בית הספר הדמוקרטי בבקעת אונו
מקום ללמידה, חקירה וסקרנות הקיימים בכל ילד,
מקום המעודד ללמוד בתשומת לב עצמאות, בחירה וחופש.



פסקי דין רלוונטיים


שופטת: על משרד החינוך לתת רישיון לבי"ס פרטי בחיפה
ההחלטה התקדימית של ועדת הערר מגבילה סמכות משרד החינוך בהחלטה בדבר הקמתם או אי-הקמתם של בתי ספר פרטיים.


בית הספר הדמוקרטי במודיעין זוכה בערר
בהחלטה שניתנה ביום 2 בנובמבר 2005, קיבלה ועדת הערר של משרד החינוך את ערר בית הספר הדמוקרטי ע"ש נדב במודיעין והורתה למשרד החינוך לתת רישיון גם לחטיבה העליונה של בית הספר.


בית הספר הדמוקרטי במודיעין זוכה בתביעה
בהחלטה שניתנה ביום 10 במאי 2005, קיבל בית המשפט לעניינים מנהליים את תביעת הורים מבית הספר לאפשר לתלמידי כיתות י'-יא' לגשת לבחינות הבגרות הפנימיות, במסגרת בית הספר תיכון עירוני א' במודיעין, בהוראת מורי בית הספר הדמוקרטי ולהכיר בשנות לימודיהם בבית הספר הדמוקרטי, אף אם טרם תתקבל ההכרה באותו בית ספר כבית ספר על יסודי.


בית הספר הדמוקרטי זכרון יעקב זוכה בערר
בהחלטה שניתנה ביום 11 לדצמבר 2003, קיבלה ועדת הערר של משרד החינוך את ערר בית הספר הדמוקרטי "קשת" זכרון יעקב, על סירובו של משרד החינוך להעניק לבית הספר רישיון כמוסד מוכר שאינו רשמי.


בית הספר הדמוקרטי בירושלים זוכה בערר
בהחלטה תקדימית שניתנה ביום 29 ליוני 2003, קיבלה ועדת הערר של משרד החינוך את ערר בית הספר הדמוקרטי בירושלים, על סירובו של משרד החינוך להעניק לבית הספר רישיון כמוסד מוכר שאינו רשמי.
כתבה מעיתון "כל העיר" בירושלים


בית ספר ממלכתי ערבי ייפתח בחיפה
בעקבות עתירת עמותת חיוואר לחינוך אלטרנטיבי, ובהמשך להודעת משרד החינוך לבג"ץ כי ועדת ויינשטיין החליטה לאשר את פתיחת בית הספר "חיוואר", הגיעו הצדדים להסכמות בעניין פתיחת בית הספר, והעתירה נמחקה בהסכמה.


נדחתה דרישה לסגור בית ספר דמוקרטי במעגן מיכאל
עיתון "הארץ, 17/10/02: בית המשפט המחוזי בחיפה קיבל בקשה של עמותת ההורים שהקימה את בית הספר הדמוקרטי "קשת" במעגן מיכאל (בסמוך לזכרון יעקב) והתלה צו סגירה שנתן משרד החינוך לבית הספר. בית המשפט הוציא צו המאפשר את המשך פעילות בית הספר עד לבירור בקשתו לרשיון...
נוסח פסק הדין המלא


החלטת ועדת הערר בעד מתן רישיון לביה"ס הדמוקרטי "לב השרון"
בין הנקודות החשובות שהועלו בהחלטת ועדת הערר:
- הוספת גורמים נוספים להגדרת האינטגרציה בבתי הספר: תלמידים חלשים וחזקים, תלמידים עם קשיי למידה.
- אין להפלות את הבקשה ביחס לבתי ספר מוכרים-שאינם-רשמיים אחרים, כמו דתיים או חרדיים.

וההחלטה: "משרד החינוך יעניק רשיון לפתיחת "בית הספר הדמוקרטי בלב השרון" כבית ספר מוכר-שאינו-רשמי למפרע מתחילת שנת הלימודים תשס"ב..."


ועדת ערר: משרד החינוך חייב לתקצב בתי"ס יחודיים / ראלי סער - "הארץ"
ועדה שיפוטית של משרד החינוך קבעה תקדים שעתיד להשפיע על בתי הספר הייחודיים, דוגמת בתי הספר הדמוקרטיים, שמקימות עמותות הורים חילוניות. לדעת הוועדה על משרד החינוך לנקוט במדיניות שוויונית כלפי כל בתי הספר הייחודיים - בתקצובם ובמתן רישיונות הפעולה להפעלת בתי ספר אלה.


חינוך מחדש / דביר בר - "מעריב"
שופטת יעל אחימן מבית המשפט לעניינים מקומיים בת"א קבעה ב-2/5/02 תקדים מרתק. אחימן החליטה לבטל כתב אישום נגד זוג הורים תושבי תל אביב, שהועמדו לדין באשמה של עברה על חוק חינוך חובה. בניגוד להורים רבים המקבלים בהכנעה את הקביעות, הלא הגיוניות לעתים, של מערכת החינוך, החליטה אמה של הילדה להילחם ביחס, הלא ראוי, לדעתה, שהעניק בית הספר לבתה. הורי הילדה, שהחליטו להיאבק במה שהם מכנים האטימות של מערכת החינוך, והורים אחרים הנמצאים במצב דומה, יכולים לשאוב עידוד רב מהפסיקה התקדימית.
ועוד באותו נושא: ליקוי למידה


משמעות החלטת בג"ץ: הורים יוכלו לבחור את חינוך ילדיהם / ראלי סער - "הארץ"
ב-2/5/02 קבע בג"ץ כי חינוך חובה חייב להיות חינם, כאמור בחוק.
כחלק מן הפסיקה קבע בג"ץ כי "מוגנת זכותו של אדם לחינוך פרטי, שנטל מימונו אינו רובץ כחובה על המדינה. זכות זאת נגזרת מחירותם של יחידים וגופים".
עוד קבע בג"ץ: "הזכות של אדם לבחור לילדו מוסד פרטי חלופי למסגרת הממלכתית, הוכרה בארץ ובעולם, במשפט הבינלאומי והפנימי כאחד".


תקדים חיובי: קטעים מפסק דין
קטעים מפסק דין שנתן שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, ד"ר א' גרוניס, בעניין עתירת עמותת הורים אחרת, המפעילה את בית הספר הסיינטולוגי "עתיד". עתירתם הוגשה בעקבות צו סגירה שנשלח לבית הספר ע"י משרד החינוך.


כבוד האדם, בין היתר
ציטוט מתוך פסק דין של בית המשפט העליון, הקובע כי "ההגנה על כבוד האדם היא זכות יסוד".
עוד קובע פסק הדין כי "כבוד האדם לא יובטח על-ידי הדיבור עליו אלא על-ידי מתן ביטוי ממשי ומוחשי לשמירה עליו. " וכן "כבוד האדם משתקף, בין היתר, ביכולתו של יצור אנוש בתור שכזה לגבש את אישיותו באופן חופשי, כרצונו, לבטא את שאיפותיו ולבחור דרכים להגשמתן, לבחור בחירותיו הרצוניות, לא להיות משועבד לכפייה שרירותיות, לזכות ליחס הוגן מצד כל רשות ומצד כל פרט אחר...".











Graphics created by School Icons