בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


היסטוריה לתיכון - סיכום ושיעורי בית
25/9/06:


שלום לכל הבוגרים שבהיסטוריה משקיעים,

אני מצרף את סיכום השיעור שהיה היום. בסוף הסיכום ישנן שלוש שאלות:
הראשונה הינה שאלת חובה ואילו השתיים האחרות הן שאלות רשות שמומלץ לנסות ולענות עליהן.

אני מזכיר לכולם לרוץ ולקנות את החוברת שביקשתי ולקרוא את שני הפרקים הראשונים - עד עמוד 26.

תודה וכל טוב,
אוהד


תהליכי השינוי במחצית השניה של המאה ה-19

השינויים הגדולים ביותר במחצית השניה היו בתחומי המדע, הטכנולוגיה והרפואה והם שהשפיעו על שאר השינויים ולמעשה נולד עולם חדש. המדע החל מפתח תיאוריות על הכוחות בטבע, על מהירות האור, פיסיקה מודרנית, ביולוגיה וכימיה. (ההבדל בין ניוטון לאינשטיין). התגלו מספר רב של תרופות וחיסונים שהאריכו את תוחלת החיים. השינויים הטכנולוגיים פיתחו את התחבורה הימית האווירית והיבשתית + המהפכה התעשיתית שצברה תנופה. בנוסף לכל אלו היו המצאות חדשות כגון החשמל, הטלפון, ראינוע, מנוע, נורה ורדיו.

למעשה יש לנו שלושה תחומים עיקריים: מדע + טכנולוגיה + רפואה = עולם חדש.

עולם חדש זה הגיע לשיאים שלא יאמנו (איזה שיא היה הנחשב ביותר?) וההתפתחות הפכה מהירה יותר ויותר. המהפכה התרחשה במקביל במספר מקומות בעולם המערבי. בכל עיר גדולה היו תערוכות של המצאות וחידושים שהשפיעו ישירות על חייו של האזרח הקטן.

כמובן שהדחיפה העיקרית לכל השינויים הגיעה מהמהפכה התעשיתית, שנתנה דחיפה למדע ולטכנולוגיה. כל זה למעשה החליף את העולם הדתי באל חדש שנקרא המדע. התגליות לא נשארו באוניברסיטה אלא היו נחלת הכלל כגון הנורה, הרדיו, המנוע והדלק הקולנוע וכל זה הפך את הכלכלה למשהו מאוד חשוב ומרכזי הן בחיי הפרט והן בחיי המדינה שהשקיעה במדענים ובפיתוחים כאלו ואחרים.

לסיכום - המהפכה התעשיתית הייתה הבולטת והמשמעותית מכל המהפכות במאה ה-19 והיא זו שאיפשרה לשאר המהפכות להתרחש. המהפכה התעשיתית למעשה חדרה אט אט לכל מערב אירופה ודחקה את החקלאות ואת הכפרים ובמקומם אנו עדים לערים, בתי חרושת ונמלים שהחליפו את הסוס והעגלה.

אחד הדברים החשובים ביותר במהפכה התעשיתית הוא קצב השינוי - השינוי הפך יותר מהיר ואנשים לא תמיד הספיקו לעכל את השינוי ואיך להתמודד איתו.

ספר סיפור מנקודת ראותו של סוס באמצע המהפכה התעשיתית. על השינויים שמתחוללים סביבך, כמה היית פעם מרכזי, והיום לא צריך אותך. שלושה תחומים.

כיצד נוכיח כי העולם עבר שינוי משמעותי?
  1. המדע הופך נחלתם של רבים ולא רק של האוניברסיטה והעשירים: פסיכולוגיה למשל הפכה נחלת הכלל, המנוע, האווירון והראינוע - השפעת הראינוע על ההמונים. פיתוח חיסונים ותרופות. הכל הפך טוב יותר ומודרני יותר. המדע הצליח להתעלות מעל הלאומיות.


  2. הרבה גופים החלו תומכים ומממנים מדענים והמצאות. גופים כגון בנקים אונ' הקמת אירגונים של מדענים שיחדיו הפכו לבעלי השפעה.


  3. ההוכחה הטובה לכך שהשינוי אכן תפס והשפיע על רבים מהאנשים טמון בקשר שהתחיל להתגלות בין ההמצאות ובין המדעים. למשל אפשר להבין טוב יותר מהלכים היסטוריים בעזרת פרויד.


  4. המדע שחיבר בין כל ההמצאות והמדעים היה המתמטיקה...........

    פיזיקה - תגלית האטום, גופים קטנים מול גופים גדולים של ניוטון, תורת היחסות וההסתכלות החדשה על זמן ומרחב.

    כימיה - הטבלה של מנדלייב - מנדלייב סידר את האטומים לפי משקלם והשאיר את המקומות הריקים ליסודות שעדיין לא התגלו.

    העולם החדש הושפע גם בעניני התחבורה והדמוגרפיה - השיכלולים התחבורתיים הפכו את העולם לקטן יותר. התבססה ההכרה כי ניתן להגיע לכל מקום בזמן קצר יחסית וזה השפיע על הכלכלה, הצבא, התרבות והאמנות. רכבות, אוניות, כדור פורח ומטוסים. עמ' 15

צייר טבלה בת שלוש עמודות: תחום, אופי ההמצאה, אופי השינוי.

תעבורה יבשתית - רכבת קיטור - תנועה - יכולת לנוע ביתר קלות ובפחות זמן על פני כדור הארץ.
גיאוגרפיה - גילוי אזורים חדשים - כלכלה, חברה, צבא.
עמ' 16

סיכום:

תחומי השינוי: מדע, טכנולוגיה, רפואה.

שם השינוי: הרדיו, החשמל, הראינוע, הקטר, הקיטור.

מדעים שהתפתחו: מתמטיקה, פיזיקה, כימיה, פסיכו אנליזה.

שינויים תחבורתיים: יבשה, אוויר, ים.

שיעורי בית :
  1. ספר סיפור על אזרח אחד או משפחה קטנה, באירופה או בארה"ב, שנחשפו לשינוי משמעותי וכיצד שינוי זה השפיע על החיים שלהם.


  2. הסבר מהו אימפריאליזם וכיצד השפיעו ההמצאות המדעיות על המירוץ האימפריאליסטי במחצית השניה של המאה ה-19.


  3. מהו לדעתך תהליך הדמוקרטיזציה וכיצד הוא משפיע על חיי ההמונים באירופה ובארה"ב?


  4. ההמצאות בתחום התעבורה השפיעו על אוכלסיית העולם - כיצד ואיפה?







Graphics created by School Icons