בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


המדור הכלכלי
סיכום שיעור מס' 3
27/9/06:

ניתחנו את דילמת האסיר בתחילת השיעור, והבנו מדוע במסגרת הבעיה שעומדת לפנינו בחרו שני האסירים באותה אסטרטגיה של מתן עדות.

מכאן, עברנו לסקירה של הקשרים מן החיים בהם באה לידי ביטוי הבעיה הנדונה.

הזכרנו את המלחמה הקרה ואת מדיניות הגרעין של ישראל לעומת איראן, וראינו איך כל צד נוהג ב"משחק", ומדוע אנחנו חוששים מאיראן שלא תנהג כמצופה מן ה"אסיר הקלאסי".

לאחר מכן חזרנו לכלכלה וניתחנו את הנושא בהקשר הכלכלי.

למדנו מה זה שוק, דיברנו על תחרות וראינו איך יצרנים / מוכרים נוהגים בשוק כאשר הם פועלים יחד עם עוד הרבה משתתפים - בדרך-כלל כל "שחקן" מנסה למקסם את תועלתו האישית במתן הנחות וירידה במחיר, ניתוח באמצעות דילמת האסיר הנידונה (הצרכנים מרוויחים).

לאחר מכן למדנו על מצבי שוק ללא תחרות משוכללת וסקרנו את המושגים הבאים:

מונופול (מוכר יחיד),
דואופול (שני מוכרים),
אוליגופול (מס' מועט של מוכרים),
קרטל (תיאום מחירים בשוק אוליגופולי),
מונופסון (קונה יחיד),
אולינופסון (מס' קונים מועט).

ראינו איך חברות הכבלים (דואופול) וחברות הסלולר (אוליגופול) עושות שימוש באסטרטגיה הנידונה ואט אט מייקרות את מחיר השירות (הצרכנים סובלים), איך הן מערפלות את מדיניותן, ומדוע הן נוהגות כך.

ניר







Graphics created by School Icons