בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש



סיפורי הצלחה של בית הספר


האופן שבו פועל בית הספר עוזר לילדים לרכוש בטחון בעצמם וביכולותיהם הלימודיות, החברתיות והרגשיות.

בין הדרכים להשגת מטרות אלה ניתן למנות:
דיבור עם הילדים "בגובה העיניים" וללא כל אלימות מילולית
עידוד פעילות בתחומים האהובים על הילד, המובילה לצבירת חוויות הצלחה
חונך אישי מצוות בית הספר לכל תלמיד
השתתפות הילדים בקבלת ההחלטות בבית הספר והפעלתו (דרך השתתפות בפרלמנט והועדות)
עידוד יוזמות של הילדים

בית הספר אינו מתייג את התלמידים לפי יכולותיהם והישגיהם. הוא מעודד כל תלמיד למצוא את התחומים בהם הוא מצטיין. התוצאה היא שכל תלמיד צובר הצלחות אישיות וכולם נחשבים למצליחים.

מרבית הילדים שהגיעו אלינו מבתי ספר אחרים, הגיעו עם רמה כזאת או אחרת של פחד ממבוגרים. כאשר מבוגר פנה אליהם בשאלה, הגיבו לעתים קרובות ב"לא עשיתי כלום", המשקף את תחושתם האינסטינקטיבית שמאשימים אותם בדבר כלשהו. יחסם למבוגרים היה חשדני.
כבר תוך תקופה קצרה, ניכר בכל אחד מהם שינוי ניכר. הביטחון שלהם בחברת המבוגרים השתנה באופן גורף. הוריהם העידו שביטחונם העצמי של הילדים השתפר במידה מפתיעה ושהם הרבה יותר מאושרים.

תלמידים שצברו בבית הספר חוויות של הצלחה בתחומים החזקים שלהם, קיבלו אומץ, עם הזמן, לפנות לעסוק גם בתחומים שיותר קשים להם. באופן זה, היו יכולים עם הזמן לחוות הצלחה גם בתחומים שקודם חששו מהם.

חלק ניכר מן התלמידים בבית הספר אובחנו כסובלים מליקויי למידה שונים (בדרך כלל בבתי הספר הקודמים). אלו תלמידים המתקשים להשתלב בבתי ספר רגילים. לעתים מופיעה אצלם בעקבות זאת גם בעיית התנהגות. בית הספר שלנו מאפשר להם, כמו לכל תלמיד אחר, ללמוד בקצב ובזמנים המתאימים לו, וכך להשיג את ההתקדמות הטובה ביותר בהתאם ליכולותיו. תלמידים שבתי הספר הקודמים כבר התייאשו מהם, התגלו כבעלי יכולות מרשימות.

הגיעו אלינו ילדים שסבלו מהתקפי זעם, שקשה היה לבתי הספר הקודמים שלהם להתמודד איתם. במקרים רבים הגורם לכך היו בעיות למידה, שלא ניתן להן מענה הולם. לאחר ההתאקלמות בבית הספר שלנו, הם התגלו כמבריקים בתחומים שונים. הם מצאו תחומי הצלחה משל עצמם ועם הזמן נעלמו התקפי הזעם.

הגיע אלינו גם ילד שלמד קריאה וכתיבה בבית ספר אחר ונעצר. שיטות האבחון המקובלות לא הצליחו להצביע על המקור לבעיה. להבנת בית הספר שלנו הסיבה לקשיים שלו היתה רגשית - הצטברות של חוויות כישלון, בתוספת לחץ מכיוון המורים. השהות בבית הספר שלנו בחברת מורים המתייחסים אליו באהבה וחום, מדברים אליו "בגובה העיניים" ואינם מפעילים לחץ להישגים, גרמו עם הזמן להתפוגגות המחסום הרגשי. כיום אותו ילד מתבטא היטב, גם בכתב וגם בע"פ.

ראוי לציין כי באופן גורף חל שיפור אצל כל הילדים הסובלים מהפרעות כלשהן במהלך ההתפתחותי התקין. ילדים שבהגיעם אילנו, לא קראו וכתבו, לא העיזו ליצור קשר עם ילדים, סרבו להיכנס לשיעורים בגלל חרדה, פחד או דימוי עצמי נמוך, גילו התנהגות מסתגרת או אימפולסיבית וקשיים בבקרה ושליטה בדחפים, נמצאים בתהליך של שיפור משמעותי.

בית הספר מעודד יוזמות של ילדים. זאת עוד דרך לאפשר להם לשפר את יכולותיהם וביטחונם. בין יוזמות הילדים הבוגרים יותר, היתה להיות חונכים של ילדים בגיל הגן. בית הספר אפשר וסייע לילדים לקדם את הנושא ועזר להתמודד עם השאלות שעלו במהלך החונכות. החונכות עזרה לילדים הבוגרים להתמודד עם בעיות חברתיות ובעיות של ערך עצמי. התוצאה היתה הפחתה משמעותית של בעיות התנהגות מהן סבלו קודם אותם ילדים.

הגיעו אלינו גם ילדים שהיו מנודים מבחינה חברתית בבתי הספר הקודמים שלהם. הם היו רגילים להיות בשוליים החברתיים. בבית הספר שלנו הם חוו עידוד מן הסביבה. הלגיטימציה שנותן בית הספר לתחומי עיסוק לא שגרתיים, נתנה להם הזדמנות למצוא תחומים בהם יש להם יכולותיהם מרשימות, להפגין אותן בפני חבריהם ולזכות בהערכתם. גם הסיוע בהתמודדות הרגשית שניתן להם על ידי החונכים האישיים שלהם, עזר להם להתרגל לשינוי במעמדם החברתי.
ככלל, מכיוון שהלמידה בבית ספרנו היא רב גילית, טווח האפשרויות החברתיות של הילדים גדל באופן ניכר. הם יכולים למצוא להם את הסביבה החברתית הנוחה להם, ללא הגבלה של גיל או כיתת לימוד.
התוצאה היא שכל אחד מילדים אלו מצא את קבוצת החברים שלו. אין אצלנו ילדים מנודים.
לפי עדות הורי הילדים שסבלו מנידוי בבתי הספר הקודמים, הם הפכו לשמחים ובטוחים, נהנים מקשרים חברתיים מוצלחים וזוכים ליחס טוב מן הסובבים אותם.

בבית ספרנו לומדים גם מספר ילדים מחוננים. גם זאת אוכלוסייה בעלת צרכים ייחודיים, שבתי הספר הלא-דמוקרטיים בדרך כלל אינם ערוכים לתת לה מענה. בבית הספר שלנו, היכולת לקבוע את אופן וקצב הלימוד מאפשרת להם להתקדם עוד ועוד בתחומים המעניינים אותם. צוות בית הספר והחונכים האישיים עוזרים להם להתקדם בלימוד עצמאי. זה לא קורה במסגרת מיוחדת, יום בשבוע. זה קורה כחלק מן הלמידה הרגילה בבית הספר.

וקיימים אצלנו כמובן גם תלמידים הנחשבים בבתי ספר לא-דמוקרטיים לנורמטיביים.

למעשה, ההנחה הבסיסית של בית הספר שלנו היא שכל ילד הוא מקרה מיוחד עם צרכים ייחודיים משלו. לכן מאפשר בית הספר לכל תלמיד לבחור את דרכי וקצב הלימוד שלו, ולעסוק בפעילויות נוספות לפי בחירתו ויוזמתו. התוצאה היא שהתלמידים ממצים טוב יותר את יכולותיהם, תוך צבירת חוויות הצלחה, הנותנות להם את הביטחון להמשיך ולהתקדם, ללא צורך בהפעלת לחץ מצד המבוגרים.

גישה זאת מסייעת לילד להרגיש מאושר ולנצל טוב יותר את יכולותיו הלימודיות.

כל אוכלוסיות התלמידים שהוזכרו כאן לומדות יחד. אותה שיטה מתאימה גם לאיטיים והחלשים, וגם למחוננים. אין כאן תיוג לתלמידים (חלש, חזק וכדומה) ואין חלוקה לקבוצות לפי רמות (כדוגמת הקבצות). הקבוצה ההטרוגנית לומדת יחד, כאשר כל אחד תורם מיכולותיו ומקבל לפי יכולותיו. כל אחד זוכה להצלחות שלו, וכולם אצלנו נחשבים מצליחים!







Graphics created by School Icons


Woman with Trophy image created by Animation Factory