בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות, הקיימים בכל ילד
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב, עצמאות, בחירה וחופש


היסטוריה לתיכון - סיכום ושיעורי בית
29/10/06:


שלום לכל הבוגרים הלומדים היסטוריה.

לאחר הפוגה ממושכת בלימודי ההיסטוריה, נמשיך מחר את הלימודים לקראת הבגרות. על מנת להקל עליכם אני מצרף קובץ ובו סיכום קצר וחלקי של שלושת הפרקים הראשונים.

הסיכום איננו, תחליף ללימוד ולחוברת, אלא נוסף להם!!! מטרתו לסייע לכם ולא לבוא על חשבון הלמידה בבית.
בסוף הסיכום ישנן שאלות לחזרה ותרגול.

לכל מי שיש מדפסת מוזמן להדפיס את הסיכום ולהביא אותו לשיעור.

כל טוב ולימודים פוריים,
אוהד


פרקים 1-2 בחוברת של שולה ענבר

בפרק הראשון למדנו אילו שינויים מרכזיים התרחשו באירופה בשנים 1870-1920.
השינויים היו בתחומים רבים ומגוונים והתמקדו בשלושה גורמים הקשורים זה לזה:

1. מדע
2. טכנולוגיה
3. האצה של המהפכה התעשיתית

השילוב שבין המדע לבין הטכנולוגיה הביא לשינוי בעולם המערבי והחיים של רוב בני האדם השתנו (השאלות בבגרות הם על השינויים הללו). הקצב הפך מהיר (רכבת), הרעיונות עברו ממדינה למדינה (הקמת בתי ספר) וגם שעות העבודה השתנו בעקבות המצאת החשמל או בעקבות המצאת הצילום והטלגרף. המדע גם הצליח למצוא תרופות רבות שהאריכו את תוחלת החיים ואינשטיין גילה את תורת היחסות ומהירות האור.
כל השינויים הללו "הולידו" את המושג עולם חדש וכמובן שהעולם החדש שונה מאוד מהעולם הישן והדברים רק ימשיכו להשתנות עוד ועוד.

חשוב לזכור כי כשאנו מדברים על עולם חדש והמצאות מדעיות וטכנולוגיות, צריך להבין כי ההמצאות הללו היו נחלת הכלל, כלומר רוב האנשים השתמשו ונעזרו בהמצאות הללו ולא רק מדענים או פרופסורים.

# דבר נוסף שמאפיין את השינויים ואת העולם החדש הוא הצטרפותה של ארה"ב למדינות אירופה, גם במדע, גם בטכנולוגיה וכמובן שבהגירה של אירופאים רבים לארה"ב.

שאלה למחשבה: מדוע לדעתכם בחרו אירופאים רבים להגר לארה"ב? הבא לפחות שלוש סיבות.

# מכיוון שהקיטור היתה אחת ההמצאות החשובות ביותר במאה ה-19, אוניות רבות יכלו לשייט בעולם כולו ולהעביר אנשים וסחורות ממקום למקום. כדי לקצר את זמן ההגעה מיבשת ליבשת החלו מהנדסים לחפור תעלות מורכבות כגון תעלת סואץ ותעלת פנמה.
הקיטור איפשר גם להמציא את המכונית, שנקראה בהתחלה "עגלה ללא סוסים" וכך איפשרה לאנשים להיות ניידים ממקום למקום ביתר חופשיות. הניידות היתה גם פיזית וגם חברתית.

שאלה: מה זו "ניידות חברתית"?

קראו את עמ' 17 בחוברת ובדקו האם אתם יכולים להצביע על שלושה שינויים שהתרחשו בתקופה שבין 1870-1920.

פרק שני - פרק זה הוא ההמשך של הפרק הראשון.

לאחר שראינו אילו שינויים התרחשו ובאילו תחומים, הפרק השני יבדוק את השפעת השינויים הללו על החברה והאנשים. בשאלוני הבגרות מחלקים את ההשפעה של השינויים לשישה נושאים ובכל נושא בודקים את ההשפעות של השינויים מהפרק הראשון.

תחומי השפעת השינויים:
1.דמוגרפיה
2. כלכלה
3. חברה
4. חינוך
5. פוליטיקה
6. חיי הפרט.
נבדוק כל תחום וניתן דוגמא אחת לפחות להשפעות השינויים.

1. דמוגרפיה = הגירה. הגירה מהכפר לעיר ומאירופה לארה"ב.

2. כלכלה - המעבר של מדינות מהתבססות על חקלאות להתבססות על תעשיה.

3. חברה - אין יותר אצולה, מעמד הביניים עולה, הבורגנות והעירוניים הם המעמד המשפיע ביותר. גם הכמורה יורדת מגדולתה וליותר אנשים יש יותר אפשריות להתעשר. למשל להקים בית חרושת.

4. חינוך - הקמת בתי ספר ציבוריים, פתיחת אוניברסיטאות, צמיחת העיתונות וחופש הביטוי.

5. פוליטיקה - מתן זכות הצבעה ליותר ויותר אנשים וגם לנשים. עליית המישטר הדמוקרטי ועליית הלאומיות.

6. חיי הפרט - יותר זמן פנוי, אופנה, ספורט, נסיעות, אוניברסיטה.

ניקח שני תחומים וננתח אותם:

הגירה (דמוגרפיה): בתחום הזה חייבים לדעת: מהם הגורמים להגירה? מה משמעות ההגירה? ולאן היגרו?

הסיבות להגירה הן: רעב עוני, אפשריות מגוונות יותר בארה"ב, אי שיתוף פוליטי, צפיפות אוכלוסין בערים החדשות, תנאי מחייה קשים וכמובן החלום של ארה"ב כארץ האפשריות הבלתי מוגבלות. עמ' 20 בחוברת.

משמעות ההגירה: ההגירה מהכפר לעיר הביאה לצמיחת הערים (לונדון) ולשינוי אופי החיים שהיו רגילים לו בכפרים האירופאים. הערים הפכו למרכז תרבותי ופוליטי אליו הגיעו כל האנשים שרצו להשפיע, כגון מדענים סופרים וממציאים.
בנוסף, המהגרים אל הערים היו חייבים להתפרנס ולכן היו כוח עבודה זול שכמעט לו היו לא תנאים סוציאליים. הם עבדו 14-16 שעות ביום.
בנוסף היתה הגירה בין יבשתית: מאירופה ואסיה אל "גן העדן עלי אדמות", קרי אל ארה"ב. ההשפעה של הגירה זו היתה שארה"ב הפכה למדינה בעלת השפעה בתחום הכלכלי והצבאי. המהגרים שהגיעו לארה"ב יכלו לפתוח דף חדש בחיים שלהם ולצאת מהבוץ של אירופה. במקרים רבים המהגרים ממדינות שונות היו חיים באותם אזורים וכך שמרו על חלק מהמנהגים והמסורת שלהם. בניו יורק יש רובע איטלקי, רובע סיני, שכונות יהודיות ועוד.....

עד כאן השפעות ההגירה

עכשיו ההשפעות של שינוי נוסף:

שינויים בתחום החברתי והכלכלי: למדנו בשנה שעברה: קודם כל צומח מעמד חדש - מעמד הבורגנות. בורגני = חי בעיר . הבורגנים הם למעשה מעמד הביניים שלא היה קיים באירופה לפני המהפכה התעשיתית. הבורגנים הם אנשי מקצוע (סופרים, רופאים, עורכי דין ובעלי בתי חרושת). לאט לאט הבורגנות צברה כוח פוליטי והשפיעה על המדינות באירופה. בנוסף הבורגנות היתה "אחראית" על אמצעי הייצור.

לבורגנות היתה גם השפעה על חקיקת חוקים סוציאליים ופוליטיים, שלקחו ממעמד האצולה את הכוח שלו, אבל השפילו את הפועלים. מרבית הבורגנים האמינו בקפטליזם = שיטה שאומרת שכל אחד דואג לעצמו ויכול להתפתח בכוחות עצמו.

אל מול הבורגנים כמובן שקם מעמד נוסף הוא מעמד הפועלים שהושפע מתורתו של קארל מארקס - הסוציאליזם.

הסוציאליזם התפתח על רקע המהפכה התעשיתית, ומתוך הרצון לדאוג לפועלים המסכנים שעבדו שעות רבות ולא זכו לתנאים הוגנים.

לאט לאט קמו באירופה אירגוני עובדים שביקשו לדאוג לפועלים. הכוח שלהם היה בזה שהם התאחדו וכך יכלו לעמוד מול מנהל המפעל. הסוציאליזם שאף לבטל את המעמדות בחברה וגם את הלאומיות - הסוציאליזם טען שמה שמקשר בין בני האדם זה המעמד שלהם ורוב בני האדם הם פועלים לכן לפועל מגרמניה ולפועל מצרפת יש יותר דברים משותפים מאשר לבורגני מגרמניה ולפועל גרמני. להרחבה קראו עמ' 26-27 בחוברת.

הפועלים המשיכו להתאגד ולאט לאט הקימו מפלגות שדאגו אך ורק לזכויות של הפועלים וזהו השינוי החברתי.

הבורגנים מחד והפועלים מנגד מצביעים על שינוי חברתי ששינה את פני הפוליטיקה מחד ואת פני החברה מנגד. החברה הפכה יותר מודרנית, התעשיה החליפה את החקלאות, הבורגנים והפועלים היו במרכז הבמה החברתית והפוליטית, עלו כוחות חדשים כגון הסוציאליזם והלאומיות.

עד כאן הפרק השני: להזכירכם ניתחנו רק שני גורמי השפעה. עליכם לנתח עוד שניים בעצמכם.

כל השינויים וההשפעות לא פסחו על החברה היהודית.

פרק שלישי

השינויים השפיעו גם על היהודים:

למשל השינוי הדמוגרפי = הגירה . גם היהודים החלו מהגרים מהכפר לעיר או מרוסיה לארה"ב.

בתחום החברתי: יהודים רבים נכנסו לאוניברסיטה והפכו יותר ויותר חילוניים. התנגשיות בין הדור הצעיר לדור המבוגר.

התבוללות ואמנסיפציה מולידים את האנטישמיות החדשה.

חשוב לזכור כי בכל הנוגע לתהליכי שינוי בחברה היהודית חייבים להפריד בין מזרח אירופה לבין מערב אירופה וארה"ב.

לקרוא בספר מעמ' 34 עד לעמ' לעמ' 50

יחידת מבוא - ישראל והעמים בשנים 1870-1920

תהליכי שינוי באירופה ובעולם היהודי עד מלחמת העולם הראשונה:
  • תארו כיצד השפיע תהליך התיעוש באירופה במאה ה-19, על שניים מתחומי החיים הבאים: כלכלה, חברה, פוליטיקה.


  • תארו שני שינויים, אחד בתחום מדע ורפואה והשני בתחום תחבורה או תקשורת.


  • תארו כיצד השפיעו השינויים בתחומי הרפואה והטכנולוגיה על תהליכים חברתיים ודמוגרפים.

  • בחרו באחד מהשינויים בתחום הטכנולוגיה והסבירו כיצד הוא השפיע על הכלכלה ועל חיי היום יום.
  • הציגו שלוש דוגמאות המעידות על הרחבת תהליכי הדמוקרטיזציה באירופה.


  • תארו את השינויים שחלו בחברה היהודית בשניים מהתחומים: דמוגרפיה, תעסוקה, חינוך ותרבות.


  • תארו את השינויים שחלו בחברה היהודית בתחומים: דמוגרפיה, תעסוקה, חינוך ותרבות מעמד משפטי וחוקי מעמד הקהילה.


  • הציגו שני ביטויי ההשתלבות של היהודים, ושני ביטויי דחייה של היהודים בארצות אירופה.








Graphics created by School Icons