בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


עדכון מבית הא' ב' ג'

השבוע הראשון של בית א' ב' ג'
10/9/05:

חלף לו האחד בספטמבר עם פרפורי הבטן וההתרגשויות.

מסתבר שמפה לשם חלף לו שבוע. השבוע התאפיין בגישושים ובהתאקלמות. בשבוע זה הספקנו לשבת עם כמחצית הילדים על מערכת השעות שלהם. ישנם דברים שעדיין משתנים, ישנם שיעורים שהשבוע עדיין לא החלו. התחלנו (תמר ורחל) לשבת עם ילדים על אבחוני קריאה כתיבה. אבחונים אלו חשובים על מנת לדייק בקביעת קבוצת הלימוד המתאימה, בניית תכנית מדויקת לכל קבוצה והצבת יעדים אישיים לכל תלמיד.

השבוע קיימנו מדי בוקר מפגש-בית כדי להתחיל להרגיש "בית": להכיר את הילדים, ליידע על הצפוי בכל יום: אילו שיעורים מתקיימים, אלו פעילויות בית ואלו פעילויות בית-ספריות מתקיימות וכדי להודיע הודעות. במסגרת פעילויות ה"ביות", כל ילד בחר תא ומגירה (מי שלא בחר מגירה עדיין, מוזמן לעשות זאת), כל ילד הכין שלט לכל אחד מהם, הכנו מוביילים עם שקפים וחרוזים ותלינו בבית, הכנו בקבוצות שלטים לכתות בית הספר השונות ותלינו אותם על דלתות החדרים. (עדיין נותרו ושלט או שניים בתהליך וכמה שלטים פנויים, מי שמעוניין להכין שלט מוזמן לפנות.) פעילויות רבות נוספות מתוכננות לא הגיעו לידי ביצוע השבוע, אבל עוד נגיע...

למפגשי הבוקר יש 2 חלקים:

חלק I, בו חייבים להשתתף כל ילדי הבית ובו נמסרות הודעות, כללים ומידע חיוני אחר.

חלק II, אשר בו הבחירה היא כמו בשיעור - אין חובה אך יש מחויבות - מי שבחר מחויב להשתתף בהם באופן קבוע.

בפרלמנט הבית שהתקיים ביום א' החלטנו לקיים תורנות סדר וניקיון בסוף יום הלימודים. התקבלה החלטה שהתורנות תבוצע בכל יום על ידי קבוצת ילדים ובתוכה תהיה חלוקת תפקידים.

בבית תלויה רשימת תורנויות. חשוב להיות מודעים ליום (הקבוע) בו כל ילד תורן.

בזמן התורנות שאר ילדי הבית יוצאים ממנו, על מנת לאפשר לתורנים לסדר ולנקות.

מה בשיעורים:
השבוע התחלנו ללמוד. מרבית השיעורים התקיימו פעם אחת בלבד כל שיעור, זאת גם אם במערכת הם מתוכננים להתקיים מספר פעמים.

חשבון - בחשבון 3 רמות, אותן מלמד איל. יש לבדוק מה הציוד הדרוש - איל חילק פתקים בעניין. על כל תלמיד הבוחר בקורס חשבון, לבחור שעת מרכז חשבון בנוסף לשיעורים עם איל.

קריאה-כתיבה - גם בקריאה-כתיבה 3 רמות: רמת מתחילים, ממשיכים וקוראים. בקריאה החלו שיעורים ראשונים. לא כל התלמידים נכנסו בינתיים לשיעורים. יש עדיין קצת חוסר בהירות לגבי הרמות. אנחנו, רחל ותמר, עובדות על האבחונים. עדיין תלמידים רבים צריכים לעבור אבחון.

בשיעור קריאה-כתיבה 1 - פענחנו יחד את הכתובת "שלום כתה א' ", שהייתה כתובה מוופלים, ובדקנו מה יש ומה חסר מהציוד הדרוש. אנא השלימו ע"פ הרשימה המופיעה בתכנית ההוראה.

בשיעור קריאה כתיבה 2 - נבדק ידע בסיסי, חלה אי-הבנה לגבי הרמה, השיעור היה קל מדי עבור התלמידים, הרמה תותאם לקבוצה. (יש לדאוג לציוד ע"פ הרשום בתכנית ההוראה).

בשיעור קריאה כתיבה 3 - קראנו את "פרת משה רבנו" של אפרים סידון, ענינו על שאלות במחברת וניתנה שאלה המיועדת לעבודה בבית - לא לשכוח! (יש לדאוג לציוד ע"פ הרשום בתכנית ההוראה).

טיול לסביבה - התקיים שעור טיול עם אהוד, בו יצאו הילדים לסביבה הקרובה.

ספרות א', ב' - אהוד מקיים שני שיעורים נפרדים: ספרות א' בסגנונו הוא יותר שעת סיפור, בספרות ב' הטקסטים אחרים באופיים, הפעם סיפור מתוך "עיניים".

מלאכה - דנה התחילה ללמד מלאכת יד. התלמידים עבדו על הדפס עם עלים וצעצועים. (יש להביא קלסר לקורס)

ספורט - בינתיים מיכאל בשיעור שלו, נתן הסבר וכללים לקורס. (יש להביא נעלי ספורט ובקבוק מים המיועד לשיעור).

שיעור נושא - העלנו נושאים רבים רבים. מספר דוגמאות: המים, העולם, ציפורים, צמחים מכל העולם, תינוקות, סרטי קולנוע, האדם הקדמון, כדרות, מתחת לאדמה.

בין הנושאים הללו וכלל הנושאים שהועלו נצטרך לבחור ולהחליט מה הכי מעניין אותנו ללמוד. תהליך הבחירה ימשך במפגש - מפגשים הקרובים.

שינויים במערכת - יש לעקוב אחר שינויים במערכת. יהיו עוד כמה שינויים כדי למנוע התנגשויות בין שיעורים, אותם נפרסם.

עדיין חסרים - חסרים לנו מספר דברים לבית, אולי יש לכם?
מדפים לכתה
קומקום - (מי אמר אני ולא אמרנו - תביא?)
טוסטר מועך

מתוכננים -
הקמת גינת ירק
הקמת פינת נגרות
"יצירת מרפסת" - "זולה" בחוץ
אם למישהו יש אביזרים, ידע, יכולת לעזור - נשמח מאד.

להתראות ושבוע טוב לכולנו...

אייל ותמר







Graphics created by School Icons