בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש



דיווח משיעורי תנ"ך
מחוויותיו של מורה מחליף

14/6/03:

ביום ד' האחרון (11 יוני) הזדמנה לי חוויה מיוחדת אותה הייתי רוצה לחלוק עמכם, חברי וחברותי לקהילה.

בשעה 11:00 לערך, בעודי יושב בעמדת השומר, פנתה אלי רותי היימן והציע לי שנעשה החלפות. היא תשמור ואני אעביר שיעור תנ"ך לגדולים. מייד נעניתי לאתגר (טוב, בסדר, לאחר לחץ פיסי מתון) וכתוצאה מכך חוויתי את אחת החוויות המהנות והמשמעותיות יותר בחיי כחבר בקהילת בית-ספר דמוקרטי. אז ראשית, תודה לרותי שזיכתה אותי, ועכשיו לגוף המעשה.

זמן: יום ד', בערך שיעור רביעי (השיעור התארך, לפי דרישת הקהל).
מקום: חדר מדעים
האירוע: שיעור תנ"ך לגדולים.
נושא השיעור: המשך קורותיהם של שאול ודוד (שמואל א', פרק י"ט).

במהלך השיעור עלו הנושאים הבאים:
  1. האם דוד היה הומו, דו מיני או סטרייט?
  2. מי היה מלך יותר גדול - דוד או שלמה?
  3. הסגנון הספרותי המקצר של התנ"ך
    1. בהשוואה לאיליאדה והאודיסאה (אור הפגין שליטה מדהימה!).
    2. ומה אמרו על זה היה חכמי המשנה (רבי עקיבא היה דורש כל קוצו של יוד שבתורה).
  4. מה מספר המשקפיים שלי?
  5. מהם תרפים ומה הם עושים בביתו של יהודי מאמין?
  6. טכניקות בריחה בעזרת בובות וסולם בגדים (המרגלים, ההוביטים, אגדות שונות).
  7. האם שאול באמת איש רע שרוצה להרוג את דוד המסכן? ואולי שאול הוא הדמות הטרגית בסיפור? ואולי הוא מלך שהמנהיגות הרוחנית חותרת תחתיו העומד מול כח עולה, שאפילו ילדיו מצדדים בו?
  8. ניסוי מעשי - מהו המכשיר היעיל לציד ג'וקים?
    1. פטיש - לא.
    2. סנדל - כן.
  9. הגם שאול בנביאים?
להלן מספר אבחנות ומסקנות. אמנם אין לדברים תוקף סטטיסטי אבל כפי שהוכיח פיאז'ה, לפעמים ניתן להסיק תיאוריה פסיכולוגית/התנהגותית מוצלחת גם על סמך קבוצת מדגם יותר קטנה.
  1. לכל ילד סגנון לימוד משלו.
  2. לכל ילד סגנון הרעשה משלו.
  3. 1 ו-2 לא סותרים אחד את השני. רוב הילדים גם הרעישו וגם למדו.
  4. הילדים שלנו מאד אינטיליגנטים.
  5. הילדים שלנו מאד רוצים ללמוד.
  6. לילדים שלנו ידע נרחב ביותר, בתחומים שאפילו לא חלמנו עליהם.
  7. הילדים שלנו לומדים בבית-הספר, מפנימים את החומר הנלמד ומשתמשים בו בצורה נבונה למרות שאין להם שיעורים ועבודות.
והמסקנה:
החינוך הדמוקרטי עובד!


לסיכום, לכל המפקפקים, המתלבטים, הזקוקים לחיזוק או סתם רוצים לראות את החינוך הדמוקרטי בפעולה - הכנסו לכיתה והעבירו שיעור; שיעור אחד, בכל נושא שלא תבחרו ובלבד שיהיה מעניין. אין צורך באמצעים טכניים מסובכים או בהכנות מיוחדות. אהבה לנושא, סקרנות ופתיחות הם כל מה שנדרש. את השאר הילדים יביאו ואני בטוח שתצאו מחוזקים ברעיון הדמוקרטי, בנושא השיעור והכי חשוב - בילדים שלנו.

זכרו - מכל מלמדי השכלתי, ומתלמידי יותר מכולם.

שלכם,

יורם שמיר


לעדכונים מקורסים נוספים







Graphics created by School Icons


Noah's Ark image created by MHC