בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש



עדכונים מקורס שעשועי כימיה

10/9/02:

בשיעור הראשון דיברנו על חומצות ובסיסים. למדנו שלחומצה יש טעם חמוץ ולבסיס – מר. אבל לא בודקים ע"י טעימה כי זה יכול להיות מסוכן. למדנו גם איך לרחרח בעדינות, ולא לדחוף את האף לתוך חומרים שיכולים להיות מסריחים מאוד.
השתמשנו בתה כאינדיקטור ומצאנו שחומצה (לימון, חומץ) מבהירה אותו ואילו בסיס (אבקת אפיה, סודה לשתיה) מכהה אותו.
מצאנו גם שאם מערבבים כל מיני חומרים נוצרת תסיסה, אבל לא בדקנו מאיזה חומרים או למה יש תסיסה כזו.

בשיעור השני ערכנו תסיסה מבוקרת ע"י ערבוב סודה לשתיה, סבון כלים, מים, צבע מאכל (יוצר אפקט צבעוני מרהיב) וחומץ. היה פיצוץ!
(למי שרוצה לנסות בבית, על מגש: כף סודה לשתיה, כף סבון כלים, ¾ כוס מים, כמה טיפות צבע מאכל, לערבב היטב ולהוסיף ¼ כוס חומץ)
למדנו שבסיסים וחומצות מגיבים זה עם זה, ובמקרה הזה נוצר גז, דו תחמוצת הפחמן, שיחד עם הסבון יצר בועות.
אח"כ המסנו סודה לשתיה במים ומיששנו. הרגשנו שזה חלקלק וסבוני – ובאמת סבונים עשויים מבסיסים.
עם סבון אפשר לעשות הרבה דברים, שהחשוב בהם הוא . . . בועות סבון. בדקנו קצת איך מלח משפיע על הבועות ואיך גליצרין (בלי ניטרו) משפיע.
במסגרת השעור שאלו אותי:

1. האם יצרנו גז מסוכן? בעקבות השאלה הזו נלמד קצת על גזים – גזים באויר, גזים רעילים, מצבי צבירה.

2. למה חומצות או בסיסים יכולים לגרום לנזק לעור? גם את זה ננסה לחקור בהמשך.

תמרה.


לעדכונים מקורסים נוספים







Graphics created by School Icons