בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש



פעילות אוריינית בבית השכבה הצעירה

12/4/03:

עם סיומו של השליש השני של שנת הלימודים, רצינו לספר לכם קצת על הפעילות האוריינית בבית השכבה הצעירה. במשך כל השנה אנו משלבים בכל עשייה שלנו אלמנטים של כתיבה וקריאה ומעודדים את הילדים לכתוב. באופן זה אנו מאמינים משתלבת עבודת החונכות עם לימוד הקריאה והכתיבה, מתוך ראיה שהעיסוק בכתיבה ובקריאה יש לו קשר ישיר וקוהרנטי לחיי הילדים.

רק לדוגמה, השבוע כתב עידו יחד עם דנה שלט (לראשונה בחייו) שמזמין את ילדי הבית להשתתף בהצגה לפסח. נעם כ ואהוד עסקו בחונכות בקריאת שלטים ומודעות תוך טיול בכפר. כמו כן עסקנו השבוע בהכנת פלקטים סביב חג פסח, סיפרנו את סיפור יציאת מצרים, פיסלנו בחימר וציירנו סצינות מהסיפור וליד כל יצירה כתבנו מה מתרחש בה. אלו רק דוגמאות מפעילות שאנו עוסקים בה כל השנה, מתוך רצון לקרב ולגרות את הילדים לקריאה וכתיבה.

מי שנכנס לבית, בעיקר בתחילת יום או בסופו, כאשר ביתנו הקט פחות הומה ומלא פעילות, יכול לראות על הקירות שלטים ופלקטים שמה שמאפיין אותם, להבדיל מבית הספר הרגיל, זה שהם באופן מובהק נוצרו ע"י הילדים מתוך עולמם ומשחקיהם, כך שאפשר למצוא בהם הרבה שמחה וצבע.

לפעמים הפעילות מתחילה מהחונכים - מספיק שיום אחד נגזור תמונות ממגזינים ונכתוב עליהם דברים מצחיקים כך שבמרוצת השבוע יבחרו חלק מהילדים להמשיך בפעילות זו מיוזמתם. ולפעמים הפעילות האוריינית מתחילה מהילדים וממשחקיהם, למשל: האם שמעתם על גנבי האות ג'?

מאפיין מעניין של הכתיבה בבית הוא החופש של הילדים לבטא את עצמם וליצור בלי מעצורים ותחושת הבושה של: "אולי אני כותב עם תעויוט?"
ואיך מתוך העשייה והסקרנות, ילדים שרק השנה החלו לכתוב משכללים את כתיבתם - מכתב סימנים-לכתב ראי-לכתיבה בעברית.

מזה כמה חודשים, מתכתבת דנה עם הילדים במחברות קשר. הילדים כותבים לדנה במחברת על דברים שמעסיקים אותם או כותבים משהו אישי ודנה עונה להם.
חלק מהילדים אף כתבו ספור בעצמם ואנחנו התרגשנו לקרוא אותו ולסייע בעריכתו.

בבית יש לוח "תודה" בו אנו מודים בכתב למי שתרם או עשה משהו לטובת כולנו. את שיעורי הספרות אנו משתדלים להציג בבית באמצעות פלקט עם הסיפור שעבדנו עליו והשאלות ששאלנו לגביו, וכן דברים שהילדים כתבו בשיעור.

באופן שוטף אנו מכינים תפזורות משעשעות ופלקטים של משחקי מילים, והילדים החלו דרך זה לעסוק בחריזה ובמשחקי מילים. כמובן שאנחנו מקריאים בבית סיפורים או לומדים מספר, למשל מ"ספר השאלות והתשובות הגדול" שהביא לנו עידן. מה שיותר מקסים זה שהילדים מקריאים לנו סיפור, או מקריאים זה לזה סיפור. למשל לפני כמה ימים, ענבר שמ הקריאה לעידו ונועם ר בדיחות מתוך "ספר הפילים השלם".

הגירוי האורייני תמיד מוצא לו עין רואה ואוזן קשבת מהסיבה הפשוטה שילדים מטבעם סקרנים ואוהבים ללמוד.

בתחילת השנה, חשבנו שנעבוד באופן פרטני ודידקטי עם הילדים על קריאה וכתיבה. מדי פעם ועם חלק מהילדים אנו יושבים על חוברות לימוד שהם מביאים מהבית. כיוון שרוב השבוע נמצא רק אחד מאתנו עם 24 ילדי הבית, קשה לנו להתפנות לעבודה לימודית פרטנית. אנו מקווים שכאשר יצטרף (בע"ה וועדת צוות) חונך לבית הספר, יהיה לנו יום נוסף בו נעבוד יחד בבית, וכך יהיה לנו יותר זמן לכל ילד ויותר אפשרות ללימוד מסוג זה.

ואי אפשר לסיים, מבלי לציין את תרומתה הגדולה של רחל בהקניית ראשית הקריאה והכתיבה לילדי השכבה הצעירה שמשתתפים בשיעורים שלה. תודה!


אז חג שמח וחופשה נעימה לכולנו.

שלכם דנה ואהוד.

לעדכונים מקורסים נוספים







Graphics created by School Icons