בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


דיווח משיעורי חשבון

5/1/03:

שלום לכולם!!!

חם מהתנור:

היום היה לי כיף בשעורי חשבון. השיעור הראשון היה של רמה ג . התחלנו לרשום את כל הנושאים שאנחנו (הילדים) מכירים בחשבון. רשמנו חיבור, חיסור, כפל, חילוק, מספרים שלילים, שברים, שברים עשרונים, חזקות, עצרת, מספרים ראשוניים, שברים עשרוניים, אחוזים. בררנו מה אומר כל נושא.

אח"כ ציירתי ציר אנכי של טמפרטורות. ענבר גילתה לנו שהיום יש 19 מעלות. התחלנו לרדת במעלות. קרוב לאפס היה לנו קר מאוד. הטמפרטורות המשיכו לצלול עם ציר המספרים שלנו, והתחלנו לקפוא. אחרי שלמדנו לעלות ולרדת בציר (חיבור וחיסור עם מספרים שלילים) הילדים החלו לשלוט על התרמוסטט. לרגע עברנו לשיעור דרמה, אנשי קרח קפצו מהשולחן והתנפצו לרסיסים, חלקם פשוט נמסו. הסברתי להם על ה"אפס המוחלט" הטמפרטורה הכי קרה ביקום שערכה 273- מעלות. אם מישהו יודע למה יש מגבלה על הקור או איך חישבו הגבול, נשמח אם יעשיר אותנו.

אחרי שנרגענו פתרנו את הבעיה הבאה: שני ילדים חילקו את הקלפים שלהם ביחס של 2:3. היו להם ביחד 20 קלפים. כמה קלפים קיבל כל אחד? בכיכובו של יונתן הגענו לתשובה שהיא 8 ו-12. שמחנו לגלות שאם מחלקים את הכמות של שניהם ב-4, מגיעים חזרה ליחס. הבעיה הבאה הייתה יחס של 4:3 ו-70 קלפים. הפתרון הגיע מהר, סימן שהעיקרון התחיל להיות מובן. על הלוח במשרד תלויה התוכנית האדריכלית של בית הספר שהכינה מיכל שדה. הסתכלנו על התוכנית. יונתן אמר שבית הספר יותר קטן אפילו מהיד שלו. זה היה משפט נהדר להתחיל להבין מה זה ק.נ.מ. הבנו מה זה קנה מידה ומה הוא מבטא. בעזרת התוכנית וקנה המידה חישבנו את שטח בית הספר. הידעתם כי שטח נמדד ביחידות של ריבוע? ממ"ר סמ"ר.

הבעיה להיום:

השעור הבא היה של רמה ה. עבדנו על הבעיה הבאה:

זוג ארנבות מתחיל לרבות חודש מיום היוולדו. משך ההריון הוא חודש. בכל הריון נולד זוג ארנבות חדש.
קיבלנו זוג ארנבות שרק נולד. כמה זוגות של ארנבות יהיו לנו אחרי 12 חודשים?
חברי קהילה שאוהבים אתגרים, מוזמנים לפתור ולשלוח לי את התשובה.

הילדים בשיעור עבדו בשתי בקבוצות. הם ניגשו בנחישות למשימה ויצגו את הבעיה בשתי דרכים יפות. כל הכבוד לסתיו שיצאה לפני סוף השיעור כדי לא לשמוע את התשובה ולהמשיך את הפתרון בבית.

מקום שאפשר לטעות בו:

רמה ד עובדת יפה. בניגוד לרמות האחרות הם מתרגלים את החומר הכי יבש במטרה להגיע למיומנות. בקבוצה קיימת תחרות לא בריאה, רברבנות והבעת זלזול במי שטועה או עובד יותר לאט. הודעתי להם בצורה חד משמעית שמי שיפגין ולו שמץ מהנ"ל יועף מהקורס. הכתה תהיה מקום בטוח שניתן להתנסות ולטעות בו. הורים אנא העבירו שוב את המסר לילדכם.

תשובות לשתי הבעיות (בעיית הוילונות והבעיה החדשה) יפורסמו בהמשך.

שבוע טוב. עמי.

לעדכונים מקורסים נוספים







Graphics created by School Icons