בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש



עדכונים מקורס היסטוריה

7/6/03:

שיעורי הסטוריה קיבלו תפנית מסוימת עם החזרה לאדמת הקודש:

את רומי עזבנו עם הרצחו של יוליוס קיסר בשנת 44 לפנה"ס, כשהיא נתונה בידיו הנאמנות של אוקטויאנוס, או כפי שהוא ידוע יותר בשמו הנוסף: אוגוסטוס, ששלט ברומי שנים רבות מאד, והביא את ה- Pax Romana (שלום רומאי), שהיתה תקופה של שגשוג ושלום ברחבי האימפריה הרומית.

הגענו לארץ הקודש בימיה הטובים: שיבת ציון שבאה עם הצהרת כורש על מתן רשות לגולי בבל לשוב לארץ אבותיהם (530 לפנה"ס). דיון שהתפתח בכיתה סביב הזהות היהודית, אילץ את המורה לצאת למסע חיפוש שורשים ביחד עם תלמידיה במוזיאון בית התפוצות (על הסיורים הלימודיים בהסטוריה דיווח נפרד).

יום השואה ויום העצמאות הביאו אותנו לעיסוקים צדדיים:

1. מלחמת העולם השניה רק מתוך השאלות: האם מלחמה כזו, יכולה לשוב ולפרוץ? האם התנהגות של העם הגרמני היתה יכולה לחזור על עצמה בקרב עמים אחרים? מה יכול להסביר את עלייתו של היטלר לשלטון בגרמניה? צפינו בסרט הנחשול - שעוסק בקלות עלייתו של פשיזם, דרך ניסוי שנעשה בארה"ב בשנות השבעים, ע"י מורה להיסטוריה שהביא את תלמידיו לראות עד כמה קל להפוך פרטים לקבוצה גזענית ופשיסטית. הסרט קשה לצפייה, למרות שאין בו שום תמונות זוועה. נסיונות לעניין ילדים נוספים בסרט, נכשלו. כמו כן נכחו כמה מהתלמידים בסיפורו האישי של ניצול שואה.

2. יום העצמאות נידון דרך השאלה האם היו צמתים היסטוריים שבהם היתה ההנהגה בישראל יכולה לנהוג אחרת, ומה היה קורה אילו.. האמנם מעטים מול רבים? האם יש סיכוי לשלום באזורינו? מפאת קוצר היריעה והזמן, עסקנו בשאלות אלו רק על קצה המזלג.

עסקנו בעלייתו של אלכסנדר מוקדון לשלטון, (336-323 לפנה"ס), בחנו לעומק כמה מהקרבות היותר מפורסמים שלו: הקרב מול מיצרי הבוספורוס, שם הובס ציו של המלך דריוש ה- III, הקרב על נהר הגרניקוס, שם הובס צבאו של אותו דריוש לראשונה, והקרב באיסוס, שם ניגף אותו מלך (המלך שלא למד היסטוריה) בטקטיקה שלישית של אלכסנדר. עסקנו לעומק גם בקרב של אלכסנדר מוקדון בעיר צור. במהלך הסיורים הלימודיים (ר' סיורים לימודיים בהסטוריה) למדנו על השלטון הזר בישראל לאחר מות אלכסנדר, המאבקים בין בית תלמי, לבית סלווקוס על השליטה בארץ ישראל, עלייתו של הורדוס לאחר המריבות בתוך בית החשמונאים, ונגענו בסיבה העגומה לכיבוש הארץ ע"י הרומאים (ע"י פומפיוס בשנת 63 לפנה"ס) וחורבן בית המקדש (ריב על השלטון בין האחים אריסטובלוס ויוחנן הורקנוס).

עד סוף השנה אני מקווה שנספיק לדון בשלטון החשמונאים ואח"כ השלטון הרומאי בהרחבה.

זה באשר לתוכן, ובאשר לצורה: נוספה תלמידה לשיעורי הסטוריה, ואנו כעת שבעה ילדים ומורה. השיעורים מאד דינמיים, הילדים מגלים עניין רב בנעשה, ובקיאות מרשימה. במידת האפשר מוצגים תמונות, מפות ואנו עושים גם היקשים למושגים נוספים ולעיתים מזכירים גם תקופות אחרות, מאוחרות יותר. למדנו מהי אדמה חרוכה, סוללת עפר, כלי הנשק של התקופה, מערכי הקרב. מבצבצת לה פוליטיקה בת זמננו בשיעורים (כיבושים, איזורי השפעה, אמפריות ועוד.) … והמורה נהנית ולומדת.

יהודית


לעדכונים מקורסים נוספים







Graphics created by School Icons