בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש



עדכונים מקורס קריאה חוויתית

5/5/03:

שלום לכולם,

סיימנו בטרם החופש את מחצית פו הדב. זה לא היה קל אבל היה משכיל מאוד. שני ילדים הצטרפו כחברים מן המניין לקבוצה במהלך השליש הקודם והתקבלו בברכה על ידי חבריה. אחד מהם גם התאהב בספר ופצח בתנופת למידה בבית לשיפור יכולות הקריאה והכתיבה שלו, וזו בשורה משמחת. לאחר החופש הצטרף אלינו ילד נוסף וגם הוא התקבל בשמחה רבה.

החזרה לספר אחרי החופש הביאה עמה הפתעות רבות. קודם כל התברר גם לי וגם לילדים, שלמרות הקושי הגדול להכנס לעולמו המילולי והמטפורי של הספר (קושי שכבר כמעט ייאש חלק מהמשתתפים) הצלחנו להתגבר על משוכה זו. הסיפור הראשון שהתחלנו לקרוא, העוסק ביום הולדתו של החמור איה הבודד, הצחיק וריגש את הקבוצה. באופן כמעט מידי עורר העיסוק בנטייתו של איה להעביר מסרים סמויים על רצונותיו לשיחה עירנית בנושא (מי מאיתנו לא משתוקק לדברים שאיננו מעז לבטאם באופן גלוי והוא מקווה שהם יובנו גם ללא צורך בהסברים...) כל המשתתפים השתוקקו לספר על מקרים בהם ניסו לשדר באופן עקיף רצונות ומסרים עקיפים לחברים/הורים.

במהלך הקריאה שהתגלתה כמאוד מאוד אקטיבית - גיליתי שחברי הקבוצה הפנימו את העובדה שלמעשה כל גיבורי פו הדב משקפים חברת ילדים - עצובים ושמחים, בודדים וחברותיים, יהירים ושוטים. אחת הילדות סיפרה על ילדה יהירה בבית סיפרה הקודם שכמו ינשוף חשבה שהיא יודעת הכל אבל למעשה לא ידעה דבר. פו הדב שאין לו מוח של "גדולים" אבל הוא מבין את הדברים החשובים הרבה יותר טוב מהם - הזכיר להרבה ילדים בקבוצה את עצמם - וכך גם חזריר הקטן והפחדן שרוצה להיות אמיץ ואיה הבודד שרוצה חברים אבל לא יודע איך לקרב אותם אליו וכן הלאה וכן הלאה.

למי מכם שאינו בקיא, חשוב לציין שמדובר בספר עם שפה מאוד עשירה וגבוהה וגם שפע מאמרים מוסגרים. העובדה שקבוצה של ילדים צעירים הצליחו לרדת במאמץ לסוף דעתו של א. א. מילן, לא רק ברמה הפשטנית של הסיפור אלא גם בעומק האמירה, הינה מאירת עיניים ובהחלט מרמזת על כך שאל לנו להקל ראש ביכולות של ילדינו ואף לא לחשוש מלעודד אותם לדרוש מעצמם התמודדות עם נושאים וחומרים לא קלים.

החל מהשיעור הבא נחזור למסורת "פתיחת השערים" ונכיר את החיות השונות בהם עושה א. א. מילן שימוש בסיפרו. גם עבורי הדבר דורש למידה כי - מה לעשות - בעיניני בע"ח אני מה זה חלשה - בכל אופן אני מאמינה שנשלים את הספר עד סוף השנה וגם נוכל לקיים את המשחק המתוכנן של צופן המילים שאנו ממציאים.

חג שמח לכולם,

דלית


לעדכונים מקורסים נוספים







Graphics created by School Icons