בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש



דיווח מסדנת אומנות

10/11/04:

לצערי הגדול מאוד או אפשר גם לשמחתי, הסתבר שילדי השיעור עמוסים בשיעורים והם לא יכולים להשלים שעות סדנה ביום שלישי. עוד הסתבר שמטלות לבית לא עובדות מי יודע מה במחוזותינו.
לכן קרה שהשיעור מדו מימד לתלת מימד ובחזרה, הפך לשיעור הגות באמנות.
אנחנו דנים ומנתחים מושגים בשפת האמנות תוך התבוננות בספרים וניתוח יצירות של אמנים.
בהמשך אני מקווה שהמשתתפים יציגו את יצירותיהם, נגיב וננתח אותן בכלים שנרכוש.
בינתיים אני רוצה לשתף במעט מהשיחות שהתנהלו בשיעור.

באחד מהשיעורים דנו בפרשנות ואמנות.

א.: לא נידרש מומחה כדי לפרשן יצירת אמנות או טקסט. כל אחד יכול, אבל למומחה יש יותר הבנה ויותר יכולת לפרשן בצורה מדויקת.

ש.: כל אחד יכול לפרש יצירת אמנות אבל כל אחד יפרש שונה - אין פרוש אחד לדבר כלשהו.

ס.: אמנות היא שפה שאין בה יסודות שמחייבים.

ש.: אמנות היא שפה אבל לא ממש שפה, אין בה ממש עקרונות כמו בשפה מילולית. כל אמן עושה מה שהוא מרגיש שזה אמנות ובכל זאת יש שפה משותפת.

א.: יש קבוצות או פרשנים שמפרשים את האמנות- כגון צבע שמביע רגש מסויים, צורות שמביעות רגש. רוב הפרשנויות מנסות לפרשן את ההרגשה של האומן או מה האמן ניסה להגיד מבחינת מסר.

נ.: זה מוגבל על ידי שיש שם משהו. אפשר ליצור ריק אבל להחשיב את מה שמסביב.

א.: האם בסופו של דבר המפרש מפרש את הציור שמפרש את המציאות?

ה.: ברוב הפעמים האמן עושה שינוי במציאות כך שהפרשן שמפרש את האמנות מבין את נמציאות דרך האמן.
האמן אינו מעתיק את המציאות אלא מפרש אותה.

א.: בעצם פרשנים שונים יכולים לפרש באופן שונה יצירת אמנות שבעצמה היא פרשנות. וכולן לגיטימיות ואפשר גם לפרשן פרשנות. את הפרשן הראשון יפרשן הפרשן השני.

בהזדמנות אחרת דיברנו על דימוי ועל תפיסת החלל.
התבוננו בספרים על יוצרים שונים. רנה מגריט, פבלו פיקאסו, סלבדור דאלי, אל גרקו, מיכאל אנג'לו.
המשימה הייתה למצוא לפחות דימוי אחד שניתן לראותו חוזר או מוביל ביצירות של כל אחד מהאמנים.
קראנו הגדרה קצרה של המושג דימוי והתקשינו להבין.

דימוי, רעיון, מושג, מוצג, תמונה פנימית....

ה. שאל: "מילולית מה הקשר למילה דימוי, מה הקשר בין דימוי לאובייקט."
חזרנו לפרשנות וניסינו להסביר שמילולית ניתן למצוא קשר בין אמן המדמה על הנייר את המציאות למילה דימוי. הלל עדיין מתקשה, כמעט מתחשק לומר כשתגדל תבין, אבל אז ההבנה שלי, הגדולה כבר, מתערערת ומחפשת הרחבה לדימוי, או אולי מילה אחרת ל image אז אולי זה בכלל קשור בדימיון, אז מה ההבחנה בין דימוי לרקע אם דימוי נעוץ בדימיון- imagination.

נמשיך לחפש ולברר בדיון ואיננשאללה ביצירות של הילדים.

הילדים המשתתפים בשיעור מתבקשים:
לארגן קלסר ולאגד בו את החומר המודפס שניתן בשיעור.
להביא לשיעור הבא עפרונות רישום, פחמים, ספריי פיקסטיב, סמרטוטים.

שלכם

חדוה.









Graphics created by School Icons