בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש



עדכונים מקורס קריאה וכתיבה למתחילים

27/11/03:

להורי תלמידי "ראשית קריאה" שלום,

שיעורי "ראשית קריאה" מתקיימים פעם אחת בשבוע, בימי רביעי לפי החלוקה הבאה:
קבוצת ילדי הגן, בעזרתה האדיבה של חדוה
שתי קבוצות של ילדי כיתה א'

החלוקה מאפשרת לי עבודה נוחה ויעילה יותר עם הילדים לפי רמות הלימוד.

קבוצת הגן:
אנו עובדים עדיין על אותיות הא-ב , והשמעת צליל האות בתוך מלה לפי התנועה (הניקוד).
בשיעור הקודם חילקתי לילדים חוברת א-ב עם ציור ליד כל אות. הילדים התבקשו לצבוע את הציור ולקרוא את האותיות לא לפי הסדר.
בסיום כל שיעור אנו משחקים במשחק האותיות, או בכל משחק אחר הקשור לאותיות והיגוין.
בשיעור האחרון עסקנו בהכרת הצבעים - שחור, כחול, התעכבנו על הרכב המלה, קריאה וכתיבה של המלה. בשיעור הבא נמשיך את הכרת הצבעים.

לסיכום: הילדים מתמידים להופיע לשיעורים שלי, מגלים ענין ואני מקווה שנהנים. אני אישית נהניתי היום לראות את הילדים מחזיקים את הקלסר בידיהם הקטנות לאות: "הנה הבאנו היום את שביקשת". זו הרגשה טובה המעידה על מוכנות ללמוד. וכמובן עם ילדים כאלה יש רצון עז לנתינה בכיף.
השיעורים מתקיימים ללא כפיה, עם חופש גמור להתבטא, ללא מעצורים ופחדים, ואם בא לנו לשיר באמצע שיעור נשיר בכיף. כמובן שאני מציבה את הגבול וחזרה למסלול הלימודים.

קבוצה א'1:
אנו עובדים עם חוברת "ליטף" בנוסף לדפי עבודה שאני מכינה בבית. הילדים קוראים וכותבים לפי התנועות שלמדו עד כה: קמץ, פתח, חיריק וקובוץ. רובם יודעים לקרוא את כל האותיות, אך יש לעבוד על התנועות . (הניקוד)
גם קבוצה זו מגלה מוטיבציה ללמוד ורואים זאת בחיוך הרחב שאני מקבלת עם היכנסי לכתה.
בעתיד הקרוב אני מתכוונת לעבור ללימוד האותיות הסופיות ובתום לימוד כל האותיות והיגוין נעבור ללימוד אותיות הכתב.
בסוף השיעור, אם נותר זמן, אנו עובדים על דפי עבודה שאני מכינה כמו תפזורת, משחק "בינגו" לאיתור האותיות וכו'.
מתגובת הילדים הגעתי למסקנה שהם לא אוהבים תחרות מנצחים ומנוצחים לכן אשתדל להמנע ממשחקי תחרות.

קבוצה א'2:
אנו עובדים עם דפי עבודה שאני מכינה בבית. פירוק מלה להברות והקפת ההברה לפי הצליל המתבקש. כמו כן אנו משחקים בתפזורת בשינוי קל, במקום לאתר את האותיות אנו מאתרים את המלה המופיעה בתחתית דף התפזורת.
גם עם כתה זו אנו עובדים עם חוברת "ליטף". הילדים קוראים טוב מהחוברת, ונראה שיש כבר מוכנות לעבור ללימוד אותיות בכתב. לשם כך הילדים קבלו חוברת של כל אותיות הדפוס כשלצידן האות בכתב. האותיות הן חלולות כך שניתן לצבוע אותן ולעבור על האות בכתב לשם שינונן.
יש לעבוד על התנועות (ניקוד) בתוך מלה. עד עתה למדנו את ה"חיריק", "הקמץ" וה"שורוק-קובוץ". ולפנינו עוד עבודה מרובה.

אני מאחלת לכל הילדים שנה פוריה ומהנה והסיסמה היא "והעיקר לא לפחד כלל".

כל טוב לכולם

רחל נוביק.


לעדכונים מקורסים נוספים







Graphics created by School Icons