בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


דיווח משיעורי חשבון

31/12/02:

שלום לכולם!!!

חשבון ומתמטיקה:

לימודי החשבון והמתמטיקה מפתחים ודורשים שלוש יכולות שונות. הראשונה - היכולת האריתמטית, שמתבטאת בין השאר בעיסוק במספרים וזריזות בחישוב. השניה - היכולת הלוגית, הכוללת את היכולת לפתור בעיות, לבצע ניתוח של בעיה, שימוש בידע קיים לפתרונות חדשים ועוד. השלישית קשורה לתפיסה מרחבית ועוסקים בה בהנדסה ובגיאומטריה.

העיסוק המתמטי לשמו מהווה הנאה לחלק מהאנשים. חיפוש החוקיות, הסדר, העולם המנותק מכל אילוץ, יכולים בהחלט לרגש אנשים מסוימים. אבל, כמו שאר המקצועות, הוא חביב רק על חלק מהתלמידים. המתמטיקה מהווה גם כלי שימושי בחיים. ניתן ללמוד וללמד אותה מתוך הקשרים לחיים ורלוונטיות. בדרך הזאת הדגש לא יהיה על מילוי חוברות ופורמליות של חישובים אלא על פתרון בעיות (לדוגמה - חישוב ממוצע הסלים של כוכבי מכבי ת"א, הפיכת מתכון המיועד ל-2 אנשים למתכון ל-5 אנשים...).

בדרך כלל נהוג ללמד בבית הספר את נושאי הלימוד במתמטיקה שלב אחר שלב. 4 פעולות חשבון, מבנה עשרוני, מספרים שלילים, שברים, שברים עשרוניים, ממוצע, משוואות.. . הקושי עם שיטה זו הוא אי חשיפת הילדים למושגים לאורך השנים. דעתי היא שזריעת זרעים של הבנת המושגים לאורך כל השנים יכולה לתרום להפנמתם ולהבנת המכלול. ניתן לעסוק במספרים שליליים, שברים, פרופורציה, משוואות, הסתברות ועוד החל מרמה א.

ומה קורה אצלנו?

ברמות א-ג: היעד המרכזי הוא יצירת הנאה מהלימוד, הקניית ביטחון והכרות עם נושאים מגוונים.

ברמה ד: המטרות והיעדים שונים. מטרה אחת היא להתיישר עם החומר של משרד החינוך. מטרה שניה היא להקנות ביטחון ויכולות אריתמטיות. בין השאר, מטרה זו פוזלת לסביבה. המטרה היא ליצור ביטחון במה שנחשב יכולת מתמטית, דוגמת לוח הכפל. יכולות אריתמטיות חשובות להנאה והבנה של המתמטיקה וחשובות ליכולת לפתור מבחנים. בסיירת (רמה ד) הילדים פותרים עשרות תרגילים. התחלנו לבצע מבחנים עצמיים. המבחנים מבוצעים לפי נושאים. במבחנים נמדדת כמות התרגילים שהנבחן פותר ביחידת זמן. כל ילד מבצע מעקב אחר ההתקדמות האישית שלו. רק הוא יודע כמה תרגילים פתר. החומר במבחנים חוזר ויחזור על עצמו, כך שכל אחד יכול למדוד את ההתקדמות האישית שלו.

ברמה ה: ברמה ה שינינו את הסדר המקובל במשרד החינוך. דילגנו על כניסה לעומק בנושא שברים ואנחנו לומדים משוואות עם נעלם אחד, שני נעלמים ופתרון בעיות באמצעות משוואות. השתמשנו בדימוי של מאזניים להבנת מושג המשוואה ואילו פעולות ניתן לבצע עליה. תוך כדי פתרון המשוואות נזקקנו להבנת השימוש במשתנים להצגת חוקים אלגבריים.

במה ניתן לעזור?

רעיונות מכל סוג שהוא יתקבלו בברכה. נושאים מעניינים, שיטות, בעיות, אמצעי המחשה...

מתנדב\ת לעזרה טכנית-אומנותית בהכנת משחקים ואמצעי המחשה.

ובעיה לסיום:

בשעשועון טלביזיוני ישנם שלושה וילונות. מאחורי אחד מהם מסתתר פרס. בחרתם וילון כלשהו (נניח לדוגמה וילון א) המנחה מגלה לכם וילון אחר (נניח וילון ב) שמאחריו אין פרס. מותר לכם כעת לשנות את הבחירה. מהי האסטרטגיה הנכונה שתגדיל את הסיכוי לזכות?
1- להישאר בבחירה הראשונה (וילון א)
2- להחליף את הבחירה (בדוגמה שלנו וילון ג)
3- לא משנה הסיכוי הוא 50% לכל אחד מהוילונות שעדין מכוסים (בדוגמה שלנו וילונות א ו-ג)

שנה לועזית טובה,

עמי.

לעדכונים מקורסים נוספים







Graphics created by School Icons