בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


קריאה כתיבה 2
שנת הלימודים תשס"ט
מורה: תמר אלי-גרזון
גילאים מומלצים: כיתות א' - ב'
נוכחות: נוכחות חובה. בחרת - התחייבת

מספר שעורים: 3 מפגשים שבועיים.

רציונל להוראת הקריאה והכתיבה:
הקריאה והכתיבה הנן מיומנויות אשר מאפשרות לילד (ולאדם) עצמאות וחופש. הן כלי להבנת הסביבה והעולם, לביטוי, להנאה, והן מאפשרות לאדם חיבור עם העבר, ההווה והעתיד. עבור ילדים שנמצאים בראשית רכישת מיומנויות הקריאה והכתיבה המעבר אל העולם האורייני מהווה מפתח להשתלבות בחברה והנה בסיס לחיברות. בבואי ללמד תחום זה בגילאים הצעירים אני רואה בחוויות החיברות ובחווית הלומד את עצמו מול העולם חוויות מעצבות, תפיסה זו משפיעה על דרך העבודה ועל הקצב.

מטרות:

פיתוח מסוגלות להתמודדות עם טקסט ברמה המתאימה לאוריינות של הילד.

הקניית מיומנויות הקריאה והכתיבה בצורה ספיראלית.

פיתוח ועידוד האהבה לקריאה ולכתיבה.

פיתוח תשתית של אוריינות לקראת הבנת הנקרא וכתיבה.

חוויה בונה של הדימוי העצמי לשיפור תהליך רכישת הקריאה.

קידום כל ילד על פי צרכיו אך תוך התחשבות בהתקדמות הקבוצה.

תכנית לשיעור קריאה לתלמידים שהתחילו ללמוד קריאה וכתיבה:

נבדוק ונראה מה יודעים וזוכרים - יתכן שיהיה צורך להשלים אבני יסוד שלא נלמדו, לפי הצורך נחליט על מה לחזור להזכיר ומה יש להשלים.

נחזור על מה שצריך - לפי הצורך (אותיות, ניקוד, קריאת הברות, מילים, משפטים).נעבוד על קריאה שוטפת של מילים.

נקרא טקסטים חדשים כמו סיפור או טקסט מידע ונבין את פרוש המילים, את הרעיון המרכזי, את הקשר בין המילים או בין המשפטים, נסיק מסקנות מתוך הכתובׂ.

ראשית יערכו אבחונים על מנת לדעת מהו החומר בו הילד שולט ומה יש לחזק.

שנית יושלמו אבני יסוד שלא נלמדו או שלא נטמעו או נשכחו במהלך הקיץ, זאת ע"פ הצורך (עיצורים- אותיות, תנועות - ניקוד) לאחר מכן, יחוזקו הצירופים: הברות ומילים, שטף קריאה ברמת המילה והמשפט, חזרה לעבודה עם טקסטים, עבודה עצמית כולל הבנת הוראות, עבודה על טקסטים מתחומים שונים ומסוגות שונות.

תכנית לשיעור כתיבה לתלמידים שהתחילו ללמוד קריאה וכתיבה:

עיצוב הכתב - נקפיד על כתיבת אותיות הדפוס והכתב בצורה קריאה, בכיוון הנכון, נשים לב איך אנו בוחרים לכתוב: כתיבה בדפוס או בכתב.

נעבוד על כתיבה בכתב יד בכוונים הנכונים ובצורה מוקפדת כדי לאפשר כתיבה יעילה: כתב קריא, כתיבה ללא מאמץ מיותר, כתיבה זורמת.

כתיב - נתחיל ללמוד מתי כותבים עם אותיות באותו צליל (ריבוי נקבה - Xות ולא Xוט) מתי מוסיפים ה' שותקת (רק בסוף מילה) וכדומהׂ.
נלמד את הכוון הנכון לכתוב את האותיות, נלמד לכתוב בתוך השורה ובין שולי העמוד.

כתיבה -

כתיבה של משפטים, כתיבת סיפורים, כתיבת סיפור שיש בו אירוע מרכזי והתרחשויות אחדות. דיווח על אירועים מהסביבה הקרובה שהתלמידים חוו, קראו או שמעו עליו.

תיאור והסבר של תופעות בעקבות התבוננות או קריאה.

ציוד ראשוני:

בינתיים אין צורך בחוברות עבודה - קודם יש לבחור אם מעוניינים להצטרף לשיעור הזה. לאחר בחירת השיעור והתאמה לקבוצה, מתחילים בכל קבוצה את השנה עם החוברות הבאות:


מה ספרו לי הסיפורים והשירים? / תמר פיש נחשון חלק א'.

למרחקיםתכנית לפיתוח מיומנויות של מילוי הוראות חלק 1 בהוצאת מט"ח.

צלילים מספרים (חלק ב') שלכם מהשנה שעברה (גם אם סיימתם אותה).

בהמשך השנה יהיה צורך בחוברות נוספות.

מחברת 10 שורות - רצוי "מחברת חכמה", אם קונים "מחברת חכמה" לקנות "שורה לא מקווקוות". אם לא קונים מחברת חכמה חשוב שניתן יהיה לזהות את השורה המיועדת לכתיבה.

קלמר ובו :
3 עפרונות 2HB משושים או משולשים (ולא עגולים) איכותיים.

מחק.

מחדד (רצוי "עם בית" - כלומר מקום לחידודים).

עפרונות צבעוניים - חבילה של 6 צבעים מאיכות טובה.

מדגישונים ב-2 צבעים.

מקלון דבק.

מספריים (אם הילד שמאלי יש לקנות מספריים לשמאליים).

יש לסמן בשם את המחברת, הקלמר, וכלי הכתיבה (אפשר עם מדבקות לבנות קטנות עליהן כתוב שם התלמיד).

כללים לשיעורי קריאה - כתיבה 2:

על מי שרוצה להשתתף בשיעורים:


להתמיד ולהגיע לכל השיעורים.

להגיע לשיעור בזמן.

להביא את הציוד הנדרש (על פי הרשימה).

לבצע את המטלות בשיעור.

לבצע את המטלות בבית.

לעזור לסדר את הכיתה בסיום השיעור.

לבקש עזרה אם יש צורך.

לאכול לפני השיעור כי בשיעור לא אוכלים.

אפשר בהחלט להביא בקבוק מים לשיעור.

כדאי לבוא עם סבלנות ומצב רוח טוב.

אשמח לשמוע כל רעיון או הצעה שיש לכם להציע.










Graphics created by School Icons