורה: תמר אלי-גרזון.
א-ב

תכנית להוראת קריאה וכתיבה לתלמידים קוראים:

קריאה

קריאת טקסטים ברמות שונות ובתחומים שונים.

פענוח מילים מורכבות ולא מוכרות.

שטף קריאה ברמת המשפט והטקסט.

עבודה עצמית כולל הבנת הוראות, מענה על שאלות, שאילת שאלות, ניסוח תשובות.

עבודה על טקסטים מתחומים שונים ומסוגות שונות - הפקת מידע מתוך הטקסט.

דגש על הבנת הנקרא ברמות שונות -
רמת הפשט: על מה/מי מדובר? מה נאמר עליו?
רמת הכותב: מה נאמר בין השורות? מה המסר של הכותב?
רמת הקורא: מה דעתו ומה תפיסתו לגבי הנאמר?

שימוש במילון להבהרת משמעות של מילים בטקסט.

כתיבה
כתיבת סיפור שיש בו אירוע מרכזי והתרחשויות אחדות.

דיווח על אירועים מהסביבה הקרובה שהתלמידים חוו, קראו או שמעו עליהם.

תיאור והסבר של תופעות בעקבות התבוננות או קריאה.

כתיבה של מילים שכיחות וממוקדות בכתיב נכון וכן הקפדה על כתיב נכון במילים הקשורות לנושא עכשווי נלמד.

כל זאת תוך הקפדה על כתיבה נכונה - כתב קריא, כיוונים, כתיבה בתוך שורה, כתיבה בין שולי העמוד.

כתיבה של טקסטים שונים לנמענים שונים ולמטרות שונות - ברכה, רשימה, מכתב, וכו'.

כללים לשיעורי קריאה כתיבה 3

על מי שרוצה להשתתף בשיעורים:

להתמיד ולהגיע לכל השיעורים.
להגיע לשיעור בזמן.
להביא את הציוד הנדרש (על פי הרשימה).
לבצע את המטלות בשיעור.
לבצע את המטלות בבית.
לעזור לסדר את הכיתה בסיום השיעור.
לבקש עזרה אם יש צורך.
לאכול לפני השיעור כי בשיעור לא אוכלים.
אפשר בהחלט להביא בקבוק מים לשיעור
כדאי לבוא עם סבלנות ומצב רוח טוב.
אשמח לקבל כל רעיון או הצעה שיש לכם להציע.

ציוד לשיעורי קריאה כתיבה 3:

מחברת 10 שורות. אם קונים "מחברת חכמה" לקנות "שורה לא מקווקוות". אם לא קונים מחברת חכמה חשוב שניתן יהיה לזהות את השורה המיועדת לכתיבה.
מחברת 10 שורות נוספת להכנת מילון - או למי שמעדיף אלפון בגודל מחברת.
קלמר ובו :
3 עפרונות 2HB משושים או משולשים (לא עגולים) איכותיים.
מחק
מחדד (רצוי "עם בית" - כלומר מקום לחידודים) .
עפרונות צבעוניים - חבילה של 6 צבעים מאיכות טובה.
מדגישונים ב-2 צבעים.
מקלון דבק.
מספריים (אם הילד שמאלי יש לקנות מספריים לשמאליים).BR> יש לסמן בשם את המחברת, הקלמר, וכלי הכתיבה.

רציונל ללימוד הוראת הקריאה בבית א-ב:

הקריאה והכתיבה הנן מיומנויות אשר מאפשרות לילד (ולאדם) עצמאות וחופש. הן כלי להבנת הסביבה והעולם, לביטוי, להנאה, והן מאפשרות לאדם חיבור עם העבר, ההווה והעתיד. עבור ילדים בגילאי כתות א-ב המעבר אל העולם האורייני מהווה מפתח להשתלבות בחברה והנה בסיס לחיברות ולחווית החיברות . בבואי ללמד תחום זה בגילאים אלו אני רואה בחוויות: בחווית החיברות ובחווית הלומד את עצמו מול העולם חוויות מעצבות, תפיסה זו משפיעה על דרך ועל קצב העבודה.

מטרות:

פיתוח מסוגלות להתמודדות עם טקסט ברמה המתאימה לאוריינות של הילד.
הקניית מיומנויות הקריאה והכתיבה בצורה ספיראלית מקבוצה 1 ועד 3.
פיתוח ועידוד האהבה לקריאה וכתיבה.
פיתוח תשתית של אוריינות לקראת הבנת הנקרא וכתיבה.
חוויה בונה של הדימוי העצמי לשיפור תהליך רכישת הקריאה.
קידום כל ילד על פי צרכיו אך תוך התחשבות בהתקדמות הקבוצה.









Graphics created by School Icons